Tumor verwijderd

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Carine74
Lynx
Lynx

Tumor verwijderd

Bericht door Carine74 »

Hallo allemaal,

Bij mijn kat Masou van 14 jaar heb ik circa 3 a 4 weken geleden bultjes ontdekt ter grootte van enkele knikkers. Bij een dunne naald analyse bleek kanker: vermoeden van sarcoom. Het groeide zo bizar snel, elke week verdubbelde het gezwel zich. Mijn eigen dierenarts had pas over 2 weken tijd, dus ik ben naar een andere dierenarts gegaan. Bloedwaarden waren zeer goed, röntgenfoto's toonden geen uitzaaiingen. Ze is vanmorgen geopereerd, ze heeft een gigantisch gezwel eruit gehaald, moest meerdere spierlagen weghalen, het zat tot op haar rib. Gelukkig niet het buikvlies in. Ze heeft morfine gekregen, en een pet shirt aan. Ze is een beetje de weg kwijt en kwijlt. Maar wat ik akelig vind, is dat ze soms ineens opspringt, gilt, richting haar wond kijkt en dan begint te rennen. Wat zou dat zijn? Pijnscheuten? Ze gaat niet liggen. Ze zit en loopt rond (onrustig), met af en toe gillend opspringen en wegrennen. Wat moet ik doen? De praktijk is inmiddels dicht.

Groetjes Carine

Afbeelding
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Re: Tumor verwijderd

Bericht door Anne_Milo »

Hoi Carine,

Wat heftig om te lezen wat Masou doormaakt… ik voel met je mee. Het klinkt alsof ze echt flink heeft moeten doorstaan, en het is begrijpelijk dat ze nu zo onrustig is. Wat je beschrijft van plots opspringen, gillen, rondrennen enzo kan inderdaad pijnscheuten zijn of een reactie op iets dat haar erg ongemakkelijk voelt. Soms reageren katten zo ook op jeuk of een vreemd gevoel rond de wond, vooral na zo’n grote operatie.

Hier zijn een paar dingen die je nu voorzichtig kunt doen:

1. Houd haar rustig en veilig: Zorg dat ze niet kan vallen of zich stoten. Een rustige, warme plek zonder veel geluiden helpt haar wat kalmeren.

2. Blijf observeren: Noteer wanneer die uitbarstingen van gillen gebeuren, hoe lang ze duren en hoe ze zich precies gedraagt. Dat kan de dierenarts helpen bij het beoordelen van pijn of complicaties.

3. Geen medicatie zelf geven: Geef alleen wat de dierenarts heeft voorgeschreven. Morfine kan nog wat nabeweging veroorzaken, maar plots gillen of opspringen moet altijd gemeld worden.

4. Wond checken op afstand: Kijk voorzichtig of er iets opvallends is, zoals bloed, zwelling of lekkage. Raak de wond niet aan als het niet nodig is.

5. Dierenarts bellen: Zelfs als de praktijk dicht is, kun je meestal een spoednummer bellen of een dierenartsendienst buiten kantooruren. Ze kunnen vaak telefonisch advies geven en inschatten of Masou direct gezien moet worden.

Het is heel begrijpelijk dat het beangstigend is. Mocht je vanavond niet naar de dierenarts gaan of de spoedlijn aangeven dat het niet nodig is, bel dan morgenochtend sowieso je eigen dierenarts even voor overleg om te bespreken wat wijsheid is.

Sterkte!
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Wat is Masou een prachtige kat!
En wat fijn dat er geen uitzaaiingen waren waardoor een operatie een optie was. Klinkt wel als een hele pittige operatie.

Ik weet van mijn poes Dinky na flinke operatie dat ze in een bench moest en compleet de weg kwijt was door de flinke dosis morfine. Zij leek echt te hallucineren. Zij had de volgende ochtend de drain er uit en ze was op vrijdag geopereerd dus weekenddienst gebeld. Zij hebben mij toen telefonisch gerust gesteld en aangegeven dat we in de gaten moesten houden dat het niet dik werd. We hoefden niet langs te komen dus kostte ook niets.
Die dag gedroeg ze zich ook weer normaal omdat de morfine was uitgewerkt die ze de dag ervoor had gekregen.

Wat ik maar wil zeggen is bel bij twijfel met de spoeddienst. Daarnaast kan het gedrag ook goed komen door de morfine waardoor Masou mogelijk 'spoken' ziet. En het kan een trekkend gevoel zijn, zeker wanneer ik lees hoe flink ze hebben moeten snijden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Carine74
Lynx
Lynx

Bericht door Carine74 »

Bedankt voor de fijne reacties!
Ik heb met de spoeddienst gebeld. Hij zei dat ik Meloxidyl deze avond mag bijgeven en dat ik meer niet kan doen (Meloxidyl krijg ze al jaren tegen artrose-pijn).
Ik heb verder geen pijnstilling/morfine meegekregen. Volgens de dierenarts is dat beter. Mocht ze erge pijn krijgen, kan ik dat morgen alsnog ophalen. Had jouw poes Dinky ook geen morfine meer de volgende dag?
Ik hoop dat het morgen beter gaat en ze geen vreselijke pijn krijgt. Ze is ontzettend onrustig. Wisselt rondlopen met zitten af.
groetjes Carine
Masou (14 jaar) en Billy (3 jaar)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Sterkte en beterschap met Masou! Hopelijk gaat het elke dag een beetje beter.
5koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaksTeun**
Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Hoe is ze door de nacht gekomen?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Dinky kreeg de paar dagen na de operatie nog wel beetje morfine (naast de novacam wat zelfde werkzame stof heeft als meloxidyl) maar dat ging wel goed. Was veel minder dan de injecties na de operatie zelf.

Hoe gaat het nu?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Carine74
Lynx
Lynx

Bericht door Carine74 »

Ze is de nacht goed doorgekomen. Is zoals ze altijd doet rond bedtijd met mij de trap opgelopen en is in de kamer naast mijn slaapkamer in haar mandje gaan liggen (heb haar op t bed getild, want ze wilde springen). Vanmorgen lag ze in dezelfde kamer in de vensterbank in de zon.
Maar ik merk dat ze trilt. En ze wil niks eten en is nog rusteloos. Haar pupillen zijn normaal. Gisteravond wilde ze wel eten, dus ik denk dat ze nu pijn heeft. Ik heb net Tramadol 20 mg tabletjes opgehaald bij de dierenarts. Daarvan mag ik haar 3 x per dag een halve geven. Het was n gedoe om haar het door te laten slikken, ze spuugde het steeds weer uit en kwijlen.. maar t is me gelukt. Nu afwachten. Als ze over n uur nog niet wil eten, mag ik Cerenia tegen misselijkheid geven.
groetjes Carine
Carine74
Lynx
Lynx

Bericht door Carine74 »

Ze heeft de tramadol nu ruim een uur geleden gehad, maar ik merk nog geen enkele verbetering. De trilt constant, gaat niet slapen of eten. Ze kwijlt ook nog ineens. De Cerenia krijg ik er niet in.
groetjes Carine
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Heb je anders een breed spuitje waarmee je wat natvoer in haar bekje kan krijgen?
Anders ben ik bang dat je in vicieuze cirkel komt wat betreft het eten waardoor het steeds moeilijker wordt om er eten in te krijgen. Juist eten is belangrijk, ook voor de energie. Of wil ze misschien natvoer met water opslobberen?
En anders toch nogmaals contact zoeken met de da of ze misschien een injectie zou kunnen krijgen tegen misselijkheid ipv een pil?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Carine74
Lynx
Lynx

Bericht door Carine74 »

Ik heb ze gebeld, ik moet om 16.00 uur komen. Ze blijft trillen en onrustig heen en weer lopen.
groetjes Carine
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Heel goed dat je een afspraak hebt. Vraag even naar medicatie en eventueel vloeibare medicatie die je wat makkelijker kan geven. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan is het misschien een idee om easypill of lege capsules te gebruiken om te zorgen dat ze de pil makkelijker inneemt.

Verder kun je het beste vragen naar een herstelvoeding (vloeibaar). Ik heb zelf altijd recovery liquid van trovet in huis staan. Misschien heeft je dierenarts er wat van op voorraad. Vraag dit dan mee, samen met een (klein) spuitje van zo'n 5 of 10ml. Hiermee kun je haar op gezette tijden voedsel geven. Dat heeft ze echt nodig.

Ze heeft een heel zware operatie meegemaakt en vermoedelijk voelt ze zich heel ellendig, ze heeft misschien pijn, begrijpt niet wat er gebeurd is, en heeft geen trek (voelt zich misschien zelfs misselijk, maar dat blijft misschien wel weer in stand doordat ze niet eet). Wat je doet is goed, en hopelijk kan de dierenarts straks net even een extra zetje hulp bieden.
Carine74
Lynx
Lynx

Bericht door Carine74 »

Bedankt voor de tips!
Easypil had ik al geprobeerd. Met geen mogelijkheid krijg ik t erin.
Het was nu een andere arts. Hij heeft haar een injectie buprenorfine en een injectie prevomax gegeven om 16.05 uur. Het is nu 18.10 uur, maar ik merk nog geen verschil. Ze is nog net zo onrustig en wil niks eten.
Recovery liquid van Trovet heb ik in huis, maar als ze zelfs geen liquid snack wil (doet ze normaal n moord voor), dan wil ze dat ook niet. Heb ook nog nutribound geprobeerd toen ze gisteravond nog at, maar daar trok ze haar neus voor op. Deze dierenarts zei ook weer dat het niet erg is als ze 2 dagen niks eet. Dat leververvetting pas na 1 week optreedt. Dat haar gedrag normaal is na zo'n zware operatie en dat ik niet moet panikeren. Hij kwam niet echt empathisch over.
groetjes Carine
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Wat ontzettend zwaar voor jullie allebei… Masou heeft echt een enorme operatie achter de rug, en jij ziet duidelijk dat ze zich niet okay voelt.

De medicatie die ze heeft gekregen (buprenorfine en prevomax) kan soms even duren voordat het goed inwerkt, maar als je na een paar uur nog geen rust ziet, is het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Onrust en niet willen eten zijn op zichzelf normale reacties na zo’n ingreep… maar dat maakt het niet minder stressvol om te zien.

Wat je eventueel wél kunt proberen is de Recovery Liquid geven met een spuitje langs de wang in heel kleine beetjes. Gewoon voorzichtig, druppeltje voor druppeltje. Je dwingt haar dan niet om te kauwen, en zo krijgt ze tóch iets van energie binnen. Na een operatie is eten belangrijk, niet omdat ze meteen een volle bak moet leeg eten, maar omdat haar lijf nu heel hard werkt om te herstellen. Elk beetje brandstof helpt.

En je panikeert niet hoor. Je reageert gewoon zoals een goed baasje reageert als je ziet dat je maatje het moeilijk heeft. Dat is alleen maar een teken van hoe belangrijk ze is.

Als je voelt dat het echt niet klopt, of dat de medicatie nog steeds niets doet, mag je altijd een spoedlijn bellen, zelfs al zegt een arts dat het 'normaal' is. Jij kent haar beter dan wie dan ook.

Je doet het echt goed, ook al voelt het misschien niet altijd zo door zo'n hork van een arts.
Carine74
Lynx
Lynx

Bericht door Carine74 »

Bedankt voor je steunende bericht. Voel me er n beetje alleen in.
Op dit moment kan n andere arts ook niks meer doen denk ik. Ze heeft alles gehad wat mogelijk is.
Ze kan geen rust vinden. Net ging ze voor t eerst vandaag liggen (zie foto), maar dan staat ze na 2 minuten ineens weer op. Ze loopt de hele tijd en wisselt dat af met zitten. Dat moet toch vermoeiend zijn? Niet eten, niet drinken, niet slapen. Enorme pupillen. Nu begin ik te denken, wat heb ik haar aangedaan?

Afbeelding
groetjes Carine
Plaats reactie