Oudere katten eten niet sinds komst nieuwe kitten
Oudere katten eten niet sinds komst nieuwe kitten
Sinds maandag hebben we een vondeling kitten van ongeveer 12-14 weken (ongechipt en lijkt van niemand) in huis. We hadden al 2 Blauwe Rus katers van 5 jaar (broertjes).
Langzame introductie gedaan, want 2 schijthazen. Kitten woonde tot gisteren in de badkamer, daarna in grote bench in woonkamer. De 2 oudere katers hebben al wat gekeken, er is eerst wat gesist, maar inmiddels lijken ze redelijk onverschillig naar elkaar.
Alleen nu eten beide oudere katers niets meer sinds gisterenmiddag sinds de kitten in de bench in de woonkamer zit! Hun voerbakken staan ook in de woonkamer op zeker 3-4 meter afstand van de bench. Snoepjes willen ze ook niet of andere dingen die ze normaal lekker vinden.
Ik wil de voerbakken of de bench met kitten eigenlijk liever niet verplaatsen, omdat er dan volgens mij nooit gewenning plaats vindt?
Dierenarts gebeld en die adviseert de bench naar een andere ruimte, bijvoorbeeld de zolder, maar ik vrees dat er dan ook nooit gewenning gaat plaatsvinden. Vind dat ook zielig voor die kleine. De kitten maakt het overigens heel goed, die eet en drinkt als een bouwvakker.
Wat zijn jullie tips en ervaringen? Toch wat voer op zolder neerzetten waar de katers graag zitten en waar de kitten niet is…? Of juist niet? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Langzame introductie gedaan, want 2 schijthazen. Kitten woonde tot gisteren in de badkamer, daarna in grote bench in woonkamer. De 2 oudere katers hebben al wat gekeken, er is eerst wat gesist, maar inmiddels lijken ze redelijk onverschillig naar elkaar.
Alleen nu eten beide oudere katers niets meer sinds gisterenmiddag sinds de kitten in de bench in de woonkamer zit! Hun voerbakken staan ook in de woonkamer op zeker 3-4 meter afstand van de bench. Snoepjes willen ze ook niet of andere dingen die ze normaal lekker vinden.
Ik wil de voerbakken of de bench met kitten eigenlijk liever niet verplaatsen, omdat er dan volgens mij nooit gewenning plaats vindt?
Dierenarts gebeld en die adviseert de bench naar een andere ruimte, bijvoorbeeld de zolder, maar ik vrees dat er dan ook nooit gewenning gaat plaatsvinden. Vind dat ook zielig voor die kleine. De kitten maakt het overigens heel goed, die eet en drinkt als een bouwvakker.
Wat zijn jullie tips en ervaringen? Toch wat voer op zolder neerzetten waar de katers graag zitten en waar de kitten niet is…? Of juist niet? Alvast bedankt voor jullie reacties.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: Oudere katten eten niet sinds komst nieuwe kitten
Misschien is het juist de bench waar de oudere katten schrik van hebben. Je zou kunnen kijken hoe het gaat met kitten los in de huiskamer en de bench opruimen - in ieder geval weg uit de kamer.
Op zich kunnen kittens van 14 weken wel direct gekoppeld worden. Lijkt mij het proberen waard.
Op zich kunnen kittens van 14 weken wel direct gekoppeld worden. Lijkt mij het proberen waard.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Ze zit in de bench omdat de katers naar boven mogen en dat ook heel graag willen en ik dus die deur niet wil sluiten, maar ivm open trap wil ik nog niet dat de kitten ook al naar boven gaat of dat probeert. Als ik de bench al weg zou halen, moeten alle katten de hele tijd verplicht beneden zitten met de deur dicht. Daar worden de katers zeker niet blij van Nu laat ik de kitten vaak uit de bench als de katers toch boven zitten te chillen.
Ik denk ook niet dat de bench zelf het probleem is. Er zijn wel vaker grote voorwerpen toegevoegd aan de woonkamer (grote kast en een beeld) waarbij een van de heren nog een tijd steeds naar een beeld heeft gesist maar toen werd er gewoon gegeten.
Ik denk ook niet dat de bench zelf het probleem is. Er zijn wel vaker grote voorwerpen toegevoegd aan de woonkamer (grote kast en een beeld) waarbij een van de heren nog een tijd steeds naar een beeld heeft gesist maar toen werd er gewoon gegeten.
Hebben ze inmiddels wel weer gegeten?
Want als dat niet het geval is dan gaat het nu wel gevaarlijk worden.
Katten kunnen na 24 tot 48 geen eten al leververvetting krijgen.
Want als dat niet het geval is dan gaat het nu wel gevaarlijk worden.
Katten kunnen na 24 tot 48 geen eten al leververvetting krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Heb toch maar wat naar zolder gebracht waar ze zaten. De een heeft wat snoepjes op en de ander wat brokjes. Hopelijk wakkert het de eetlust aan, desnoods eten ze dan toch maar even daar.
Ik heb ook een open trap in de woonkamer. Een hummel van 3 maanden kan daar wel mee overweg hoor.
Blijf even in de buurt, zodat je ziet hoe makkelijk (of moeilijk) ze de trap op en af gaat.
Eventueel doe je de deur(en) van de slaapkamers boven dicht, als je nog niet wilt dat de kleine daar rondloopt.
Fijn dat de katers in ieder geval weer wat eten!
Blijf even in de buurt, zodat je ziet hoe makkelijk (of moeilijk) ze de trap op en af gaat.
Eventueel doe je de deur(en) van de slaapkamers boven dicht, als je nog niet wilt dat de kleine daar rondloopt.
Fijn dat de katers in ieder geval weer wat eten!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Inmiddels heeft de een op zolder een flinke portie gegeten en de ander is al naar beneden geweest om uit zijn normale voerbak een flinke portie te eten. Pff gelukkig!
Gelukkig. Dan kunnen ze nu even tot rust komen en kun je een plan maken hoe je het verder aan gaat pakken.
Grtz, Rik
Sinds eind deze middag eten beide katers weer op hun gebruikelijke plekken in de woonkamer en ook de gebruikelijke porties! Ze ontlopen de woonkamer of de bench ook niet meer, maar zijn eigenlijk weer aardig in hun normale doen. Veel zelfverzekerder en relaxter.
Wat fijn om te lezen!
goed nieuws, en hoe reageren ze nu op de kleine?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
De katers zijn niet meer zenuwachtig en eten normaal/ gedragen zich normaal, ze ontlopen de woonkamer of de kitten niet, alleen als de kitten te dichtbij komt, wordt er soms nog wat geblazen. Ze zijn dus nog geen maatjes, maar er wordt ook niet gevochten.