Kat gromt en blaast

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Synemios
Tijger
Tijger

Re: Kat gromt en blaast

Bericht door Synemios »

Heel veel sterkte en ik hoop dat je toch nog wat uurtjes kunt slapen vannacht.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

net terug van de DA. uitslag van het bloed mee mogen inkijken, rode bloedlichamen moeten minimaal 24 zijn, en hij zit op 12. Dus Musti is zwaar bloedarmoedig. Uitslag van FIP was nog niet binnen omdat dat handwerk is, maar dat is echt een hele lage kans dat het dat is zoals het er nu voorstaat. hij had ook 72% iets van ontstekingscellen in het extract uit zijn buik. Het zou kunnen dat het een infectie is, maar het is niet abnormaal dat die waarde zo hoog ligt omdat er zoveel bloed bij was volgens de DA.

Kostenraming en nazorg was op dit moment moeilijk te zeggen omdat hij eigenlijk niet weet waar hij aan begint. Maar het zou tussen de 100 en 500 euro moeten liggen afhankelijk van zijn werktijd en de ingreep. Dat valt op zich mee. Hij zei het niet met zoveel woorden maar uit zijn voorbeeld kon ik precies opmaken dat hij op dit moment denkt aan een darmperforatie.

Heb een pilletje calmivet meegekregen op eigen vraag, toen ik mijn hand liet zien en zei dat ik me zorgen maakte over zijn gedrag als ik hem op korte tijd 2x in zo een kooi moest steken. Eenmaal thuis in een blokje hesp gerold en was op 2 seconden binnen. Fingers crossed nu

Ze zei ook dat ze hem eventueel daar kunnen houden aan een infuus zodat hij reeds wat opgeknapt is. Maar toen ik zei dat de kans groot was dat hij zo hysterisch wakker ging worden, zei ze dat het eventueel een mogelijkheid was om hem iets te geven zodanig dat hij een paar dagen wat suffer zou blijven
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Duimen draaien hier voor je lieve schat en voor jou

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

heb hem net binnen gedaan. Hij associeerde de kooi niet onmiddelijk met gevaar. Ik had eerst geprobeert van hem met een blokje hesp er in te lokken maar daar was hij te slim voor. Uiteindelijk opgepakt, liet het allemaal goed doen tot ik hem er in liet zakken, strubbelde een beetje tegen maar het viel eigenlijk goed mee. Hij begon pas te grommen toen het deksel er op was. transport zelf en binnengaan bij de DA viel ook mee. gegrom en duidelijk niet op zijn gemak maar niet aggressief.

Toen de DA de spuit wilde zetten begon hij pas echt. Zelfs toen ze hem klem trokken met die dubbelwandige kooi kreeg hij de spuit in eerste instantie niet gezet, ze is zelfs afgebroken. Uiteindelijk toch gelukt, maar zelfs toen hij eigenlijk al zo goed als sliep bleef hij grommen.

De DA zei wederom dat hij dit nog nooit had meegemaakt, zelfs een wilde kat doet zo niet volgens hem. Wel erg om hem zo achter te laten.

De FIP test was ondertussen ook binnengekomen, dat was het niet. Op de cultuur was het nog minstens 1-2 dagen wachten, maar zolang raadde hij niet aan om te wachten.

Afgesproken dat ik hem ga halen zodra het kan en hij nog onder narcose is. Dan kan ik hem rustig laten wakker worden in zijn ruimte in plaats van in de reiskoffer, en ben ik ook niet het eerste dat hij ziet wanneer hij wakker wordt. Misschien helpt dat ook om zijn reactie achteraf wat te temperen.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik duim hier ook hard mee!
Sterkte voor jou de komende spannende uren.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

net de kat gaan afhalen.

er was blijkbaar een tumor vastgegroeid aan de lever. Hij is zo goed als zeker dat het om een hemangioom gaat en dat het goedaardig zou zijn. Ik kon het latern onderzoeken, maar hij zei zelf, en als je dan te horen krijgt dat het kwaadaardig is, wat dan? dan moet ge hem toch ook laten inslapen. Maar het had er alle schijn van dat het goedaardig was, aan kwaadaardige gezwellen zitten meestal meer boebels en putten en oogt veel vettiger. Dit was echt een mooi egaal bolletje.

Hierin was dan een gaatje gekomen waardoor het bloed stilletjes in zijn buik sijpelde. Omdat de leverwand dun is, kan dat niet gehecht worden, en heeft hij het zo goe als mogelijk proberen collageren. Maar hij zou zich kalm moeten houden de komende dagen. Hij kreeg verdoving en pijnstilling waar hij nog zeker 6-8 uur van zou slapen. Echter zit hij al rond te kruipen nu in de ruimte :D.
Ik moest mijn was nog uit de droger gaan halen zodanig dat ik em de komende dagen daar ook niet mee stoor. Toen bewoog enkel zijn hoofd nog maar en ik hoorde hem toch al grommen. Dus dat beloofd... Hij mag zich eigenlijk niet opwinden, maar als hij weer zo boos en hysterisch gaat zijn op mij is dat eigenlijk praktisch onmogelijk. Ik ga toch eens binnen moeten om zijn eten bij te vullen en de kattenbak leeg te maken.

Heb de verdiepingen van zijn krabpaal afgehaald zodanig dat hij daar toch al niet meer kan opspringen voorlopig.

EDIT: hij zou 6 tot 8 uur zeker nog slapen, hij kan ondertussen mits door zijn poten te zakken tussendoor al terug 'stappen'. Ook wel grappig, hij ging wellicht de komende dagen minder eten. Toen enkel zijn voorpoten wakker waren en zijn achterpoten nog niet, het eerste dat hij deed was zich richting eetbak slepen :D
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

IK ga heel hard duimen dat het herstel snel verloopt en dat je nu het ergste gehad hebt.
Hopelijk kun je hem morgen weer normaal benaderen.

Indy van mij heeft met spuit en al in haar lijf de dierenarts toen ook echt aangevallen en gebeten.
Dat is heftig als ze zo overstuur zijn.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Nou dat klinkt allemaal voorzichtig positief.
Als het net zo gaat als gisteren, is hij over 24 uur ook weer rustig en lief naar jou toe.

Moet je Musti ook nog medicatie en/of pijnstilling geven?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

ik heb enkel wat powerfood meegenomen. pijnstilling was de DA zelf geen fan van, hij zegt dat katten van zichzelf goed om kunnen met pijn, en dat hij hoopt dat de kat meer zijn grenzen aanvoelt wanneer de pijn niet volledig gestild zou worden.

Ik hoop dat het morgen al beter zou zijn met zijn gedrag. Ik ga hem sowieso vandaag laten doen in zijn ruimte apart en pas morgen kijken. Stress en dus hoge bloeddruk moet hij op dit moment zeker vermijden, als hij dan zo hysterisch gilt naar mij, dat zal wel een pak stress opleveren voor hem ook. Ik kan hem toch grotendeels volgen op camera, de hoekjes waar de camera niet kan kijken zit hij normaal nooit. Het vertrouwen was vandaag redelijk hersteld, hij was heel lief, maar ik merkte toch dat hij nog net iets minder rap spinde als normaal. Dus ik denk dat het nog niet 100% terug was, en nu dit er nog maar eens bij. Ik hoop dat het snel goed komt. Dat grommen toen hij nog zo goed als sliep was al geen goed teken

Hij had zich richting zijn krabpaal gesleept (alleen onderste deel staat er nog) en was daar in gekropen. Wat ik ideaal vond, dan gaat hij zich zeker geen pijn doen als hij daar wat gaat slapen. Maar nu probeert hij al 2x er uit te komen, valt een paar kaar op zijn zij. bedenkt zich dan en wil er terug in klauteren.

Edit: hij heeft zich net terug richting eetbak gesleept, zijn achterste poten lijken nog veel meer te slapen als zijn voorste poten. Toch een goed teken denk ik, dat hij al 2x aan eten heeft gedacht
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik vind het niet slecht klinken, zoals hij nu is en ik denk inderdaad dat het een goed plan is hem lekker met rust te laten, zeker omdat je hem nu ook goed kunt volgen.
Je zorgt super goed voor hem.

Dat over die grenzen aanvoelen snap ik wel maar Pijn wordt helaas nog steeds onderschat als het om katten gaat, ook door dierenartsen.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... et-de-kat/

Maar mocht je toch zelf het idee hebben dat er pijnstilling nodig is kun je er altijd nog een keertje om vragen.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Ik vind ook dat je dit allemaal heel goed aanpakt!
Musti is blij met jou als baasje.

Toch 2 vraagjes:
- heeft Musti helemaal geen pijnstilling gehad? Ook geen (langwerkende) pijnstillende injectie? Dat zou dan ook op de factuur staan.
- blijft Musti wel van de wond af, of heeft hij een kap/shirt gekregen?
en † Clea ♀ (2013-2024)
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

hij heeft langdurig werkende pijnstilling gehad. Hij is op dit moment nog altijd zeer versuft. Waggelt nog als een gans. Hij valt al wel veel minder omver als in het begin. Maar je merkt toch dat hij nog enorm suf is.

Ik heb het bovenste van zijn krabpaal gehaald zodat hij zeker niet probeert er in te klauteren de komende dagen, of er af te springen. Maar het onderste bakje (met een dakje) heb ik laten staan, zodanig dat er toch nog iets vertrouwd in die ruimte stond. Hij heeft wel al 3x op dat dakje geklauterd, 1x toen hij nog echt suf was en is er dan afgetuimeld. nu net 2x er af proberen 'springen', maar dan wel na het neerkomen omver gevallen. ik kan het dak er niet apart afnemen. Op zich is het niet super hoog. Ik laat toch graag iets staan van zijn vertrouwde omgeving ook.

Hij ligt wel meestal in het bakje in, en dan zie ik niet wat hij doet, wonde proberen wassen of niet. de DA zei dat katten over het algemeen niet aan die draadjes zitten, dat zijn meer honden. Hij liet dan zo een pakje zien dat je de kat kon aandoen, maar vond dat voor zo een stresskat als de mijne geen goed idee. Ook omdat ik aangaf dat hij ook geen halsbandje kon verdragen.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

oh dan is pijnstilling nu niet nodig, ja zo'n pakje verdraagt niet elke kat goed.
Afwachten hoe het gaat en als hij er toch aan zit dan kun je altijd nog verder kijken.

Ik hoop dat hij vooral veel gaat slapen en dan zie je morgen wel weer verder.
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Morgen Musti maar fijn verwennen met lekker eten :-P

Ik hoop dat jij ook weer wat rustiger kunt slapen!
en † Clea ♀ (2013-2024)
Spectral
Huiskat
Huiskat

Bericht door Spectral »

hij eet alleszins enorm goed. ik ben zonet zo stiekem als ik kon brokjes en vloeibaar powerfood gaan geven. gromde niet dus ik dacht dat hij sliep. maar ik was nog maar net buiten of ik hoorde zijn bakje al rammelen. Hij zat al terug te eten
Plaats reactie