Mijn poes is al 3x op de muur van de buur gekropen. Vandaar springt ze een halve meter omlaag op een kast en dan weer 1.5m tot op de grond. Ze zit dan op het koertje van de buur. De poes kan dan niet meer weg.
De buurman is zeer vaak afwezig.
Ik probeer dan een trapladder naar beneden te laten met een koord en dan komt de poes na veel geduld eindelijk naar boven.
Leert die poes niet dat het koertje van mijn buur no-go zone is?
Of hoe scherm ik de muur af. Op kippengaas kruipt ze gewoon op.
Poes springt omlaag en kan niet meer weg.
Re: Poes springt omlaag en kan niet meer weg.
Is het nog een jonge poes?
Feitelijk zou je haar dan kunnen afleren op het muurtje te springen, wat zou kunnen lukken als je volhoud haar steeds van het muurtje te pakken of duidelijk ‘nee, dat mag niet’ te zeggen als ze op het punt staat te springen. En haar in jullie eigen ruimte terug te zetten. Het vergt wel overtuiging en geduld. En ik weet niet of iedere poes/kat dit kan/wil aanleren.
Hier hebben onze poezen in de tuin ook weleens toen ze klein waren geprobeerd op de schutting naar andere tuin te springen en zij doen dit nooit meer. Doordat we steeds alert waren in het begin en het afgeleerd hebben. Als onze Khári in een boom klimt waardoor ze op het schuurtje bij de buren kan komen, dan zeg ik haar naam en ‘eheh!’ En dan springt ze weer uit de boom.
Heeft jouw poes voldoende ruimte en uitdagingen om te snuffelen en rond te kijken in je eigen buitenruimte? Verder zou je nog kunnen denken aan een stuk kattennet spannen als daar mogelijkheid voor is.
Feitelijk zou je haar dan kunnen afleren op het muurtje te springen, wat zou kunnen lukken als je volhoud haar steeds van het muurtje te pakken of duidelijk ‘nee, dat mag niet’ te zeggen als ze op het punt staat te springen. En haar in jullie eigen ruimte terug te zetten. Het vergt wel overtuiging en geduld. En ik weet niet of iedere poes/kat dit kan/wil aanleren.
Hier hebben onze poezen in de tuin ook weleens toen ze klein waren geprobeerd op de schutting naar andere tuin te springen en zij doen dit nooit meer. Doordat we steeds alert waren in het begin en het afgeleerd hebben. Als onze Khári in een boom klimt waardoor ze op het schuurtje bij de buren kan komen, dan zeg ik haar naam en ‘eheh!’ En dan springt ze weer uit de boom.
Heeft jouw poes voldoende ruimte en uitdagingen om te snuffelen en rond te kijken in je eigen buitenruimte? Verder zou je nog kunnen denken aan een stuk kattennet spannen als daar mogelijkheid voor is.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Kippengaas moet je uiteraard op beugels naar binnen laten buigen. Daar klimt geen kat 'overheen'.

Maar misschien is een foto handiger voor andere suggesties.

Maar misschien is een foto handiger voor andere suggesties.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mooi gedaan Rik. Ideaal als het nodig is en dat werkt voorzeker prima.
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Het is niet bij mij. Deze komt van internet.Ani schreef: 13 jun 2025 19:16 Mooi gedaan Rik. Ideaal als het nodig is en dat werkt voorzeker prima.
Bij mij hebben ze gelukkig geen behoefte om over de schutting te springen, hoewel ze het wel makkelijk zouden kunnen.
Op moment dat ze dat wel zouden gaan doen, dan ga ik het op de manier van die foto ook afsluiten. Maar voorlopig is het een zaligheid dat ze gewoon lekker in eigen tuin blijven struinen.
Grtz, Rik