We hebben één hond en twee katjes (Lilly & Lucy - 2 zusjes) in huis. De katten komen nooit buiten. Wij hebben nu al zo'n half jaar een aanhoudend probleem met vlooien in huis. Standaard geven we niet altijd pipetten. Het begon rond mei toen we plots een vlo opmerkten bij onze hond. We zijn toen begonnen met 'soft' bestrijding, de pipetten en omgevingsspray van 'Stop Teek en Vlo'. We hebben toen ook de hond en 2 katten 2x gewassen met shampoo van Stop Teek en Vlo. Jammer genoeg merkten we niet veel beterschap en hebben we toen Frontline Combo gebruikt bij de beestjes. Ook dit hielp niet … Uiteindelijk hebben we ook diatomeeënaarde gestrooid in huis (foodgrade dus niet gevaarlijk als de dieren ze oplikken, niet gedaan wanneer ze in de ruimte waren). Ook hier weer geen beterschap …
Nu is het zo dat we vanaf het begin ze wel eens af en toe kamden en eigenlijk bij geen van de drie ooit vlooien hebben gevonden. De hond wordt wel niet graag gekamd, dus is geen sinecure. De katjes hebben er geen probleem mee, maar hun vacht is zodanig dik dat we er gewoon niet veel in zien. Sowieso bij geen van de drie ooit iets gezien dat lijkt op eitjes of vlooienpoepjes. Toch zagen we soms gedurende enkele opeenvolgende dagen eens een vlo lopen over onze hond (die ik dan kon pakken). Ze heeft wel dun haar, dus zie ik ze bij haar wel goed lopen, muv haar nekje en achter de oren. Zij bijt ook wel veel op haar pootjes.
Vanaf dag één: dagelijks dekens wassen op 60°C, wekelijks alle mandjes wassen op 60°C, dagelijks stofzuigen (eerst iedere dag alles = zetel, krabpalen, aanrecht, … sinds een goede maand doen we dit om de dag maar stofzuigen we nog elke dag de vloer - het is niet vol te houden als je geen beterschap ziet).
Alle tapijtjes in huis werden op 60°C gewassen en daarna weggelegd op een locatie waar de dieren nooit komen. Op vandaag zijn er géén tapijten meer in ons hele huis, muv badkamermatjes, waar ze nooit komen en die we ook kunnen wassen.
Uiteindelijk maar naar de DA geweest en daar kregen we voor de 3 Selehold pipetjes. We moesten dit telkens na 3 weken herhalen. Maar na de 6de pipet (dus 3 kuren) met Selehold hadden we er gewoon geen vertrouwen meer in … De beestjes blijven zich krabben en eens in de paar weken haalde ik nog een vlo af van de hond.
Daarom zijn we 2 weken geleden eens naar een andere DA geweest. Daar kregen ze Bravecto pipetten (waar ik geen grote fan van ben). Ze had van alle drie de vacht goed gecontroleerd maar zag ook geen eitjes, vlooien of poepjes. Ook geen korstjes of dergelijke die wees op allergische reactie of overmatig krabben. Eén van de katten had wel wat rodere oren volgens de DA, wat kon wijzen op irritatie door o.a. vlooien. Ze raadde ook een omgevingsspray aan. Na veel zoeken hebben we anderhalve week geleden Sectoshield van Sectolin gebruikt in huis op de bedjes, zetel, kieren, krabpalen … Dit werkt op dimeticone en zou niet schadelijk zijn voor onze katjes, ze hebben er alleszins niet de minste reactie op gegeven. Maar nu blijven we het gevoel hebben dat het gewoon hetzelfde blijft … Soms liggen ze een uur allemaal lekker bij ons in de zetel zonder dat er één een kick geeft, maar dan krijgt bv. onze hond een echte krabaanval, aan haar buikje, de nek, oren … De katjes blijven ook krabben/likken in periodes.
We hebben nog nooit één vlo zomaar in huis zien lopen. Na toediening van de Selehold pipetten vonden we enkel in totaal 3 vlooien die duidelijk afzagen van het product, maar dus niet één keer een dode vlo. Ook na de Bravecto pipetten geen enkele dode vlo gevonden en ik heb er intussen écht al een getraind oog voor.
Ik belde gisteren naar de (vaste) DA om toch maar een omgevingsspray te proberen met de vraag welke best is en het veiligst voor de katten. Ze noemde Frontline Homegard, maar zei dat omgevingssprays allen gelijkaardig werken. Ze zei dat de permethrine inderdaad giftig is voor katten, maar dat 4 uur de kamers luchten voldoende zou moeten zijn zodat ze er niet op zouden reageren.
Nu ben ik aan het kijken bji Medpets voor de Frontline omgevingsspray en wat zie ik staan:
Deze spray niet gebruiken op oppervlakten waar een kat mee in contact komt, dus ook niet op banken en stoelen waar een kat slaapt. Heeft u een kat in huis? Gebruik dan liever een voor katten veilige spray, zoals SectoShield Vlo & Mijt Omgevingsspray.
Wat nu?
Zijn er mensen die toch omgevingsspray met permethrine gebruikt hebben? Wij waren van plan de hond een dagje weg te doen naar mijn ouders en de katten de dag dat we spuiten in het tuinhuis te laten zodat we alles in één keer konden behandelen en daarna nog de hele dag konden laten verluchten …
We willen gewoon terug rust in ons leven ...
Alvast bedankt voor de hulp!