Advies voeding
Advies voeding
Wij hebben twee ragdolls van nu 8 maanden. We zitten te struggelen met het voer. We hebben KVV geprobeerd, maar dat lukt niet, dus dat heb ik voorlopig even laten varen.
Ik wil ze wel op een goede brok hebben. Vanuit de fokker kregen ze Royal canin. Ik heb nu power of nature en ben dat sinds begin december heeel langzaam gaan opbouwen. Elke keer 10% verhoogd en dat we aantal dagen zo gelaten. Dat ging best goed. Nu ze op verhouding 80/20 zitten gaat het qua ontlasting minder. Het is geen diarree. Nog wel drolletjes, maar wel een stuk zachter. Het zijn langharige katten, dus het gevolg is dat we poepsrepen door het huis komen en we ze onder de douche moeten zetten na het poepen.
De verhouding 80/20 hebben we al een tijdje, maar ontlasting verbetert niet. Ik gok dat dit voer toch te hoog in eiwitgehalte is voor ze.
Wat is nu wijs om te doen? Eerst weer helemaal terug naar Royal canin of een andere brok introduceren? Zo ja welke en hoe pak ik dat aan?
Ik wil ze wel op een goede brok hebben. Vanuit de fokker kregen ze Royal canin. Ik heb nu power of nature en ben dat sinds begin december heeel langzaam gaan opbouwen. Elke keer 10% verhoogd en dat we aantal dagen zo gelaten. Dat ging best goed. Nu ze op verhouding 80/20 zitten gaat het qua ontlasting minder. Het is geen diarree. Nog wel drolletjes, maar wel een stuk zachter. Het zijn langharige katten, dus het gevolg is dat we poepsrepen door het huis komen en we ze onder de douche moeten zetten na het poepen.
De verhouding 80/20 hebben we al een tijdje, maar ontlasting verbetert niet. Ik gok dat dit voer toch te hoog in eiwitgehalte is voor ze.
Wat is nu wijs om te doen? Eerst weer helemaal terug naar Royal canin of een andere brok introduceren? Zo ja welke en hoe pak ik dat aan?
- castratenkoor
- Tijger

- Contacteer:
Re: Advies voeding
Ik ben meer een voorstander van natvoer. Ik geef 4 x daags natvoer en alleen voor de nacht als ik naar bed ga wat brokken - Hill's I/D.
Een van mijn katten had ook altijd slechte ontlasting. Sinds ik zo voer als nu hebben ze allemaal keurige stevige sigaren.
Een van mijn katten had ook altijd slechte ontlasting. Sinds ik zo voer als nu hebben ze allemaal keurige stevige sigaren.
5koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaksTeun**
Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Wat voor natvoer geef jij Dinie? Lyna legt toch altijd natte flatsen neer maar ze is ook een heel kieskeurige eter (qua natvoer en brokken).
Lyna (12-10-2011)
Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
Ik zou terug gaan naar RC.Ammie1984 schreef: 10 jan 2026 12:13
Pas als de ontlasting weer helemaal goed is, kan je met een ander merk nog eens een poging wagen.
Bijvoorbeeld Wellness Core Original, dat is een goede premium brok.
Er zijn trouwens meer mensen die constateren dat PoN zachte ontlasting tot zelfs diarree oplevert.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
- castratenkoor
- Tijger

- Contacteer:
Ik geef Purina One, Miamor, Butchers, Katovit, Hill's, RC. Eigenlijk van alles.4 x wat anders elke dag. Alles gaat op.
Oh ja ook nog Schesir, Wild Freedom, Feringa, Carny.
Dank! Een aantal hiervan geven wij ook al, wisselen ook veel. Maar de andere merken zal ik eens gaan proberen.castratenkoor schreef: 11 jan 2026 17:09 Ik geef Purina One, Miamor, Butchers, Katovit, Hill's, RC. Eigenlijk van alles.4 x wat anders elke dag. Alles gaat op.
Lyna (12-10-2011)
Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
Milo* (2013-2025)
Noodle* (2012-2015)
Faith* (2010-2013)
Odie* (1986-2005)
- castratenkoor
- Tijger

- Contacteer:
Ook nog Sheba - zijn ze dol op. Is rendabel grote partij tegelijk te kopen.
- castratenkoor
- Tijger

- Contacteer:
Feringa en Carny koop ik niet meer als het op is. dat zijn de enige soorten die niet gelijk opgaan.
Ik ben gisteren inderdaad weer terug gegaan naar verhouding 50/50. Dat gaat goed. Ik heb nog een zak PoN staan, dus maak dat op. Daarna weer terug naar RC en kijken voor iets anders. Dit is het inderdaad niet qua brok, hoe goed ik de ingrediënten ook vind.Asse-Poes schreef: 11 jan 2026 14:07 Ik zou terug gaan naar RC.
Pas als de ontlasting weer helemaal goed is, kan je met een ander merk nog eens een poging wagen.
Bijvoorbeeld Wellness Core Original, dat is een goede premium brok.
Er zijn trouwens meer mensen die constateren dat PoN zachte ontlasting tot zelfs diarree oplevert.
Natvoer krijgen ze hier ook 2x per dag (animonda, MAC’s en MjamMjam) maar dit wordt niet altijd even goed gegeten. Vandaar dat ik de brok er wel in wil blijven houden.
Hier ook een Ragdoll die het goed doet op rc en bij veranderingen qua voer dunne ontlasting krijgt. Dit kan ook met natvoer. Ik blijf daarom op het voer waar zij het goed op doet ipv voeding waar ik blijer wordt qua ingrediënten na verschillende pogingen