Natvoer-adviezen bij nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Lisanne_Ginka
Kitten

Natvoer-adviezen bij nierfalen?

Bericht door Lisanne_Ginka »

Hi allen, ik ben Lisanne, een nieuwe gebruiker op dit forum maar lees al wel vaker mee met alle topics en adviezen. Nu heb ik zelf wat hulp nodig en ik heb mijn hoop gevestigd op alle kennis hier.

Afgelopen december is er bij mijn liefste poes Ginka van 14,5 verminderde nierfunctie/nierfalen geconstateerd samen met artrose in de rug (bij haar staart en midden in haar rug bij één van de wervels). Op advies van de dierenarts ben ik meteen gestart met nierdieet. Ze krijgt Virbac Kidney & Joint brokjes, die ze vanaf het begin goed eet. Daarnaast in eerste instantie om uit te proberen Hills k/d en Purina renal function advanced care.
Het natvoer is echt een probleem. Wat ze de ene dag eet, is de volgende dag absoluut uit de gratie. Ik ben overgestapt op Kattovit (zakjes en blikjes paté). Die laatste leek ze eerst superlekker te vinden maar bij blikje drie is het ineens weer moeizaam. Dan loopt ze vijf keer heen en weer voor een paar hapjes (want honger heeft ze op zich wel), maar dan is het toch weer vies en stopt ze weer. Ze doet dus een uur over het leeg eten van haar bakje. Vroeger kreeg ze Schesir blikvoer en dit meng ik nu af en toe met een mespuntje door haar eten. Soms een succes, soms niet. Ik word er een beetje moedeloos van... Ik durf haar niet zomaar haar oude voer te geven, want het eiwitgehalte daarvan is 14-20% afhankelijk van de soort en smaak. Maar ja, dit schiet ook niet op en lijkt me voor Ginka ook redelijk stressvol?
Sinds een paar dagen krijgt ze op aanraden van de dierenarts Porus One over haar natvoer maar dat lijkt geen negatieve invloed te hebben. Met of zonder, ze eet het op dezelfde wijze.
Ze krijgt verder een kwart pilletje Cerenia tegen de misselijkheid omdat ze wat last had van gal overgeven. Ik hoop dat nu te kunnen minderen als de Porus One zijn werk gaat doen?
En daarnaast om de 1-2 dagen 3ml Novacam voor haar artrose. Ik weet, niet best voor nierpatiënten, maar ik zie dat ze humeurig wordt en stram als ik het niet geef. Het is een onderdosering, expres zodat het met minimale dosering toch wat effect heeft. Al zie ik wel dat ze sinds een paar weken met de nieuwe brokjes ook beter springt en ook weer hoger. De dierenarts vond het nog veilig genoeg om haar Novacam te geven zolang ze maar goed eet en drinkt. Wat ze in principe doet, alleen dus met lange tanden 😁
Ze weegt ongeveer 4,8 kilo. In ieder geval in december. Ze is ietsje afgevallen, maar niet dramatisch en valt zeker niet in de categorie 'mager'.

De vraag is dus: hoe ga ik om met het slechte eten van haar natvoer? Zijn er nog meer trucjes of soorten die wat langere tijd goed gaan bij veel katten?
En daarnaast lees ik veel goede verhalen over Puur Kidney. Kan dat gegeven worden naast de Porus One en Cerenia?

Ach en in 't algemeen... Ik ben zo geschrokken dat mijn liefste meisje toch echt ziek blijkt te zijn. Slapeloze nachten heb ik ervan. Ik hoop maar dat ik genoeg doe om haar nog zolang mogelijk in relatief goede conditie bij me te houden maar ik vind het allemaal doodeng... 😢 Ze is overigens best redelijk actief voor haar leeftijd. Ze is alert, komt graag op het balkon even met de buurvrouw-poes kletsen, en heeft attitude en sass te over. Ze vindt mij alleen niet meer zo leuk... Teveel stress, denk ik. Ze kan behoorlijk humeurig en boos uit de hoek komen tegen me en dat was hiervoor niet zo. Voel ik me weer schuldig natuurlijk. Zucht.
Anyway. Alvast heel erg bedankt allemaal! Alle tips zijn welkom!
Afbeelding
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Natvoer-adviezen bij nierfalen?

Bericht door castratenkoor »

Ik wissel Hill's nierdieet af met Kattovit nierdieet, dat is er in 2 smaken. Mijn ervaring is dat vooral variëren belangrijk is. Ze eten geen 2 x hetzelfde zoals ik het doe.

Ik geef 1 x daags Puur Kidney maar niet Porus One en Cerenia. Dus of je dat kunt/mag combineren zou ik zo niet weten.

Succes met Ginka - ik hoop dat ze het nog lang volhoudt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Lisanne_Ginka
Kitten

Dankjewel voor je reactie! De Hill's zakjes vond ze redelijk eetbaar, maar ging ze toch van overgeven. Blijkbaar te gelei-achtig. Daar kon ze vroeger al niet tegen (alles van stukjes in gelei etc kwam er altijd weer uit, verdraagt haar maag blijkbaar niet). Ik had ook nog zo'n Hill's stoofpotje oid, paté met groenten erdoor, maar die vond ik online alleen in bizar grote verpakkingen? 24 stuks of meer... En gezien ze alles maar zo kort/wisselend blieft... Als je tips hebt waar ik die wel in kleinere verpakking kan krijgen?
crazycatladyP
Panter
Panter

Bericht door crazycatladyP »

De truc met nierpatientjes is om steeds wat anders aan te bieden.
Wat ze nu afkeurt, eet ze volgende week misschien weer wel.
Ik had een aantal smaken die goed gegeten werden (kattovit, trovet, prins) en die wisselde ik elke dag af, in smaak, maar ook merk.
Ook brokken moest ik kleine zakjes van kopen en steeds afwisselen, anders ging ze steeds slechter eten.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

kattovit is hier favoriet (saus) en die stoofpotjes van Hills, maar die zijn vaak niet leverbaar, de rest wil mevrouw niet.

Als je porus one gebruikt, moet je 2 uur wachten voor je medicijnen of supplementen geeft.
Dus of 2 uur voor de porus of 2 uur erna.

Puur kidney mag je erbij geven, maar ook daarvoor geldt 2 uur voor of na de porus one.

Ik begrijp je zorgen, maar hopelijk houdt Ginka het nog lang vol.

Uiteindelijk zijn alle pijnstillers niet goed voor de nieren, maar een kat met pijn wil je ook niet.
Onsior is milder voor de nieren, maar als Ginka het nu goed doet op metacam dan is er ook veel voor te zeggen het zo te laten.
En een kat die niet/slecht eet omdat ze het nierdieet niet lekker vinden dat is slechter dan een kat die normaal voer eet met daarbij porus one, ipakitine of dr ann kidney.
Luna & Lizzy(13) Timmy & Indy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Lisanne_Ginka
Kitten

Synemios schreef: 22 jan 2025 19:51 kattovit is hier favoriet (saus) en die stoofpotjes van Hills, maar die zijn vaak niet leverbaar, de rest wil mevrouw niet.

Als je porus one gebruikt, moet je 2 uur wachten voor je medicijnen of supplementen geeft.
Dus of 2 uur voor de porus of 2 uur erna.

Puur kidney mag je erbij geven, maar ook daarvoor geldt 2 uur voor of na de porus one.

Ik begrijp je zorgen, maar hopelijk houdt Ginka het nog lang vol.

Uiteindelijk zijn alle pijnstillers niet goed voor de nieren, maar een kat met pijn wil je ook niet.
Onsior is milder voor de nieren, maar als Ginka het nu goed doet op metacam dan is er ook veel voor te zeggen het zo te laten.
En een kat die niet/slecht eet omdat ze het nierdieet niet lekker vinden dat is slechter dan een kat die normaal voer eet met daarbij porus one, ipakitine of dr ann kidney.
Dit zijn goede tips! Onsior kende ik niet, even gegoogled en ga dit binnenkort eens met mijn dierenarts overleggen. Ik vroeg met af wat het verschil is tussen ipakitine en dr Ann kidney? En wat voegt Puur Kidney daarnaast nog toe?

Kattovit gaat inderdaad nog steeds het beste, hier ook. Ik probeer het wel te mengen met ander dieetvoer nu. Maar gisteren ging dat gierend mis... Ik had nog wat kuipjes en blikjes uit zo'n proefpakket nierdieet. Had er 's ochtends eentje opengemaakt om te mengen. Maar toen ik 's avonds thuis kwam was de inhoud van dat kuipje bijna helemaal geoxideerd en grijs geworden (stond gewoon dicht gevouwen in de koelkast!). Toch een beetje van gegeven, want ja, vond het zonde. Nou, dat heb ik geweten. Ze at er drie hapjes van met 't vocht, en dat kwam er na 10 minuten met kracht weer uit en het rook me toch zuur... Gatverdamme. Afijn. Alles opgeruimd en toch maar weer een cerenia erin met wat liquid snack (ook van Kattovit, dat is wel een goede vondst trouwens). Zowel zij als ik een uur van slag. Zucht. En dat merk geven we dus nóóit meer, hahaha.
Lisanne_Ginka
Kitten

crazycatladyP schreef: 21 jan 2025 12:26 De truc met nierpatientjes is om steeds wat anders aan te bieden.
Wat ze nu afkeurt, eet ze volgende week misschien weer wel.
Ik had een aantal smaken die goed gegeten werden (kattovit, trovet, prins) en die wisselde ik elke dag af, in smaak, maar ook merk.
Ook brokken moest ik kleine zakjes van kopen en steeds afwisselen, anders ging ze steeds slechter eten.
Dankjewel! Van Trovet had ik wel snoepjes gekocht maar die lust ze niet, dus ik durfde het voer dan ook niet aan... Welke van Prins gebruik jij?
De brokjes gaan gelukkig vanaf het begin af aan heel goed, nu al ruim 2 maanden.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

IK denk dat je zelf even moet kijken wat voor jou en je kat het beste werkt.
dr ann daar zitten meer stofjes in qua nierondersteuning dan in ipa, ipa is echt vooral voor de binding van het voer.
Kidney support is meer voor het ondersteunen van de nieren.

Ik zou het niet allemaal geven, dus of porus one-kidney, of ipa-kidney of dr anns support.
In dr ann's zit hetzelfde stofje ook bijgevoegd als die in puur kidney zit.
Groetjes, Denise
Lisanne_Ginka
Kitten

Ik durf het bijna niet te hopen maar... Het lijkt erop dat ik iets gevonden heb dat ze lust!
In het proefpakket zaten ook twee zakjes Royal Canin. Voor de brokjes van dit merk was Ginka vroeger allergisch maar deze waren zonder toevoegingen. Proberen dus maar. En wonder boven wonder, ze eet het in één keer op! Nu al dag vier en ze komt er zelfs om vragen. Dat is heel erg lang geleden. Duimen dat ze dit lekker blijft vinden!
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja, RC renal vond Lizzy ook lekker, vooral de vis variant maar helaas kon ze daar niet tegen.
Maar dat zegt niks over hoe Ginka erop reageert, dus ik hoop dat ze dit lekker blijft vinden en er goed op blijft reageren.
Groetjes, Denise
Lisanne_Ginka
Kitten

Ja ik wissel het nu af met de kleine blikjes van Kattovit en tot nu toe gaat alles er al een week uitstekend in. En het blijft er ook in, dus blijkbaar verdraagt ze het goed? Beter dan sommige andere dingen waarvan ze 4x achter elkaar naar de bak ging...
Anyway. Ik ga ook nog door met Porus One en besloten deze om de dag af te wisselen met de Dr Ann's kidney support. Eens kijken hoe ze daarop reageert. Puur kidney heb ik besloten niet te doen omdat ze toch al moeilijk doet met medicijnen nemen, dus extra pilletjes leek me niet zo handig 😁
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Je zou inplaats van novacam ook backmotion vd huisdierendokter kunnen proberen, dat belast de nieren helemaal niet
https://www.huisdierendokter.nl/achterpoten-rug.html
Je kan onderaan door de klantenrecensies 's rollen om te kijken of dat iets is

Hier krijgt Pluto ook nierdieet natvoer. Gelukkig is hij een makkelijke eter.
Wat bij hem niet werkt is ipatine of dr Anns kidney support, dan trekt hij zijn neus ervoor op
Ik heb allerlei verschillende smaken en vries veel porties is waardoor je goed kunt varieren
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Lisanne_Ginka
Kitten

Ik krijg hopelijk morgen of overmorgen eindelijk de Dr Ann's binnen. Duurde lang bij Medpets ivm gecombineerde bestelling met Porus One die weer slecht verkrijgbaar is. Maargoed. Ik hoop dat het snel binnen komt want... Mevrouw was ook op de Royal Canin ineens weer uitgekeken sinds zondag. Ik heb nog een blokje Trovet geprobeerd, en een kuipje Beaphar, maar beide waren geen succes. Bij elkaar nu 9 soorten geprobeerd en geen van alle zijn blijvertjes... Zucht.
Vandaag was ik het na twee dagen lange tanden, niet/nauwelijks eten en en humeurige kat even helemaal beu. En aangezien 'slecht' eten beter is dan niet eten ben ik gezwicht en heb een stukje gekookte vis voor haar neergezet. Nou, dat ging erin als een malle. Vanavond dit gemengd met de RC en Porus One en hup weer bakje leeg. Is het ideaal? Nee. Maar het was onderhand zielig om haar honger te zien hebben en al haar eten niet te lusten. Nu schijt ik zelf wel zeven kleuren dat ik haar 'fout' eten heb gegeven... Hopelijk is het voor die ene dag vandaag geen groot probleem en halen we de schade wel weer in vanaf morgen. Wat blijft het toch een puzzel.
Als echt niks werkt dan misschien toch maar haar oude eten met Dr Ann's of Ipakitine erdoor (mits ze dat lust, maar Porus One is ook geen issue gebleken).
Hebben jullie nog ideeën of voer dat ik nog niet geprobeerd heb? Ze heeft inmiddels het volgende gehad:
Hills k/d pouches en blikjes stoofpotje
Purina renal kip en zalm
Royal Canin pouches renal met vis
Beaphar renal met vis
Kattovit pouches
Kattovit pate blikjes
Trovet renal pate blikje
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ja porus one is niet altijd even makkelijk te krijgen helaas, daarom heb ik hier altijd een voorraad.

Ik heb helaas niet veel opties voor je wat voer betreft.

Heel veel katten vinden nierdieet niet lekker en dat ligt niet alleen aan het nierfalen, want ook bij katten die stabiel zijn is het vaak een probleem.

ik weet dat je ipakitine bij elke maaltijd moet geven ( door het voer) dr ann heb ik echt maar heel kort gebruikt daar ging Lizzy meteen van overgeven.
Mengen wat je nu doet is ook nog een optie.

Ik heb goede ervaringen met porus one, en ben van mening dat een kat ook nog moet kunnen genieten, dus als er met lange tanden gegeten wordt dan kies ik er toch voor om niet nierdieet te geven met porus of een ander middel als dat kan en ja ik weet dat het geven van nier dieet beter is bij nierfalen.
Groetjes, Denise
Lisanne_Ginka
Kitten

Synemios schreef: 04 feb 2025 22:17 Ja porus one is niet altijd even makkelijk te krijgen helaas, daarom heb ik hier altijd een voorraad.

Ik heb helaas niet veel opties voor je wat voer betreft.

Heel veel katten vinden nierdieet niet lekker en dat ligt niet alleen aan het nierfalen, want ook bij katten die stabiel zijn is het vaak een probleem.

ik weet dat je ipakitine bij elke maaltijd moet geven ( door het voer) dr ann heb ik echt maar heel kort gebruikt daar ging Lizzy meteen van overgeven.
Mengen wat je nu doet is ook nog een optie.

Ik heb goede ervaringen met porus one, en ben van mening dat een kat ook nog moet kunnen genieten, dus als er met lange tanden gegeten wordt dan kies ik er toch voor om niet nierdieet te geven met porus of een ander middel als dat kan en ja ik weet dat het geven van nier dieet beter is bij nierfalen.
Nou precies dat laatste vond ik dus ook... Ik heb het idee dat het na 2,5 week Porus One sowieso al verbeterd is. Ik ben benieuwd hoe ze op de De Ann's gaat reageren, al dan niet in combinatie met haar oude voer of half om half. Want dit geeft haar én mij zoveel stress en dat is voor ons allebei behoorlijk ongezond. Ze heeft vanmorgen de RC gehad met een kruimeltje vis erdoor met Porus One en dat ging er heel goed in. Zelfs weer even mauwen van, geef hier dat eten! Dat was lang geleden, en ik gun haar zo dat ze van haar eten kan genieten.
Plaats reactie