Nierfalen en tandvleesproblemen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Eefmieke
Kitten

Nierfalen en tandvleesproblemen

Bericht door Eefmieke »

Beste mensen
Ik ben nieuw op dit forum en heb al een tijdje meegelezen, maar nu toch een vraag.
Ik heet Mieke en. Mijn zestienjarige kater heet Basje en om hem gaat het.
Vorig jaar is bij hem nierfalen vastgesteld, maar gelukkig nog in de beginfase. Al een jaar daarvoor was hij aan het afvallen. Ik heb bloed laten prikken, maar alles was goed.
Een jaar later weer bloedonderzoek en toen bleek hij nierfalen te hebben.

Een paar weken geleden vond ik dat hij stonk uit zijn bek. Weer naar de dierenarts en hij zag dat Basje een verdikking had op de plek waar ooit een tand/kies (?) had gezeten. Hij adviseerde een operatie. Hier moest ik even over nadenken omdat hij al 16 is en nierfalen heeft.
Na lang googelen leek het mij het beste om hem een prednisoninjectie te geven.

Vorige week donderdag heeft hij een moderinprik gehad en. ‘S avonds begon de ellende.
Hij wilde niets meer eten en toen ik hem wilde dwangvoeren was hij aan het smakken en speekselen. Gelukkig kreeg ik er toch wat in, maar de volgende dag was hij een hoopje ellende. Hij begon te spugen en ik heb Cerenia opgehaald. Daarna ging het gelukkig weer goed, maar toen ik op maandag het derde kwartje gaf begon hij weer te spugen. Toen zag ik in de bijsluiter dat je de pil maar 2 dagen mag bewaren. En dat hij daarna niet meer werkt?

Op dinsdag heb ik een nieuwe pil gepakt en daarna ging het weergoed.
Maar de dierenarts zegt dat het onzin is en dat je de pil rustig 4 dagen mag gebruiken.

En nu 2 vragen:
Is het jullie bekend dat een kat misselijk wordt van Moderin? Heeft het misschien invloed op de nierwaarde (ureum)?
Gebruiken jullie een cereniapilletje wel 4 dagen en hoelang mag je cerenia geven? De dierenarts had het over 14 dagen, maar stel dat hij daarna nog misselijk is?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes, Mieke
Eefmieke
Kitten

Re: Nierfalen en tandvleesproblemen

Bericht door Eefmieke »

Niemand die mij kan helpen?
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Wat een nare situatie voor jou en Basje. Ik heb 2 katten met nierziekte gehad, maar heb geen ervaring met de middelen die je noemt. Sorry dat ik je niet kan helpen. Hopelijk heeft iemand wel advies.
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Eefmieke
Kitten

Bericht door Eefmieke »

Dank je wel.
Ja, ik hoop ook dat iemand advies heeft. Ik heb inmiddels wel een mailtje naar Zoetis gestuurd met mijn vraag over Cerenia.
Op dit moment gaat het eigenlijk best wel goed met Basje en wacht ik nog even af of hier nog een reactie komt.
Please!
Miloe
Poema
Poema

Bericht door Miloe »

Als je bij de zoekfunctie Cerenia intikt, krijg je een hoop resultaten. Heb je al rondgekeken in de archieven? Succes! En fijn dat het momenteel wel goed gaat met Basje. :)
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Mijn kat, die geen nierfalen had, moest ook 1/4 cerenia per dag. Met 1 pil mocht ik dus rustig 4 dagen doen.

Helaas was het een drama want Cerenia is heel vies, dus ging ze enorm speekselen. Daarom ben ik overgestapt op dagelijkse injecties.
Een forumlid hier geeft 1 van haar katten elke dag 1/4 Cerenia en haar andere kat krijgt het om de dag.

Een slecht gebit en/of andere gebitsproblemen hebben overigens flinke invloed op de organen van de kat.
Ik zou dus zeker een operatie overwegen, bij voorkeur bij een tandarts-dierenarts.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Plaats reactie