Afgelopen december is er bij mijn liefste poes Ginka van 14,5 verminderde nierfunctie/nierfalen geconstateerd samen met artrose in de rug (bij haar staart en midden in haar rug bij één van de wervels). Op advies van de dierenarts ben ik meteen gestart met nierdieet. Ze krijgt Virbac Kidney & Joint brokjes, die ze vanaf het begin goed eet. Daarnaast in eerste instantie om uit te proberen Hills k/d en Purina renal function advanced care.
Het natvoer is echt een probleem. Wat ze de ene dag eet, is de volgende dag absoluut uit de gratie. Ik ben overgestapt op Kattovit (zakjes en blikjes paté). Die laatste leek ze eerst superlekker te vinden maar bij blikje drie is het ineens weer moeizaam. Dan loopt ze vijf keer heen en weer voor een paar hapjes (want honger heeft ze op zich wel), maar dan is het toch weer vies en stopt ze weer. Ze doet dus een uur over het leeg eten van haar bakje. Vroeger kreeg ze Schesir blikvoer en dit meng ik nu af en toe met een mespuntje door haar eten. Soms een succes, soms niet. Ik word er een beetje moedeloos van... Ik durf haar niet zomaar haar oude voer te geven, want het eiwitgehalte daarvan is 14-20% afhankelijk van de soort en smaak. Maar ja, dit schiet ook niet op en lijkt me voor Ginka ook redelijk stressvol?
Sinds een paar dagen krijgt ze op aanraden van de dierenarts Porus One over haar natvoer maar dat lijkt geen negatieve invloed te hebben. Met of zonder, ze eet het op dezelfde wijze.
Ze krijgt verder een kwart pilletje Cerenia tegen de misselijkheid omdat ze wat last had van gal overgeven. Ik hoop dat nu te kunnen minderen als de Porus One zijn werk gaat doen?
En daarnaast om de 1-2 dagen 3ml Novacam voor haar artrose. Ik weet, niet best voor nierpatiënten, maar ik zie dat ze humeurig wordt en stram als ik het niet geef. Het is een onderdosering, expres zodat het met minimale dosering toch wat effect heeft. Al zie ik wel dat ze sinds een paar weken met de nieuwe brokjes ook beter springt en ook weer hoger. De dierenarts vond het nog veilig genoeg om haar Novacam te geven zolang ze maar goed eet en drinkt. Wat ze in principe doet, alleen dus met lange tanden
Ze weegt ongeveer 4,8 kilo. In ieder geval in december. Ze is ietsje afgevallen, maar niet dramatisch en valt zeker niet in de categorie 'mager'.
De vraag is dus: hoe ga ik om met het slechte eten van haar natvoer? Zijn er nog meer trucjes of soorten die wat langere tijd goed gaan bij veel katten?
En daarnaast lees ik veel goede verhalen over Puur Kidney. Kan dat gegeven worden naast de Porus One en Cerenia?
Ach en in 't algemeen... Ik ben zo geschrokken dat mijn liefste meisje toch echt ziek blijkt te zijn. Slapeloze nachten heb ik ervan. Ik hoop maar dat ik genoeg doe om haar nog zolang mogelijk in relatief goede conditie bij me te houden maar ik vind het allemaal doodeng...
Anyway. Alvast heel erg bedankt allemaal! Alle tips zijn welkom!