Geschokken, heb advies nodig over gewicht en voeding

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
JorisK
Kitten

Geschokken, heb advies nodig over gewicht en voeding

Bericht door JorisK »

TLDR: Ik heb twee serieuze problemen, de ene oude kat is flink afgevallen, de andere oude kat is op gezond gewicht maar heeft een hele vreemde 'huilende' miauw diep in de nacht.

Lieve mensen,

Ik ben de trotse eigenaar van Dinges en Dattes, twee oude katten van 15,5 jaar oud waar volgens mij nu problemen beginnen te ontstaan. Ik heb geen idee waarom maar ik heb altijd gedacht dat katten makkelijk 18/19/20 jaar oud kunnen worden, maar ik werd onlangs bij de dierenarts pijnlijk op de feiten gedrukt dat ze niet zo jong meer zijn zoals ik het dacht.

Ik heb twee serieuze problemen denk ik:

1) Dinges, "huilt" soms 's nachts en het lijkt soms wel een weerwolf, een soort van huilende miauw. Zodra rond 4u 's nachts naar haar toeloop miauwt ze lief en normaal, en is er ineens niks aan de hand. Wat is hier aan de hand? Ik las op sommige sites dat dit kan duiden op dementie?

2) Dattes, het beestje is echt springlevend, springt, klimt en trekt maar woog onlangs 2,3KG bij de DA, ik schrok me kapot, laatste keer woog ze 3,3KG. Ik schrok nogal van haar gewicht en merkte al dat hun gedeelde voerbak steeds minder gebruikt word. (hier zit een langer verhaal achter, wss wormen en ik heb haar ontwormt)

Beide zijn vooral al hun hele leven geïnteresseerd in nat voer maar ze lijken de brokjes nu aan de kant te zetten. Mijn vrees is dat Dattes verder vermagerd en zwakker word, en wat Dinges laat horen door de nacht (niet iedere nacht) geeft me ook reden tot zorgen.

Ik heb beide katten naar de DA gestuurd afgelopen weken, voor verder onderzoek en bloed onderzoek. Dattes, die zo hard is afgevallen had keurige bloedwaardes (nieren/lever) en de waardes van Dinges verwacht ik maandag binnen.

Mijn vragen:
- Wat kan ik doen om Dattes weer op gewicht te krijgen, ik denk dat 2.3 KG te laag is voor een kat op haar leeftijd?
- Wat is dat 'gehuil' van Dinges in de nacht?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, het zijn mij twee engeltjes die mij door moeilijke tijden hebben geholpen en beide hebben nogal wat krediet opgebouwd. Ik wil dat ze zo lang mogelijk pijnloos/probleemloos kunnen leven, whatever het kost.

Dank,
Joris
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Geschokken, heb advies nodig over gewicht en voeding

Bericht door castratenkoor »

Dat gehuil zou inderdaad best kunnen betekenen dat ze dementerend is. Je zou kunnen proberen of ze minder huit als je een paar lampjes aan laat. Katten zien op zich wel goed in schemer, maar zo'n oude dame heeft wellicht ook staar.

Wat betreft het mager zijn, zou ik ze 4 x daags natvoer aan gaan bieden. Liefst een goed product. Maar ook belangrijk dat ze het lekker vinden en dus goed eten.

Ik zou wel klein beetje brokjes altijd laten staan, zodat ze eventueel als ze willen altijd kunnen eten, ook 's nachts. Wel als de brokken te lang blijven staan, weggooien en nieuwe erin doen. Ook geen grote zakken voer meer kopen, als het te lang open staat gaat smaak en geur eraf en is de kwaliteit ook minder.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Je kan ook een tube Nutri-Plus gel kopen.
Dat bevat alle essentiële voedingsstoffen en wordt ook gegeven aan katten die herstellen na ziekte.

Mijn kat heeft dat ook gehad en omdat hij het niet super lekker vond, maar ook niet vies, smeerde ik het op zijn gehemelte.

https://www.medpets.nl/nutri-plus-gel?s ... QsQAvD_BwE
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
JorisK
Kitten

Bericht door JorisK »

Bedankt voor de reacties.

Ik heb die tube besteld, kijken of ze het lust want ze is nogal een fijnproever.
OMH
Jaguar
Jaguar

Bericht door OMH »

Ik ben benieuwd. Hopelijk lukt het om het naar binnen te krijgen! En nog meer hoop ik dat het positief werkt.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Stef71
Huiskat
Huiskat
Contacteer:

Bericht door Stef71 »

15,5 is inderdaad al op leeftijd, volgens de tabel lopen ze dan al tegen de 80 (https://www.santevet.be/nl/artikels/lee ... an-een-kat) Ik heb er van rond de 10 jaar af moeten geven, de laatste over de regenboogbrug was 17 en mijn oudste dametje is 23 geworden (staat niet eens in de tabel) die was overigens dementerende en daar hoort mauwen op rare tijden inderdaad bij (en opspringen en ergens heen lopen om vervolgens te staan kijken als: wat ging ik ook alweer doen) Grey die 17 is geworden viel op gegeven moment veel af omdat ze tandproblemen had, is daar ook al naar gekeken? Als ze graag natvoer eet dan kun je een extra snackmomentje inlassen met een portie natvoer (en dan wat meer voor het vermagerde katje en wat minder voor de andere) Herstelvoer kun je niet onbeperkt blijven geven begreep ik van mijn da en dan denk ik dat dat voor die nutri-plus gel ook geldt (best even navragen bij je da)
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

goede tips zijn al gegeven. vind dat ze erg leuke namen hebben
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie