Ragdoll kitten bij 6-jarige kattin

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gybelle
Kitten

Ragdoll kitten bij 6-jarige kattin

Bericht door Gybelle »

Hoi iedereen!

Zijn er hier mensen die zelf een (ragdoll?) kitten in huis genomen hebben, bij een wat 'oudere' (+4 jaar) kattin? Wat waren jullie ervaringen? Is de introductie uiteindelijk geslaagd?

Onze kattin des huizes...
We hebben een lieve kattin een kleine 6 jaar geleden in huis genomen nadat ze op onze parking was achtergelaten (ze werd toen door de dierenarts geschat max een half jaar oud te zijn). Ze speelt nog veel, heeft iedere dag een rondcross momentje, en is niet 'dominant'. Als er bezoek komt zal ze eerst haar gaan verstoppen, maar later op de avond komt ze wel even piepen - al is het op een afstandje. We hebben haar nooit weten krabben naar andere dieren/mensen, hooguit blazen als ze niet op haar gemak is.

Een tweede kat

We willen al jaren heel graag een tweede kat, maar konden dit niet eerder doen door omstandigheden. Nu vrezen we dat we te lang gewacht hebben gezien de leeftijd van onze kattin, maar hebben we toch de knoop doorgehakt. We kiezen speciaal voor een kitten (gecastreerde kater) van het Ragdoll ras omdat ze gekend zijn rustig en sociaal te zijn en we hopen zo meer kans op succes te hebben. Nu staan we op de wachtlijst voor een kitten en ben ik de ene dag helemaal overtuigd dat het gaat lukken, en de andere dag hoor ik een 'wat als het toch niet lukt' stemmetje in mijn hoofd.

Ik wil er sowieso voor 200% voor gaan en ga me zeker aan een introductie schema houden en dat rustig aanpakken. Toch zou ik heel graag jullie ervaringen lezen :).

Gelijkaardige vragen zijn vast al gesteld, en ik heb al uren op het internet zitten rondspeuren naar zulke verhalen. Toch blijft er een stemmetje in mijn hoofd zeggen 'maar bij mij is de situatie toch net iets anders', dus wou ik toch deze specifieke situatie neerpennen. Jullie antwoorden worden heel erg gewaardeerd!
Dinky
Tijger
Tijger

Re: Ragdoll kitten bij 6-jarige kattin

Bericht door Dinky »

Hier personeel van twee ragdolls.
Op internet las ik voor aanschaf dat het ideale katten zouden zijn voor op een appartement omdat ze zo rustig zouden zijn. Gelukkig heb ik een gezinswoning waar ze het hele huis door kunnen rennen!

Wel zijn ze heel zachtaardig wat ik een belangrijke eigenschap vond omdat we ten tijde van de aanschaf ook een kinderwens hadden. Dat zachtaardige zie ik wel duidelijk terug richting onze dochter van 1,5 jaar.

Verder zie ik duidelijk terug dat ze graag bij je in de buurt zijn. We moeten altijd goed opletten dat we niet over ze struikelen omdat ze weer voor de voeten lopen. Ook laten ze duidelijk blijken wanneer ze aandacht willen, dan kruipen ze gewoon op schoot en gaan bijvoorbeeld bovenop telefoon/tablet/computer liggen waar je mee bezig bent.

Of het gaat lukken met de huidige poes van jullie is niet te zeggen. Energie niveau van een kitten is compleet anders dan van volwassen kat. Daarnaast heeft jullie poes nooit samen geleefd met andere kat wanneer ik het zo lees en spreekt ze mogelijk daardoor de katten taal niet goed. De enige manier om er achter te komen is door het te proberen. Wel zou je kunnen overwegen om twee kittens te nemen zodat die elkaar hebben om te spelen. Bij een kitten alleen is het risico groter dat die de volwassen poes steeds lastig valt om te spelen terwijl die daar niet op zit te wachten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Ragdoll kitten bij 6-jarige kattin

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies zou ook zijn - neem dan twee kittens. Die houden elkaar bezig.

Ik heb in mei 2 kittens bij 4 volwassen katten van 9 - 16 gezet. En dat gaat prima, ze matten elkaar af en laten de grote katten met rust. En wie mee wil doen met sjezen die doet lekker mee. Zo is die van 12 in zijn tweede jeugd lekker mee aan het rennen.

Als je 1 kitten neemt, dan kun je er zelf wel mee spelen, maar je kunt nooit een vriendje vervangen.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie