Hallo allemaal,
Ik heb sinds drie weken Filou in huis, een katertje dat ik heb geadopteerd uit het asiel. Hij is 2 jaar. Hij heeft een rugzakje: bij zijn vorige eigenaar werd er niet naar hem omgekeken en leefde hij samen met een ander katje, Garfield. Filou had zindelijkheidsproblemen bij de vorige eigenaar. In het asiel bleek Garfield helaas kattenaids te hebben. Filou is negatief getest, maar moest hiervoor wel een tijd in quarantaine. De twee konden daardoor niet meer samen geplaatst worden.
Het asiel omschreef Filou als een onzeker en stressgevoelig katje. Omdat hij in de groep in het asiel erg op de achtergrond bleef, was het advies om hem als enige kat te plaatsen in een binnenomgeving.
De situatie nu:
Filou is een ontzettend lieve schat en ik heb hem al volledig in mijn hart gesloten. Ik wil hem absoluut niet kwijt, maar ik maak me grote zorgen om zijn gedrag.
Veel miauwen: Hoewel het 's nachts beter gaat, miauwt hij overdag nog erg veel en indringend.
Extreme zoomies: Hij sjeest soms een uur lang onafgebroken door het appartement (van krabpaal naar tafel naar zetel). Is zo’n lange duur normaal?
Aandacht: Opvallend is dat hij rustiger is als ik buitenshuis werk, maar zodra ik thuiswerk, lijkt hij constant "aan" te staan en interactie te zoeken.
Mijn twijfels:
Ik woon in een appartement van 62 vierkante meter met een ruim terras van 18 vierkante meter. Ik speel veel met hem (hengeltjes, laser, voerpuzzels), en vanaf de lente wil ik het terras afzetten met een kattenren en met hem gaan wandelen aan een tuigje.
Ondanks alle liefde ben ik bang dat hij niet gelukkig is.
Zou hij, ondanks het advies van het asiel, toch een maatje missen omdat hij altijd met Garfield is geweest?
Is mijn appartement misschien te klein voor zijn energieniveau?
Of is dit simpelweg nog een (lange) wenperiode na alles wat hij heeft meegemaakt?
Ik ben erg bang dat ik hem zou moeten afstaan als ik hem niet kan bieden wat hij nodig heeft, maar dat is het laatste wat ik wil. Hebben jullie tips of soortgelijke ervaringen met "praterige" en hyperactieve herplaatsers?
Ik zou erg deugd hebben van advies en andere ervaringen. Volgende week staat ook een bezoekje gepland bij de dierenarts.
Miauwen nieuwe kater
Re: Miauwen nieuwe kater
Welkom op het forum!
Je appartement is echt niet te klein hoor. Een kat past zich aan de beschikbare ruimte aan.
Ik heb met eerst 1 en later 2 katten in een vakantiehuisje gewoond. Dat was minder dan 62 m2 en er was helaas geen buitenruimte mogelijk.
Wat je nu alvast kan doen, is Filou meer ruimte geven door in de hoogte te werken met plankjes aan de muur, zodat je een parcours voor hem kunt maken
https://www.bol.com/nl/nl/p/klimmuur-ka ... oductTitle
https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... =2233760.0
Bij Zooplus kan je ook losse onderdelen kopen voor een speeltuin aan de muur
Misschien vindt Filou het ook fijn als je de radio overdag voor hem aan laat staan.
Het is vooral een kwestie van dingen uitproberen. Sommige slaan aan en andere weer niet. Geen kat is hetzelfde
Het zou fantastisch zijn voor Filou als jouw balkon in het voorjaar katveilig gemaakt wordt, zodat hij kan gluren naar vogeltjes enzo.
Mocht dat toch niet genoeg zijn, dan kan je alsnog overwegen om een kitten erbij te nemen.
Je appartement is echt niet te klein hoor. Een kat past zich aan de beschikbare ruimte aan.
Ik heb met eerst 1 en later 2 katten in een vakantiehuisje gewoond. Dat was minder dan 62 m2 en er was helaas geen buitenruimte mogelijk.
Wat je nu alvast kan doen, is Filou meer ruimte geven door in de hoogte te werken met plankjes aan de muur, zodat je een parcours voor hem kunt maken
https://www.bol.com/nl/nl/p/klimmuur-ka ... oductTitle
https://www.zooplus.nl/shop/katten/krab ... =2233760.0
Bij Zooplus kan je ook losse onderdelen kopen voor een speeltuin aan de muur
Misschien vindt Filou het ook fijn als je de radio overdag voor hem aan laat staan.
Het is vooral een kwestie van dingen uitproberen. Sommige slaan aan en andere weer niet. Geen kat is hetzelfde
Het zou fantastisch zijn voor Filou als jouw balkon in het voorjaar katveilig gemaakt wordt, zodat hij kan gluren naar vogeltjes enzo.
Mocht dat toch niet genoeg zijn, dan kan je alsnog overwegen om een kitten erbij te nemen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Re: Miauwen nieuwe kater
Ik woon op een schip, de katten hebben hier 4 basis hoogtes.
De ruimtes per stuk zijn niet heel groot, maar het hoogteverschil vinden ze fantastisch.
De eerste keer dat Droppie en Mieppie (toen nog) de stuurhut vonden, prachtig.
Voorzichtig de zaak verkennen, en erachter komen dat je van daar een prachtig uitzicht hebt over de kade...
Je kater moet nog wennen aan zijn nieuwe omgeving, zoveel is wel duidelijk.
Geef hem tijd, hij is uit zijn vertrouwde omgeving weggehaald in een asiel waar ie ook niet op zijn plek was naar weer een nieuwe plek.
Je zou van minder van slag raken.
De ruimtes per stuk zijn niet heel groot, maar het hoogteverschil vinden ze fantastisch.
De eerste keer dat Droppie en Mieppie (toen nog) de stuurhut vonden, prachtig.
Voorzichtig de zaak verkennen, en erachter komen dat je van daar een prachtig uitzicht hebt over de kade...
Je kater moet nog wennen aan zijn nieuwe omgeving, zoveel is wel duidelijk.
Geef hem tijd, hij is uit zijn vertrouwde omgeving weggehaald in een asiel waar ie ook niet op zijn plek was naar weer een nieuwe plek.
Je zou van minder van slag raken.
Droppie (3/2023) Mieppie (3/2023 2/2025 sk) Witje (4/2025) Tijgetje (4/2025)