Niet willen eten

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Shiva1994
Kitten

Niet willen eten

Bericht door Shiva1994 »

Hallo,

Ik wil graag even van me afschrijven want ik weet eigenlijk niet als ik juiste doe voor me kat.

Vorige week had me kat geen eetlust meer, dikke harde buik en braken. We zijn naar de dierenarts gegaan en ze kreeg een spuit voor de misselijkheid. Hierna heeft ze nog steeds niet gegeten volgende dag weer gebeld. Er zijn röntgen foto's gemaakt daar was niks bijzonders op te zien. Ook is er bloed afgenomen zie foto. Door gestuurd naar de kliniek voor echo en urine test. Vandaag uitslag urine op kweek geen bacterie. Kat heeft weekend aan het infuus gelegen door gespoeld, maar heeft zelf nog niet gegeten. Uiteindelijk kreeg ze een neussonde, deze heeft ze vrij snel uitgekotst. Ervoor gekozen voor geen neussonde maar dwangvoeren. Nou eet ze de lekkere lik staafjes wel maar ander eten wat ik haar aanbied niet.

Ik voer haar dus dwang doormiddel van een spuit in de bek, fles royal canin en bied haar dieet natvoer. Ze is ontspannen aanwezig, krabt aan de krabpaal, komt bij me liggen, gaat naar de kattenbak, klein speel moment, heeft niet meer gebraakt, begroet me enzo.

Nou heeft me dierenarts aangeven niks meer te kunnen betekenen en dat ik ook over inslapen moet denken. Aangezien best wel goed kattengedrag laat zien, en niet een zielig hoopje is. Twijfel ik heel erg aan. Enigste wat ze niet doet is zelf eten. Nou lees ik wel meer dat mensen hun kat maanden dwangvoeren. Ik zoek eigenlijk naar mensen met ervaring die hun kat voeren met dwang..
Kost het gewoon heel veel geduld en goed naar de kat kijken of geef ik haar nu alleen maar een lijdensweg.
Liefs

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Niet willen eten

Bericht door castratenkoor »

Ik heb Maks ruim 3 jaar 4 x daags met een spuitje Hill's I/D gevoerd. Hij was een makkelijke patiënt. Zelf had ik echt niet het idee dat ik hem onnodig liet lijden of zo. Hij was die drie jaar gewoon happy en actief.
Hij was een brokken - eter, maar vanaf 11 jaar ging hij projectiel braken van brokken. Dat was helemaal over door blikvoer met spuitje.
5koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaksTeun**
Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Shiva1994
Kitten

Bericht door Shiva1994 »

castratenkoor schreef: 01 nov 2025 07:52 Ik heb Maks ruim 3 jaar 4 x daags met een spuitje Hill's I/D gevoerd. Hij was een makkelijke patiënt. Zelf had ik echt niet het idee dat ik hem onnodig liet lijden of zo. Hij was die drie jaar gewoon happy en actief.
Hij was een brokken - eter, maar vanaf 11 jaar ging hij projectiel braken van brokken. Dat was helemaal over door blikvoer met spuitje.

Thanks voor reactie! Hoeveel blikvoer deed je voor een dag met een spuitje ? En hoeveel ml per keer. Mag ik vragen wat Maks had ?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Dat staat in mijn post. Projectiel braken van brokken en geen blikvoer blieven.

Een blik Hill's I/D per dag ongeveer.
5koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaksTeun**
Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Hoi, wat naar dat je kat zo ziek is. Goed dat je direct naar de dierenarts bent gegaan. Als ik je post zo lees is er al best het één en ander onderzocht. Castratenkoor heeft je al het één en ander verteld over dwangvoeding, maar wat ik wel mis in je post is de reden dát je kat zo'n harde en dikke buik had, en ging braken. Voor zover ik kan ontdekken, is er nog geen oorzaak gevonden. Klopt dat?

Als dat inderdaad klopt, zou ik je willen aanraden om toch verder te (laten) zoeken. Het geven van dwangvoer is een mooie oplossing op het moment dat je weet wat er speelt, maar als je dit niet weet, kun je het probleem an sich ook niet oplossen. Als je uiteindelijk weet wat het probleem is, kun je naar zelfstandig voeren toewerken, of besluiten dat dat er niet meer van komt en je de rest van het leven van je kat dwangvoeding geeft.

Ik zie dat er bloedonderzoek is gedaan en foto's zijn gemaakt. Je geeft ook aan dat er echo's zijn gemaakt en urineonderzoek is gedaan. Is er ook een pancreatitis test gedaan? Dit is met bloedonderzoek mogelijk en de uitslag is tegenwoordig vrij snel. De pancreas kán er volledig normaal uitzien, terwijl hij wel ontstoken is. Ik heb dit met mijn kat meermaals meegemaakt. Het braken en niet willen eten past wel bij pancreatitis (alvleesklierontsteking). Ik zou je willen aanraden om deze test nog even te bespreken met de dierenarts. Daarnaast zou ik ook vragen om de galwegen en lever na te laten kijken. Galzuren worden niet automatisch meegenomen in bloedonderzoek, maar daar zou je nog om kunnen vragen. Ook daar passen de symptomen namelijk bij.

Mocht het niet lukken om (dik) natvoer door een spuitje te geven, dan zou ik je troved recovery liquid aan willen raden. Dit is bij bijvoorbeeld Medpets te krijgen, en is dunne (vloeibare) voeding die ook als sondevoeding gegeven kan worden, maar daardoor ook prima met een spuitje in het bekje te geven is.

Sterkte en beterschap!
Lyna (12-10-2011) en Milo (13-03-2013)
Shiva1994
Kitten

Bericht door Shiva1994 »

Anne_Milo schreef: 01 nov 2025 13:57 Hoi, wat naar dat je kat zo ziek is. Goed dat je direct naar de dierenarts bent gegaan. Als ik je post zo lees is er al best het één en ander onderzocht. Castratenkoor heeft je al het één en ander verteld over dwangvoeding, maar wat ik wel mis in je post is de reden dát je kat zo'n harde en dikke buik had, en ging braken. Voor zover ik kan ontdekken, is er nog geen oorzaak gevonden. Klopt dat?

Als dat inderdaad klopt, zou ik je willen aanraden om toch verder te (laten) zoeken. Het geven van dwangvoer is een mooie oplossing op het moment dat je weet wat er speelt, maar als je dit niet weet, kun je het probleem an sich ook niet oplossen. Als je uiteindelijk weet wat het probleem is, kun je naar zelfstandig voeren toewerken, of besluiten dat dat er niet meer van komt en je de rest van het leven van je kat dwangvoeding geeft.

Ik zie dat er bloedonderzoek is gedaan en foto's zijn gemaakt. Je geeft ook aan dat er echo's zijn gemaakt en urineonderzoek is gedaan. Is er ook een pancreatitis test gedaan? Dit is met bloedonderzoek mogelijk en de uitslag is tegenwoordig vrij snel. De pancreas kán er volledig normaal uitzien, terwijl hij wel ontstoken is. Ik heb dit met mijn kat meermaals meegemaakt. Het braken en niet willen eten past wel bij pancreatitis (alvleesklierontsteking). Ik zou je willen aanraden om deze test nog even te bespreken met de dierenarts. Daarnaast zou ik ook vragen om de galwegen en lever na te laten kijken. Galzuren worden niet automatisch meegenomen in bloedonderzoek, maar daar zou je nog om kunnen vragen. Ook daar passen de symptomen namelijk bij.

Mocht het niet lukken om (dik) natvoer door een spuitje te geven, dan zou ik je troved recovery liquid aan willen raden. Dit is bij bijvoorbeeld Medpets te krijgen, en is dunne (vloeibare) voeding die ook als sondevoeding gegeven kan worden, maar daardoor ook prima met een spuitje in het bekje te geven is.

Sterkte en beterschap!
Bedankt voor je reactie. Op een echo kan je ook geen ontsteking zien dan ? Kat heeft namelijk al die tijd geen koorts gehad. Gelukkig is ze thuis wel alert en ook niet gebraakt of dikke buik. Maar voer haar inderdaad nog met dwang. Bedankt voor de tip. Volgende week is weer gesprek en zal ik dit ook mee nemen.
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Ja, mijn kat heeft helaas vaak alvleesklierontsteking gehad, en nooit koorts. Dus het kan.
Je kan op een echo zien of bijvoorbeeld de galgang of de papil van Vater wat verwijd is. Maar een bloedtest toont het makkelijker aan.
Shiva1994
Kitten

Bericht door Shiva1994 »

Anne_Milo schreef: 01 nov 2025 17:27 Ja, mijn kat heeft helaas vaak alvleesklierontsteking gehad, en nooit koorts. Dus het kan.
Je kan op een echo zien of bijvoorbeeld de galgang of de papil van Vater wat verwijd is. Maar een bloedtest toont het makkelijker aan.
Oke moeite waard doet elke dierenarts dit ? Of moet ik hier speciaal voor naar de kliniek ? Kon je kat hiervoor behandelen ?
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Mijn dierenarts doet het in ieder geval. Het is een bloedtest dus de vraag is even of elke dierenarts dit kan qua apparatuur om het op kweek te zetten oid.
Behandeling is eten (dwangvoer), antimisselijkheidsmiddel (Cerenia vaak), Omeprazol (tegen maagzuur), en dat enkele weken volhouden. Dus op zich ben je dan al heel goed bezig qua behandeling!
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Shiva1994 schreef: 01 nov 2025 16:27 Maar voer haar inderdaad nog met dwang.
Zolang ze dit toelaat is het ook niet echt dwangvoeren. Dan noem ik het liever spuitjesvoeren 😉

Zelfs als dat in het begin wat moeilijk of ongemakkelijk gaat, kan het met wat behendigheid gewoon goed gaan en kun je het inderdaad (jaren) blijven doen (op youtube zijn ook een heleboel filmpjes te vinden met tips daarover). Als ze zich verder goed voelt, is er van inslapen uiteraard geen sprake. Volgens mij doe je het helemaal prima.

In eerste instantie dacht ik... "niet eten" dat kan ook een virus of infectie zijn. Maar je zei ook dikke buik en braken, en dan gaan er wel wat andere alarmbellen af.

Ik zie wel wat verhoogde nierwaarden maar ik neem aan dat die het gevolg zijn van een tijdje niet of slechts eten (dat kan de bloedwaarden behoorlijk beïnvloeden).

Ze eet de staafjes wel. Heb je die ook al eens gemengd in wat voer? Of als je cosma snack gevriesdroogde blokjes hebt kun je dat over het natvoer kruimelen. Ik heb Yuna hier zelfs een keer aan het eten gekregen met catnip over haar voer (zij eet de catnip altijd i.p.v. erin te rollen). Misschien als je haar weer 'vrijwillig' aan het eten krijgt dat het weer beter gaat (als er uiteraard niet echt een onderliggend probleem meer is). Nu is de ureum nog wat hoog en dan kan dit door misselijkheid het eten dus tegenstaan.

Ik zie verder niet of er ook al aan mirtazapine gedacht is om de eetlust op te wekken (helaas is dat tegenwoordig een oorzalf terwijl de 1/8ste pilletjes van vroeger veel effectiever waren). Maar misschien is er eerst gefocussed op een onderliggend medisch probleem omdat je harde buik en braken hebt genoemd.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Hoi,
Ik zie in het bloedonderzoek ook zeker wat verhoogde nierwaarden. Daarnaast staat er bij de conclusie dat er mogelijk een tekenen van een gastroenteritis ( vergelijkbaar met buikgriep ) OF een mogelijke blaasontsteking. ( amorf materiaal - infectieus.) aan de hand zou kunnen zijn.
Bij blaasontsteking zou ze zeker koorts ontwikkelt hebben tegen deze tijd en misschien ook wat bloed plassen. Elke kat is anders, dus ook andere symptomen.

Ik zie dat ze geen ontstekingswaarden hebben gecontroleerd? Als die namelijk wel verhoogd waren, was/is er zeker iets aan de hand en moet je vanuit daar onderzoeken wat.

Ik vind de utspraak over het in laten slapen wel heftig & zou alleen daarom al een second opinion doen. Hoe oud is je kat?
Shiva1994
Kitten

Bericht door Shiva1994 »

Rik schreef: 01 nov 2025 19:19 Zolang ze dit toelaat is het ook niet echt dwangvoeren. Dan noem ik het liever spuitjesvoeren 😉

Zelfs als dat in het begin wat moeilijk of ongemakkelijk gaat, kan het met wat behendigheid gewoon goed gaan en kun je het inderdaad (jaren) blijven doen (op youtube zijn ook een heleboel filmpjes te vinden met tips daarover). Als ze zich verder goed voelt, is er van inslapen uiteraard geen sprake. Volgens mij doe je het helemaal prima.

In eerste instantie dacht ik... "niet eten" dat kan ook een virus of infectie zijn. Maar je zei ook dikke buik en braken, en dan gaan er wel wat andere alarmbellen af.

Ik zie wel wat verhoogde nierwaarden maar ik neem aan dat die het gevolg zijn van een tijdje niet of slechts eten (dat kan de bloedwaarden behoorlijk beïnvloeden).

Ze eet de staafjes wel. Heb je die ook al eens gemengd in wat voer? Of als je cosma snack gevriesdroogde blokjes hebt kun je dat over het natvoer kruimelen. Ik heb Yuna hier zelfs een keer aan het eten gekregen met catnip over haar voer (zij eet de catnip altijd i.p.v. erin te rollen). Misschien als je haar weer 'vrijwillig' aan het eten krijgt dat het weer beter gaat (als er uiteraard niet echt een onderliggend probleem meer is). Nu is de ureum nog wat hoog en dan kan dit door misselijkheid het eten dus tegenstaan.

Ik zie verder niet of er ook al aan mirtazapine gedacht is om de eetlust op te wekken (helaas is dat tegenwoordig een oorzalf terwijl de 1/8ste pilletjes van vroeger veel effectiever waren). Maar misschien is er eerst gefocussed op een onderliggend medisch probleem omdat je harde buik en braken hebt genoemd.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/kat-eet-niet/
Nou ze vind niet leuk dat ik haar dwing om op te eten. Wikkel haar in handdoek en spuit rustig en de mond. Dat accepteer met gemopper.

Ja zelf zegt me gevoel dat het tijd nodig heeft. Omdat ze wel levendig is en bijvoorbeeld ook speelt. Staafjes met voer heb ik geprobeerd maar doet ze tot nu toe niks mee.

Je die zalf voor in de oren heb, maar reageert ze niet op. Ze heeft ook pillen voor de misselijkheid. Maar daar ben ik mee gestopt om te kijken wat ze doet. Ze heeft namelijk niet meer gebraakt.
Shiva1994
Kitten

Bericht door Shiva1994 »

HenT schreef: 01 nov 2025 21:33 Hoi,
Ik zie in het bloedonderzoek ook zeker wat verhoogde nierwaarden. Daarnaast staat er bij de conclusie dat er mogelijk een tekenen van een gastroenteritis ( vergelijkbaar met buikgriep ) OF een mogelijke blaasontsteking. ( amorf materiaal - infectieus.) aan de hand zou kunnen zijn.
Bij blaasontsteking zou ze zeker koorts ontwikkelt hebben tegen deze tijd en misschien ook wat bloed plassen. Elke kat is anders, dus ook andere symptomen.

Ik zie dat ze geen ontstekingswaarden hebben gecontroleerd? Als die namelijk wel verhoogd waren, was/is er zeker iets aan de hand en moet je vanuit daar onderzoeken wat.

Ik vind de utspraak over het in laten slapen wel heftig & zou alleen daarom al een second opinion doen. Hoe oud is je kat?
Urine is op kweek gezet daar was geen bacterie te vinden. Dus blaas ontsteking is het niet. Enigste waar ik zou denken is de maag of darm infectie. Ze heeft inmiddels de kuur gehad. Bedankt voor je berichtje ☺️ ze is 10 jaar
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Shiva1994 schreef: 01 nov 2025 22:35 Nou ze vind niet leuk dat ik haar dwing om op te eten. Wikkel haar in handdoek en spuit rustig en de mond. Dat accepteer met gemopper.
Ok, dan kan het inderdaad handig zijn om de tips te zoeken om het zo goed mogelijk te laten verlopen. Het moet natuurlijk geen drama worden. Dat ze het al accepteert met wat gemopper lijkt mij al een goed begin.

Blijven eten is in deze in ieder geval heel belangrijk omdat als er slechts gegeten wordt door ureum (BUN) omhoog gaat en dat veroorzaakt de misselijkheid. En dan kan ze dus in een vicieuze cirkel terecht komen (niet eten=misselijk=niet eten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anne_Milo
Lynx
Lynx

Bericht door Anne_Milo »

Shiva1994 schreef: 01 nov 2025 22:39 Urine is op kweek gezet daar was geen bacterie te vinden. Dus blaas ontsteking is het niet. Enigste waar ik zou denken is de maag of darm infectie. Ze heeft inmiddels de kuur gehad. Bedankt voor je berichtje ☺️ ze is 10 jaar
De meeste blaasontstekingen bij katten zijn niet bacterieel, maar bijvoorbeeld stress gerelateerd of komen door blaasgruis. Is er naar gruis gekeken? En is er een mogelijkheid tot stress? Bijvoorbeeld een veranderde situatie thuis, of herrie door verbouwingen ofzo, ik noem maar wat ideeën.
Plaats reactie