vermiste kat terug bij mij thuis na vijf jaar

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Egg1972
Kitten

vermiste kat terug bij mij thuis na vijf jaar

Bericht door Egg1972 »

hey, hoop via deze weg wat hulp te krijgen bij m'n huidige situatie met m'n katten.
even situeren: op 23/8/2019 ben ik mijn kat Florian kwijt geraakt, het was een kat die elke nacht op pad ging en 's morgens telkens klaar stond voor het eten en wat Quality time met mij. door omstandigheden is hij op een bepaald moment aan de andere kant van m'n huis terecht gekomen en waarschijnlijk door bv passerende auto gevlucht in een richting die hij niet kende. vond dus zijn weg niet meer terug naar mij. heb 'm weken liggen zoeken, elke nacht op pad met zaklamp bv (om het oplichten van de oogjes te kunnen zien), overal flyers... veel tips gehad, maar dus nooit gevonden. na een drietal maanden heb ik twee nieuwe katten in huis genomen van een collega die ze weg deed. veel te vroeg voor me aan de ene kant, hoopte nog steeds wat op een terugkomst, maar het begon voor de nieuwe katten wat te dringen blijkbaar (was bang dat ze in asiel zouden belanden) en owv hun leeftijd (10 en 8) leken ze me weinig kansen te hebben. zalige katten, ben er erg gelukkig mee, één van hen is tijd terug overleden door grote tumor aan de maag wel.
nu kreeg ik paar maanden geleden bericht van de dierenarts dat mijn oude kat dus gevonden was. zag t zo kort na de dood van m'n huidige kat's zoontje niet zitten om deze direct op te zadelen met een vreemde poes, dus heb opvang gevonden voor hem in de buurt, op zich goede thuis, kon op termijn komen en gaan wanneer hij wou daar, zogauw hij aangepast was, echter bleek dat hij absoluut niet met andere katten om kan : niet agressief, gewoon vermijden (had ik ook al ervaren veel eerder toen ik hem probeerde te koppelen met jonge asielkat, is me toen niet gelukt: hij bleef op den duur soms drie dagen weg uit frustratie). dit had als gevolg dat hij nooit vrij zou kunnen rondlopen op hun erf omdat hij onmiddellijk weer zou gaan zwerven. hij was doodongelukkig in die kooi met andere katten dus heb 'm sinds vandaag terug in huis genomen, hopend dat ik 'm kan koppelen aan mijn huidige kat (ondertussen 14j). weet niet waar florian geweest is de voorbije vijf jaar, hij heeft t zwaar gehad vermoed ik, herken zijn karakter niet meer, hij geeft ook geen teken van herkenning naar mij toe, noch van zijn vroegere thuis. hij zit nu in een aparte ruimte, eerst content dat hij van de andere katten vanaf is denk ik, maar zijn gedrag geeft duidelijk aan dat hij gewoon terug buiten wil, om direct te verdwijnen. mijn andere kat (nestoire) blijft er vrij kalm over, wat angstig, maar probeert t vooral gewoon te negeren. (ze hebben elkaar dus nog niet gezien, enkel wat geuren geswapt met mijn hand en een borstel). doet me pijn florian zo te zien: in zijn ogen is hij van de ene gevangenis naar een andere gegaan terwijl hij gewoon vrij wil zijn. weet niet of hij na al die jaren nog een binnenkat kan worden? ook wat onpraktisch omdat nestoire nu niet meer vrij buiten kan : doorgang is via domein florian, ging niet anders, woon te klein om echt volledig aparte ruimte te voorzien. laat haar 's morgens even buiten als florian eet in een tijdelijk afgesloten kelder. nu, met haar gevorderde leeftijd gaat ze toch weinig buiten. heeft iemand ervaring met het 'domesticeren' van wat verwilderde katten? als hij zijn zin krijgt (bv ontsnapt) staat hij na paar maanden toch terug bij de dierenarts vermoed ik, en dus opnieuw bij mij. heb echt t beste met hem voor, miste hem indertijd enorm en zat veel met zijn lot in. maar nu miauwt hij hele tijd terwijl hij naar buiten kijkt en probeert door te flemen me te overtuigen de deur open te doen.
Rik
Tijger
Tijger

Re: vermiste kat terug bij mij thuis na vijf jaar

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.

Ik denk dat heel veel forum-gangers hier moeite zullen hebben jouw post te lezen. Het is een groot blok tekst zonder alinea's e.d. (In het verleden is al eens aangegeven hier dat mensen dat moeilijk kunnen volgen).

Wat betreft je teruggevonden kat:
Egg1972 schreef: 10 sep 2024 21:05 (had ik ook al ervaren veel eerder toen ik hem probeerde te koppelen met jonge asielkat, is me toen niet gelukt: hij bleef op den duur soms drie dagen weg uit frustratie).
Uiteraard kunnen wij niet opmaken aan deze zin hoe de introductie precies gedaan is. Maar feit blijft dat bij een introductie de katten eigenlijk niet naar buiten zouden mogen. En ja, dat kan een paar weken tot maanden zijn (want zolang kan een correcte introductie duren afhankelijk van de katten). We weten dus ook niet of de introductie correct heeft plaatsgevonden.
Egg1972 schreef: 10 sep 2024 21:05 ... heeft iemand ervaring met het 'domesticeren' van wat verwilderde katten?
Je zult dat waarschijnlijk heel voorzichtig aan moeten pakken en heel veel tijd voor moeten nemen.
Of de kat nog aan binnen kan wennen is moeilijk te zeggen.
Er zijn zeker zwerfkatten die weer binnenkatten zijn geworden. Sommige makkelijker dan andere.

Het probleem kan echter nu wel zijn dat hij zich niet 'thuis' voelt. En reken maar dat hij in de gaten heeft dat er nog een andere kat in huis is (zonder dat hij die ziet).

Ben je overigens al bezig geweest met site-swapping? Want zolang hij zich niet thuis voelt, zal een goede introductie ook niet werken.

Ik denk dus dat een goede introductie (met alles wat daarbij hoort) de beste kans van slagen heeft. Het andere alternatief is een ander goed adresje voor hem vinden. Heeft de dierenarts iets kunnen zeggen over waar hij gevonden is en wie hem in de tussentijd verzorgd heeft?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Egg1972
Kitten

Bericht door Egg1972 »

Merci voor de reactie, had inderdaad wat beter leesbaar kunnen opstellen.

De introductie indertijd was via advies van de opvang waar de andere kat vandaan kwam, was ook nog jonge kat (6 maanden) wat me toen werd aangeraden, maar achteraf veel gelezen en gehoord dat dit helemaal geen goed idee is. Heb er betere thuis voor gevonden.

Florian is nog maar twee dagen hier, dacht m eerst wat rust te geven na paar maanden stress in die opvang. Hij weet uiteraard dat er een andere kat is, maar lijkt er weinig om te geven. Nestoire heeft er wel stress van en blijft liever weg van heel het gelijkvloers.

Spendeer regelmatig tijd met florian om m op gemak te stellen en aan mij te wennen terug, maar hij wil dus alleen naar buiten en als t flemen niet helpt begint hij te blazen. Heb er beetje bang van, weet nog toen hij pas bij mij was jaren geleden, heeft me paar keer goed gekrabd (diepe sneden aan mijn pols en vil dicht bij mijn oog), het vertrouwen dat we erna hebben opgebouwd is nu weer weg.

De dierenarts wist weinig van zijn verleden, hij was gevonden door de gemeente welke een zwerfkat beleid hebben. Hij was erg dik maar onverzorgd dus als hij ergens thuis zat zal t geen goede geweest zijn
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Twee dagen is natuurlijk nog heel kort. Hem een beetje tot rust laten komen is op zich helemaal geen slecht idee.

Het kan best zijn dat als hij weer een beetje rust heeft gehad, dat hij weer wat beter benaderbaar wordt. Het wederzijds vertrouwen moet weer opgebouwd worden.

Het kan ook zijn dat als je aan site-swapping gaat doen, dat hij dan wat meer zichzelf kan worden. Dat zal voor Nestoire wat lastiger zijn, maar ook daar zal die doorheen moeten.

Het zijn natuurlijk wat oudere katten, maar hebben ze genoeg afleiding? Krabpaal, ruimte en plekjes om te liggen (wat oudere katten graag doen, vaak liever dan speeltjes), TV aan met Cat-TV op youtube, etc. Dat soort dingen. Je wil het hem binnen natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken om de drang naar buiten zo laag mogelijk te krijgen.

Als je beide Nestoire en Florian (die dus wel al wat ouder zijn) wel kunt verleiden tot spel of ze zijn heel erg voedsel gemotiveerd, dan heb je een stevige tool voor de uiteindelijke introductie. (Als je aan 'free-feeding' doet is dat een stuk moeilijker)
Grtz, Rik
Egg1972
Kitten

Bericht door Egg1972 »

Hey, wat bedoel je juist met site swapping? Nam aan dat ik nestoire ergens volgende week in zijn ruimte laat terwijl hij bv eten krijgt in de kelder (aansluitende ruimte, leek me wat veilige plaats voor hem. Echt volledig switchen van leefruimte lijkt me dat erg voor nestoire, ze leeft en slaapt vooral boven.

M’n katten hebben nooit veel gespeeld, ook vroeger zelden, maar zijn zeker eten-gemotiveerd. Nestoire voer ik vrij maar florian zou zich dood eten.

De ruimte is wel comfortabel denk ik, twee krabpalen, veel slaapplaatsen en verstopmogelijkheid en 1 elektrisch katdeken.

Apprecieer uw hulp!
Grt, edwin

Afbeelding
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Site swapping is een essentieel onderdeel van introductie.
En het is ook een zeer belangrijk hulpmiddel om de zelfverzekerdheid van katten op te krikken.

Site swappen is inderdaad de locatie van katten omwisselen. Nestoire zou dan in de kamer gaan waar Florian nu zit, en Florian kan het huis verder verkennen. Naast het verkennen van elkaars omgeving krijgen ze ook de geuren van elkaar mee maar ze raken dan dus ook meer bekend met de hele leefomgeving (wat voor straks essentieel is als ze elkaar face to face gaan ontmoeten). Dit kun je ook langzaam opbouwen. Zoals je al aangeeft eerst eens tijdens het eten geven. Een uurtje elkaars omgeving laten verkennen. En de volgende dag b.v. twee uurtjes. etc.

Ik weet niet of je bekend bent met de filmpjes van Jackson Galaxy (My Cat From Hell e.d.). Er staan er ook heel wat op youtube. Daar zie je dit heel regelmatig terugkomen.

Florian zal dus al heel voedsel georiënteerd zijn. Die zul je dus kunnen lokken naar 'vreemde situaties' zolang er maar een lekkere beloning is. Bij Nestoire zal dat wat minder zijn (omdat die altijd eten heeft). Een van de onderdelen van introductie is het eten (aan beide kanten van dichte deur, steeds dichterbij, eerst zonder zicht en daarna... etc.). Dat zal voor Nestoire dan niet makkelijk zijn want die heeft geen vaste eetmomenten en dan hebben katten niet zo de neiging om hun grenzen op te zoeken. En dan werkt zo'n intro niet goed. (Een introductie is eigenlijk heel 'zacht' de grenzen opzoeken en verleggen, zonder al te veel stress en dwang)

Wanneer je aan een echte intro toe bent (wat mij nu nog niet echt lijkt want Florian is nét terug)... er is op internet (en youtube) heel wat te vinden over het introduceren van katten (en anders kunnen we daar ook nog over meedenken).

Is dat Florian daar bij het raam? Hij zit lekker gemoedelijk naar buiten te staren. Dat is al een plus. (Ik neem aan dat er geen vreemde katten daar in de tuin kunnen komen?) Ruimte ziet er ook prima uit.

PS. Blazen, grommen en een incidentele mep (zonder nagels) is bij katten een vorm van communicatie. Dit moet je niet gelijk zien als dat katten elkaar niet liggen. Pas als ze echt op elkaar springen en de haren er vanaf vliegen is het goed fout. Maar zolang de andere kat het signaal (van blazen en brommen) respecteert dan is er nog niets aan de hand. Het is een vorm van "ik ken jou niet, hou je afstand" zeggen voor de katten.
Grtz, Rik
Egg1972
Kitten

Bericht door Egg1972 »

Hey, de laatste twee dagen begint t beter te gaan met florian: hij wil nog steeds zeer graag naar buiten, maar is niet meer nijdig omdat ik t niet toelaat (ervoor was hij soms aan t blazen en heeft een keer goed uitgehaald). Spendeer zoveel mogelijk tijd met hem wat helpt me terug te vertrouwen, zonder m’n andere kat te verwaarlozen. Deze protesteert veel en is niet akkoord met de nieuwe gast, maar blijft ook gewoon uit zijn buurt nu.

Ken inderdaad dat kanaal van jackson galaxy, veel bekeken al, maar lijkt nooit echt van toepassing op mijn situatie. Het is alsof een wat verlopen clochard zonder veel manieren ineens crasht bij een oudere dame die daar niet van gediend is. Tekens van zwaar leven en trauma komen af en toe boven bij hem.

Er is blijkbaar toch wat onenigheid over de te volgen methodes, was op dit filmpje uitgekomen waar ik ook wel kan inkomen:

Florian is inderdaad de wit met wat rosse kater op de foto. Hij kijkt graag buiten.

Denk dat hij in t beste geval mijn huis op termijn (eens hij terug buiten mag) gaat zien als een veilig onderkomen waar hij altijd eten krijgt, aandacht en een droge warme slaapplaats, tussen omzwervingen door. Hopelijk kan nestoire hem tegen dan beetje verdragen.

Ga volgende week site swappen, zal,u op de hoogte houden

Grtn, edwin
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Wat betreft het filmpje... Op zich heeft ze wel een punt wat betreft stress bij het eten. Maar dat is alleen als je te snel gaat. Het eten steeds dichter bij de deur moet ook heel langzaam gedaan worden. Zo ver dat er dus geen sprake is van stress (maar nog net wel op de grens van realisatie dat er een andere kat is). Maar dat is inderdaad een hele fijne lijn die misschien niet iedereen goed kan bepalen (want het vergt heep goed leesvermogen om te zien dat de kat geen stress heeft maar wel net bij die grens zweeft). Een goede introductie kan dan dus ook weken (of langer) in beslag nemen.

Voor de rest heeft ze inderdaad helemaal gelijk (niet direct bij elkaar en als het moment er op een gegeven moment is, dit zeker begeleid doen met spel en snoepjes).

Hopelijk laten ze allebei snel zien dat ze het wel prima vinden zo en kun je ze na een goede intro lekker bij elkaar laten.
Grtz, Rik
Plaats reactie