MUSH VAISTO

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Dinky
Tijger
Tijger

Re: MUSH VAISTO

Bericht door Dinky »

Kittens hebben inderdaad hogere energiebehoefte dus inderdaad grotere hoeveelheid voer en niet andere ingrediënten.

Obstipatie kan komen door een te hoog percentage bot in de kvv. Of jodium daarop van invloed is weet ik niet. Ik weet niet of je ook lid bent van barfplaats maar daar heb je ook het lid 'anne in zweden' die ook in zweden woont. Wellicht dat zij nog tips heeft qua verkrijgbaar kvv? Zij had naast de honden in ieder geval ook een kat.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Volgens mij helpt water niet zoveel bij obstipatie. Water wordt nl direct weer opgenomen en draagt niet bij aan een zachtere ontlasting. Dan moet je het denk ik meer zien in iets laxerend. Je kunt hier ook lactulose (smaakloze mensen variant is prima) of andere laxerende middelen gebruiken maar je wilt natuurlijk niet permanent naar zoiets. Klein beetje olijfolie of zalmolie kan soms ook helpen. Of gewoon een eetlepel blik natvoer per dag.

Harde ontlasting kan uiteraard komen door botgehalte maar op zich is harde ontlasting niet erg (zolang ze er zelf geen last van hebben). Het is zelfs bevordelijk want op die manier worden de anaalklieren ook goed uitgeknepen ;)

Dat het door jodium komt is ook nieuw voor mij. Op barfplaats zitten inderdaad meer experts. Volgens mij ook mensen in Zweden. Die weten misschien ook welke KVV merken daar te krijgen zijn (en waar). Maar ik denk dat het ook meer in het bot ligt dan in jodium want ik kan geen bronnen vinden dat jodium voor obstipatie kan zorgen.

Overigens is honden KVV op zich ook te doen als je goed op de ingrediënten en verhoudingen let. De KB Raw die ik geef is ook voor beide hond en kat, maar die bevat dan ook echt enkel dier en geen groente, rijst of pens (en geen premix).

Barfen is uiteraard helemaal ideaal maar ik vind dat voor een kat erg bewerkelijk en moeilijk (hoeveelheden zijn een stuk kleiner). Maar als je aan goede stukken kunt komen dan is dat zeker een idee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Dinky schreef: 14 sep 2025 09:37 Kittens hebben inderdaad hogere energiebehoefte dus inderdaad grotere hoeveelheid voer en niet andere ingrediënten.

Obstipatie kan komen door een te hoog percentage bot in de kvv. Of jodium daarop van invloed is weet ik niet. Ik weet niet of je ook lid bent van barfplaats maar daar heb je ook het lid 'anne in zweden' die ook in zweden woont. Wellicht dat zij nog tips heeft qua verkrijgbaar kvv? Zij had naast de honden in ieder geval ook een kat.
Volgens mij zit er 5% bot in deze voeding ( even uit mijn hoofd) Mijn andere katertje heeft er geen last van, dus misschien is deze kater ook gewoon wat gevoeliger.
Ik zal eens kijken op barfplaats. Laatst wel aangemeld, maar nog niet echt rondgekeken/gelezen. Thanks voor de tip.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

HenT schreef: 14 sep 2025 17:03 Volgens mij zit er 5% bot in deze voeding ( even uit mijn hoofd)
Ik denk (hoop) wel wat meer ;)

Volgens voerwijzer.com is de samenstelling ongeveer:
30-40% vleesbot
15-20% organen, waarbij in ieder geval 3-5% lever, 2% nier en 5% hart
40-55% spiervlees

Helft (of 40/60 of 30/70 afhankelijk van diersoort) van vleesbot is "bot" dus je ziet ook vaak 15%-20% bot.

Vandaar dat het jammer is dat je de echte samenstelling niet kunt vinden van dat merk.
Grtz, Rik
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Rik schreef: 14 sep 2025 16:04 Volgens mij helpt water niet zoveel bij obstipatie. Water wordt nl direct weer opgenomen en draagt niet bij aan een zachtere ontlasting. Dan moet je het denk ik meer zien in iets laxerend. Je kunt hier ook lactulose (smaakloze mensen variant is prima) of andere laxerende middelen gebruiken maar je wilt natuurlijk niet permanent naar zoiets. Klein beetje olijfolie of zalmolie kan soms ook helpen. Of gewoon een eetlepel blik natvoer per dag.

Harde ontlasting kan uiteraard komen door botgehalte maar op zich is harde ontlasting niet erg (zolang ze er zelf geen last van hebben). Het is zelfs bevordelijk want op die manier worden de anaalklieren ook goed uitgeknepen ;)

Dat het door jodium komt is ook nieuw voor mij. Op barfplaats zitten inderdaad meer experts. Volgens mij ook mensen in Zweden. Die weten misschien ook welke KVV merken daar te krijgen zijn (en waar). Maar ik denk dat het ook meer in het bot ligt dan in jodium want ik kan geen bronnen vinden dat jodium voor obstipatie kan zorgen.

Overigens is honden KVV op zich ook te doen als je goed op de ingrediënten en verhoudingen let. De KB Raw die ik geef is ook voor beide hond en kat, maar die bevat dan ook echt enkel dier en geen groente, rijst of pens (en geen premix).

Barfen is uiteraard helemaal ideaal maar ik vind dat voor een kat erg bewerkelijk en moeilijk (hoeveelheden zijn een stuk kleiner). Maar als je aan goede stukken kunt komen dan is dat zeker een idee.
Weer wat geleerd; verklaart dus wel waarom wat extra water niet hielp. Lactulose wil ik niet aan beginnen, dan zijn er gezondere opties.
Check, dan ligt het misschien niet aan het jodium gehalte. Er zit 'maar' 5% bot in dacht ik. Dat is niet heel veel toch?
Ik heb zojuist een topic geopend op barfplaats. Volledig barfen lijkt mij ook ontzettend veel werk. Af en toe een kippen nekje oid kan wel maar om alles uit te balanceren?.. Nu niet! :lol:

Dankje Rik!
HenT
Huiskat
Huiskat

Bericht door HenT »

Rik schreef: 14 sep 2025 17:24 Ik denk (hoop) wel wat meer ;)

Volgens voerwijzer.com is de samenstelling ongeveer:
30-40% vleesbot
15-20% organen, waarbij in ieder geval 3-5% lever, 2% nier en 5% hart
40-55% spiervlees

Helft (of 40/60 of 30/70 afhankelijk van diersoort) van vleesbot is "bot" dus je ziet ook vaak 15%-20% bot.

Vandaar dat het jammer is dat je de echte samenstelling niet kunt vinden van dat merk.
Nee, toch echt 5% bot en 3% lever. Zo staat het op de site ( deze tekst heb ik ook al eens eerder gekopieerd ) maar er staat dus gespecificeerd in de voedingstabel: calcium 0,4 gram / 100 gr.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik kan de 5% zelfs niet vinden. Maar perplexity AI is het wel met me eens dat het erg laag is (zeker voor kittens).
The bone content of 3% to 5% in MUSH Vaisto for cats is generally considered too low compared to recommended raw feeding guidelines. Most sources recommend that adult cats have around 6% edible bone in their raw diets, while kittens require much higher, about 15-20% edible bone for healthy calcium and phosphorus intake.
0,4 calcium is volgens mij ook laag (maar dat strookt wel met die 5% bot). Maar op zich zit het boven het minimum van 0,3%. Maar dat is voor volwassen katten. Kittens is 0,5. Overigens moet je dan ook naar de calcium/fosfor verhouding kijken.
https://voerwijzer.com/calcium-in-kvv-h ... in-zitten/

Botgehalte
https://voerwijzer.com/wat-is-een-goed- ... ge-in-kvv/

Maar het calciumgehalte (dus bot) zou volgens mij niet tot obstipatie mogen leiden want dat is dus al aan de (te?) lage kant.
Grtz, Rik
Plaats reactie