Hoi iedereen,
Ik ben nieuw in dit forum maar kan wat hulp gebruiken. Onze kat Argie (11,5 jr oud) heeft al een tijd last van terugkerende alvleesklierontsteking (pancreatitis). De klachten spelen nu al 1.5e maand. Hij heeft last van niet eten, braken, misselijkheid, veel slapen, gewoon duidelijk niet lekker in zijn vel zitten.
Tot nu toe pakken we dit, in overleg met onze dierenarts vooral aan door de symptomen te bestrijden:
- Cerenia en emeprid tegen de misselijkheid en het braken
- Buprenorfine tegen de pijn
- Mirataz voor de eetlust
In combinatie met hem soms dwangmatig voeren met gekookte gepureerde kipfilet (als hij weer een dag niet eet). Het is erg vermoeiend, al die spuitjes in zijn bek. Het wordt ook steeds lastiger.
Meestal herstelt hij na een paar dagen (denk een dag of 3), dan gaat het 3 dagen goed en zien we onze oude Argie weer, en dan gaat het weer slecht.
Sinds vandaag zijn we daarnaast gestart met speciaal voer (moeilijk, want hij is ook gevoelig voor blaasgruis) en krijgt hij vitamine B12-supplementen, in de hoop dat dit zijn herstel een beetje kan ondersteunen.
We merken dat dit hele traject ons best zwaar valt. We worden er soms moedeloos van, vooral omdat het steeds zo schommelt en we niet goed weten of we wel genoeg doen, of juist iets missen. Het is naar om hem zo te zien, en het 'pesten' met medicatie valt me erg zwaar.
Daarom mijn vraag:
Zijn er mensen die ervaring hebben met katten met pancreatitis?
Welk voer kan ik geven aan een kat met pancreatitis en blaasgruisproblemen?
Wat hielp bij jullie écht (qua voer, medicatie of iets anders)?
En hoe houd je zelf moed in dit soort periodes?
Alle tips of verhalen zijn welkom, negatief en positief.
Ervaring met (chronische) alvleesklieronsteking (pancreatitis)
-
- Kitten
Re: Ervaring met (chronische) alvleesklieronsteking (pancreatitis)
Yes Milo heeft chronische pancreatitis. Inmiddels is de laatste keer al weer een paar jaar geleden, wij hebben het dus redelijk onder controle.
Wij voeren op die momenten Trovet Recovery Liquid. Hier zit alles in wat hij nodig heeft, dus hier kun je naar kijken. Je koopt dit bij de dierenarts. Vraag er ook een spuitje bij, dan kun je het dwangvoeden in de bek.
Wij gaven overigens ook omeprazol tegen het maagzuur, dit hielp erg goed. Verder cerenia tegen de misselijkheid inderdaad. Pijnstilling is ook belangrijk, buprenorfine ken ik ook en werkt bij ons echt goed.
Wat mij moed gaf was een schema maken: elke zoveel uur zoveel ml recovery liquid geven. Dan heb je overzicht, je weet dat hij alles krijgt wat nodig is, dat geeft rust. Bij een kat met pancreatitis is het zo belangrijk dat hij blijft eten eten eten, alleen dan gaat het over. Dus elke twee uur voeren. Milo kreeg geloof ik op een gegeven moment elke twee tot drie uur 20ml van dat voer, en dat van 's ochtends 7.00 tot 's avonds 23.00. Ik denk dat het zijn oren uit kwam, maar hij knapte er wel van op. Het is zwaar, het is lastig, en probeer ook om mensen te vinden die je kunnen ondersteunen zodat je af en toe aan jezelf toe komt. Wij waren er elke keer een week of drie zoet mee.
Wij voeren op die momenten Trovet Recovery Liquid. Hier zit alles in wat hij nodig heeft, dus hier kun je naar kijken. Je koopt dit bij de dierenarts. Vraag er ook een spuitje bij, dan kun je het dwangvoeden in de bek.
Wij gaven overigens ook omeprazol tegen het maagzuur, dit hielp erg goed. Verder cerenia tegen de misselijkheid inderdaad. Pijnstilling is ook belangrijk, buprenorfine ken ik ook en werkt bij ons echt goed.
Wat mij moed gaf was een schema maken: elke zoveel uur zoveel ml recovery liquid geven. Dan heb je overzicht, je weet dat hij alles krijgt wat nodig is, dat geeft rust. Bij een kat met pancreatitis is het zo belangrijk dat hij blijft eten eten eten, alleen dan gaat het over. Dus elke twee uur voeren. Milo kreeg geloof ik op een gegeven moment elke twee tot drie uur 20ml van dat voer, en dat van 's ochtends 7.00 tot 's avonds 23.00. Ik denk dat het zijn oren uit kwam, maar hij knapte er wel van op. Het is zwaar, het is lastig, en probeer ook om mensen te vinden die je kunnen ondersteunen zodat je af en toe aan jezelf toe komt. Wij waren er elke keer een week of drie zoet mee.