We hebben zins kort een dart mat alleen het heeft nog al een chemische geur maar mijn kat die plast sinds de ochtend vandaag al vaak maar niet in de kattenbak en hij durft niet meer naar boven te gaan als we hem optillen en kijken wat er gebeurt als we hem boven zetten sprint hij naar beneden alleen vroeger ging hij altijd naar boven maar hij blijkt wel angstig te zijn en ik weet niet echt wat ik moet doen en het is trouwens geen sproeien maar gewoon plassen als iemand hulp heeft dan zou dat zeer aardig zijn laat me het weten als je een idee heb of nog meer erover wilt weten dan kan je reageren op deze reactie Zeer bedankt.
De situatie is me niet helemaal duidelijk. Heeft de kat meerdere bakken? Ook waar het niet "gevaarlijk" ruikt. Kun je de ruimte afsluiten waar die dart mat is en daar het raam open zetten, zodat de geur niet in heel het huis zit?
Ik denk dat ik persoonlijk die dart mat er uit zou gooien..........
Als je kat angstig is geworden zodra je die mat in huis haalde, lijkt de oplossing mij eenvoudig: die mat weer weghalen en de kamer verluchten dat de chemische geur verdwijnt.
Aangenomen dat je die mat daarna wil weer plaatsen:
- kan je ze een tijdje buiten hangen, zodat de chemische geur er (hopelijk) uit gaat?
- leg ze in een ruimte waar je kat niet hoeft te zijn als ze dat niet wil
- Het klinkt alsof je maar 1 kattenbak hebt en dat die in de buurt van die nieuwe mat staat? Zet sowieso een kattenbak bij aan de hele andere kant van het huis, zodat je kat keuzes heeft. Nu kan je best ook een kattenbak (of curverbak of wasmand met kattenzand) zetten op de plek waar ze in huis plast. Die kan dan hopelijk weer weg als de rust is terug gekeerd.
Je geeft heel weinig info over hoe de situatie nu is, dus dat maakt meedenken lastig. Maar duidelijk is wel dat je kat nu stress heeft. Dus de eerste stap is sowieso om de bron van stress weg te halen.
Ik vind je verhaal niet heel erg duidelijk te volgen maar als de problemen er zijn sinds de mat, dan moet de mat er uit. Of wat al voorgesteld is de mat buitenhangen tot het luchtje er vanaf is