Vraag introductie als huidige kat kittens geweldig vindt maar andersom bang

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Cherry_en_Peach
Kitten

Vraag introductie als huidige kat kittens geweldig vindt maar andersom bang

Bericht door Cherry_en_Peach »

Cherry heeft sinds vandaag 2 nieuwe huisgenoten van 10 weken. Cherry is helemaal in haar noopjes. (Ze was eenzaam na het overlijden van Peach).
Cherry reageerde zo goed dat naar de volgende stap kon worden gegaan. Cherry heeft niet geblazen naar Kiwi en Pepper.
Kiwi en Pepper vonden Cherry eng. Pepper blaasde naar Cherry. Kiwi verstopte zich Cherry is uit zichzelf weggegaan uit de kamer nadat ze zag dat Kiwi en Pepper bang waren. Pepper is wat zelfverzekerder dan Kiwi.

Cherry is een rustige poes die eerst een situatie vaststelt voordat ze actie onderneemt.

Heeft iemand enige tips hoe ik deze introductie goed kan laten doorlopen als de kittens degenen zijn die meer tijd nodig hebben? En moet ik de kittens apart introduceren aan Cherry (die totaal geen agressie, angst of weerstand toont)
Cherry, Kiwi en Pepper. En mijn kleine engel Peach die erg gemist wordt.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Re: Vraag introductie als huidige kat kittens geweldig vindt maar andersom bang

Bericht door Asse-Poes »

Ach wat verdrietig dat Peach is overleden 😢

Wel fijn dat Cherry nu 2 nieuwe vriendjes heeft waar ze blijkbaar erg blij mee is.
De kittens zijn nog geen dag bij jou en dat blazen en weglopen is wel logisch. Kiwi en Pepper hebben net een verhuizing achter de rug en zitten nu in een nieuw huis met nieuwe geuren en nieuwe geluiden en óók nog een vreemde poes!
Das echt wel eng en daar moeten ze aan wennen.

Ik zou ze lekker alle 3 hun gang laten gaan. Des te eerder wennen ze aan elkaar.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

En spelen, snoepje, spelen, snoepje, spelen, snoepje.
Dan zijn ze te veel afgeleid om bang voor Cherry te zijn 😸
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Rik schreef: 08 nov 2024 21:47 En spelen, snoepje, spelen, snoepje, spelen, snoepje.
Dan zijn ze te veel afgeleid om bang voor Cherry te zijn 😸
En eventueel een tijdje apart zetten en laten wennen aan elkaars geur?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Apart zetten zou ik niet doen. Dan moet je steeds opnieuw beginnen. Met een weekje zijn de kitten wel aan grote poes gewend. het is al een groot gewin dat grote poes er blij mee is en geen agressie toont.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cherry_en_Peach
Kitten

Ze accepteren elkaars geur. Ik zet ze nu telkens korte periodes bij elkaar. Daarna mag Cherry tot rust komen.

Daarnet waren Pepper en Kiwi ontsnapt uit hun kamer. Cherry was bij beneden. De sessie heb ik beëindigd nadat Pepper begon te grommen. (Cherry bleef trouwens gewoon zitten).

Kiwi was toen even alleen met Cherry. Kiwi benaderde Cherry in een bange en een beetje speelse houding. Cherry liep weg (ze was het zat en lijkt Kiwi minder leuk te vinden dan Pepper).

Na Cherry haar middagdutje de tweede sessie voor vandaag.
Afbeelding
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

castratenkoor schreef: 10 nov 2024 07:19 Apart zetten zou ik niet doen. Dan moet je steeds opnieuw beginnen. Met een weekje zijn de kitten wel aan grote poes gewend. het is al een groot gewin dat grote poes er blij mee is en geen agressie toont.
Dat valt in mijn optiek wel mee, wij hebben het altijd zo gedaan. Even apart houden, geur uitwisselen, dan aan elkaar laten zien via een raampje (als je dat hebt), eten aan de twee kanten van een dichte deur. Ging altijd goed.
Eén keer niet, maar daar hadden we eerder bij moeten zijn.
Ik weet ook dat jij veel meer ervaring hebt dan ik, maar soms gaat het niet en dan moet je wat. Ik wil het niet beter weten hoor!
The catter the better!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Mijn introductie-slagingspercentage is 100%. Ik waag te veronderstellen dat mijn methode succesvol is.

Ik heb nooit een kitten hoeven herplaatsen.

Met mijn methode is het met 2-3 dagen ok. Als je ze steeds apart zet ben je gauw 3-4 weken verder.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Vergeet ook niet dat grommen en blazen (en zelfs een voorzichtige mep) gewoon een vorm van communicatie is. Je mag dus al blij zijn dat Cherry die taal kent. Te vroeg ingrijpen (dus voordat Pepper en Kiwi zien hoe Cherry daarop reageert) is dan contraproductief.

Uiteraard kun je wel af en toe een adempauze inlassen (meer voor jou dan voor hun :lol:) maar uiteindelijk zullen ze elkaar zo snel mogelijk moeten leren 'lezen' ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

castratenkoor schreef: 10 nov 2024 19:41 Mijn introductie-slagingspercentage is 100%. Ik waag te veronderstellen dat mijn methode succesvol is.

Ik heb nooit een kitten hoeven herplaatsen.

Met mijn methode is het met 2-3 dagen ok. Als je ze steeds apart zet ben je gauw 3-4 weken verder.
Het hoeft ook allemaal niet zo lang te duren, daar heb je gelijk in. Wij hebben destijds Kaya ook niet lang apart gehouden hoor, dat ging vooral om de nachten en kleine stukjes dag en dat ook maar een paar dagen. Het was zo'n klein druktemakertje. Toen Kaya krols werd ging het mis, misschien hadden we - maar weet al die dingen maar eens vooraf - daar eerder bij moeten zijn. Het is zoals het is. We zijn blij met Noek en Tika en Kaya heeft het uitstekend bij haar nieuwe poezenpapa en -mama. En toch...
The catter the better!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Zo doorbreek je dus iedere keer een kostbaar stukje katten-communicatie.
Cherry_en_Peach
Kitten

Cherry heeft Pepper al een neusje gegeven. En andersom ook. Ze heeft meer tijd nodig met Kiwi. Ik kan ze nog niet een hele dag samen alleen laten. De sessies samen gaan steeds beter, maar zijn wel vermoeiend.

Cherry wil graag met Pepper spelen en andersom ook. Beiden zijn er nog niet achter hoe. Ze hebben wel erg veel interesse naar elkaar. Kiwi...Cherry vindt haar minder interessant. Kiwi is terughoudender dan Pepper. Cherry neemt haar tijd.

Cherry heeft trouwens ervaring met spelagressie (Peach speelde agressief met Cherry) en corrigeert zichzelf meteen als Pepper aangeeft dat het niet leuk is.
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Cherry_en_Peach schreef: 11 nov 2024 20:20 Ik kan ze nog niet een hele dag samen alleen laten.
Waarom niet? Waar wacht je op?

Met geen enkele nieuwe kat heb ik ooit een introductietraject doorlopen, dus ik ben echt geïnteresseerd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
OMH
Cheetah
Cheetah

Bericht door OMH »

Asse-Poes schreef: 11 nov 2024 22:05 Waarom niet? Waar wacht je op?

Met geen enkele nieuwe kat heb ik ooit een introductietraject doorlopen, dus ik ben echt geïnteresseerd.
@ Marina, Jij hebt wel eens verteld dat je Siamezen hebt en dat het probleem daarbij niet speelt.
Ik heb andere ervaringen, en ik blijf beweren dat de ene kat de andere niet is.
Zullen we anders even ruzie maken? :grin: :-P :-P :-P :-P
Ik leg even uit: grapje!
The catter the better!
Cherry_en_Peach
Kitten

Cherry en Kiwi kunnen nog niet zonder toezicht samen. Die 2 zijn nog niet in de tolerantie fase. Ik verwacht dat ik ze maandag zonder toezicht samen kan laten als ik naar het werk ben.

Ik merk wel dat Cherry het steeds minder erg vindt als ze dichtbij komen. En andersom ook. Wel geeft Cherry ze een mep als ze op de vensterbank komen of dichtbij het luik. Dan blaast de kitten. Toen er 1 in de kattenbak zat, was Cherry aan het kijken van je zit toch niet in mijn favoriete bak? Gelukkig zat de kitten niet in die bak en had Cherry geen bezwaar.
Plaats reactie