Voorwerp ingeslikt

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
VrouwtjevanLoes
Kitten

Voorwerp ingeslikt

Bericht door VrouwtjevanLoes »

Mijn poes Loes moet pilletjes slikken. Omdat ze daar een drama van maakt, heb ik een pillengever gekocht. Helaas gaat het daarmee niet veel makkelijker.

Voor wie onbekend is met een pillengever: het is een spuitje zonder naald, je zuigt er wat water in op en er zit een siliconen opzetstukje op waar je het pilletje in klemt. Als je het spuitje leegdrukt, schiet het pilletje weg.

Omdat ze er in slaagde het pilletje toch steeds weer uit te spugen, heb ik de pillengever verder in haar bekje gedaan. Maar toen ik het pilletje in haar bekje schoot, werd ik nat. Dat hoort niet. Het siliconen opzetstukje is weg.....

Ik kan het niet terug vinden en vermoed dat Loes het heeft ingeslikt. Wat ik wel raar vind, want een pilletje van 2 mm krijgt ze niet weg, maar een plastic stuk van 2 cm lang wel? Zo veel kracht zit er niet achter dat waterstraaltje wat mee komt. Maar ja, misschien van schrik ingeslikt?

Ze haalt normaal adem. Ze vroeg om een snoepje en heeft dat opgegeten. Dus blijkbaar zit er niks in de weg. Maar online lees ik tegenstrijdige adviezen van afwachten tot met spoed naar de dierenarts. Van uitpoepen tot levensbedreigende obstructies.

Ik ben vast niet de eerste bij wie het opzetstukje is losgeschoten, en als de pillengever levensgevaarlijk was, zou het ding wel verboden zijn. Maar durft iemand het aan mij gerust te stellen dat dit wel goed komt?

Ik zoek nog altijd naar het opzetstukje. ;-) Help maar hopen dat het gewoon ergens ligt.
Rik
Tijger
Tijger

Re: Voorwerp ingeslikt

Bericht door Rik »

Mmm, dan ben ik onbekend met de pillenschieter die jij hebt. Ik heb er zo een...

Daar kan niets vanaf schieten.

Afbeelding

Een voorwerp van twee centimeter... Oef, ik weet niet of dat zo uitgepoept kan worden (lees: geheel door het maag en darmstelsel kan komen).

Heb je een foto van hoe groot dat ding is?

Ps. Pillen geven is vaak een behendigheid. Achter in de mond en dan even op het bekje blazen. (Waar heb ik dat nou gezien... O ja dr pol ;) ) Maar het vergt inderdaad wat oefening.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

O, ik zie het al. Het is zeker zo'n ding?
https://www.bol.com/nl/nl/p/pillen-schi ... 116915627/

Ja, dat is nogal een stuk :cry:

Afbeelding

Persoonlijk zou ik wel de spoedarts bellen om advies te vragen. Zeker ook omdat het nu nog in de maag zou zitten. Alles je langer wacht en het de darmstelsel in gaat, kan het volgens mij niet meer uitgebraakt worden. Maar misschien weet een dierenarts dat beter (en die kan je dan ook vertellen of je misschien kunt wachten en het wel gepasseerd kan worden).
Grtz, Rik
VrouwtjevanLoes
Kitten

Merci voor je snelle reactie. Dierenarts wil niks doen. Zegt dat het makkelijk uitgepoept kan worden omdat het klein en zacht is. Ik moet alleen nat voer geven en haar gedrag in de gaten houden.
Ik vroeg om een foto of echo om zekerheid te krijgen of ze het inderdaad heeft ingeslikt, maar siliconen zijn daarmee niet te zien.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

2cm vind ik niet zo klein :shock: Maar gelukkig is het niet zo breed.
Hopelijk wordt het omkapseld in het darmsysteem en veroorzaakt het geen blokkade.
Vandaar dat je het ook goed in de gaten moet houden.
Veel natvoer en hopelijk komt het er snel (aan de andere kant) uit (als het daadwerkelijk ingeslikt is).

(dat wordt even door de ontlasting wroeten ;) )
Grtz, Rik
VrouwtjevanLoes
Kitten

Sterker nog: ik heb het nagemeten en het is 3,5 cm! Maar ook dat was volgens de dierenarts geen probleem.

(Ik heb een grote doos met wegwerphandschoenen ;) )
VrouwtjevanLoes
Kitten

Ze heeft het vannacht uitgepoept!
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

Geweldig nieuws. Opluchting

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Gelukkig :edance:
Grtz, Rik
Plaats reactie