Paar weken verplicht binnen

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Nymphadora
Huiskat
Huiskat

Paar weken verplicht binnen

Bericht door Nymphadora »

Een hele goede middag,

Mijn jongste monster, nu ruim een jaar, moet van de dierenarts binnen blijven voor de komende weken. Zijn knieschijf verschuift regelmatig en de hoop is dat het bij trekt als hij paar weken rust krijgt. Laat dat met een beestje van 1 en bergen energie nou toch een klein probleem zijn. Hij komt graag buiten, dus binnen blijven is al een hele uitdaging voor hem. En dan nog rustig blijven ook... je snapt, een onmogelijke opgave. Hij vliegt tegen de muren op.
Ik speel verschillende keren op een dag met hem, er ligt genoeg speelgoed voor ze.. toch ben ik op zoek naar iets anders. Dit beestje heeft uitdaging nodig en ik weet gewoon echt even niet meer wat. Voerpuzzels heb ik en wissel ik af.

Zijn er dingen die ik zelf kan maken voor hem waar ie in rust mee bezig kan blijven? Wil er niet al te veel kosten aan hebben, maar wil er gerust tijd in stoppen. (Als het binnen blijven namelijk niet werkt, dan wordt het vermoedelijk een operatie en dat gaat meer dan genoeg kosten.)

Dank alvast!
Miloe
Poema
Poema

Re: Paar weken verplicht binnen

Bericht door Miloe »

Wat goed werkte bij mijn kat was een wandmeubel. Dan je parcours spelen. Ik heb deze, maar er zijn veel mogelijkheden en opties Ze zijn dol op de 'hoogte'. Misschien heb jij er ook wat aan voor je kat :)

https://www.amazon.nl/dp/B07W44J8S5?psc ... ct_details

Afbeelding
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Nymphadora
Huiskat
Huiskat

Heb het geprobeerd uit te leggen, maar hij lijkt het inderdaad niet te begrijpen ;)

Hij krijgt wel pijnstilling, omdat ie er goed pijn van heeft als de knieschijf er naast zit. Merk wel dat hij dingen probeert te vermijden die niet heel fijn zijn, zoals bij het rekken en strekken. Voorlijfje strekt hij vol overgave, achter niet.
Van aaien en knuffelen houdt ie niet zo, maar met kletsen heb ik z'n aandacht zeker. Een speelrails kan ik zeker proberen!
De dierenarts heeft geen tips gegeven, niet anders dan binnen blijven en heel hard duimen dat dit gaat helpen.

Het klimding aan de muur vind ik echt geweldig, maar voor nu geen optie, omdat ie voorzichtig moet zijn met zijn pootje en zijn evenwicht is niet altijd wat het moet zijn. Althans, hij kukelt nog wel eens (net niet) naar beneden...
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Klinkt als patella luxatie. Ik heb nog niet eerder gehoord dat het met rust over zou gaan.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
vondeling
Huiskat
Huiskat

Bericht door vondeling »

Gewoon een gedachte maar het lijkt me dan niet de bedoeling dat hij thuis alsnog heel druk gaat spelen/bewegen?

Ik begrijp helemaal dat dat vrij onmogelijk is hoor dus ik zou dat toch nog duidelijker aangegeven bij de dierenarts.

Nadat de kat van mijn moeder een gebroken poot had heeft ze bijvoorbeeld wekenlang in een hondenbench moeten revalideren, heel sneu maar dat werkte wel.
crazycatladyP
Poema
Poema

Bericht door crazycatladyP »

Dinky schreef: 06 jul 2024 20:35 Klinkt als patella luxatie. Ik heb nog niet eerder gehoord dat het met rust over zou gaan.....
Als ze nog heel klein zijn en de klachten niet te ernstig, kunnen de spieren het overnemen en is een operatie niet altijd nodig.
We hebben op het moment ook een kitten binnen de stichting en die kon na 2 weken pijnstilling alles weer, heeft wel 2 weken in een grote bench doorgebracht.
Mara, personeel van: Moira (6-2023) Bibi en Sami (5-2024)
Rust zacht, mijn lieve engeltjes *Niamh/ *Jera/ *Ronja
Nymphadora
Huiskat
Huiskat

Het is mogelijk een gevolg van vechtpartij met een grote bloempot. (van hout, maar wel zwaar voor een kat), dus we geven het de mogelijkheid om zelf te herstellen. Niet zeker dat het gaat lukken, maar het is het proberen meer dan waard. Niet onnodig gaan opereren.

De bench staat hier wel, maar voor nu gaat hij er alleen vrijwillig in om te slapen. De schat heeft extreem veel energie, dus zolang de dierenarts het niet nodig vindt, gaat hij daar niet voor hele dagen in. Net wel ontdekt dat hij een magneetpuzzel (balletjes die je met magneetstokje op de juiste plek moet leggen) mega interessant vindt. Hij pakt het stokje af, probeert de balletjes te vangen(er zit iets tussen, dus hij kan er niet werkelijk bij). Koppie en voorpootjes zijn actief en zijn achterpootjes blijven relatief rustig.
Nymphadora
Huiskat
Huiskat

crazycatladyP schreef: 07 jul 2024 09:59 Als ze nog heel klein zijn en de klachten niet te ernstig, kunnen de spieren het overnemen en is een operatie niet altijd nodig.
We hebben op het moment ook een kitten binnen de stichting en die kon na 2 weken pijnstilling alles weer, heeft wel 2 weken in een grote bench doorgebracht.
Wat fijn om te lezen dat het inderdaad weer over kan gaan. Dit droppie is nu 13 maanden, dus heb stiekem hoop
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Pixel heeft laatst een ontstoken knietje gehad en mocht ook niet klimmen, springen en wild spelen. Ook trappenlopen moesten we vermijden.

Pixel is een binnenkat, dus dat probleem hadden we al niet. Maar het was ook een zoektocht om haar rustig te houden.

Wij hebben:
- de trap tijdelijk dicht gemaakt, zodat ze niet naar boven kon.
- Alle dingen waar ze graag op klimt verwijdert of geblokkeerd door er dozen en dergelijke in de weg te zetten.
- Aan de sofa hadden we een opstapje gezet zodat ze er zonder springen op en af kon.

Daarna hebben we een aantal nachten, mijn partner en ik afwisselend, bij de katten op de sofa geslapen. Als ze dan wild begonnen te spelen konden we ook 's nachts voor rustigere afleiding zorgen.

Dingen die we deden om hun hun energie te laten kwijt raken:
- statisch spelen met de cat dancer, veel afleiding en voorpootjeswerk, weinig rennen en springen
- ballenbaan
- brokjes/snoepjes zoeken. De andere kat liet ik rennen zodat die erna zeker rustiger was. Pixel haar brokjes gooide ik in het hoogpolig tapijt, zodat ze vooral veel snuffel- en zoekwerk had.
- spelen met tapijt/dekentjes te laten bewegen.
- extra kartonnen dozen doorheen het huis, op de grond.
- valeriaankussentjes en matatabistokjes omdat ze daar al sneller mee 'knuffelen' dan echt wild spelen

Veel succes. Bij ons was het een uitdaging en Pixel is relatief rustig voor een jonge kat. Mag er niet aan denken hoe eraan te beginnen met een heviger exemplaar.
Nymphadora
Huiskat
Huiskat

Dank je wel voor je tips Guazala, hier kan ik zeker wat mee! Valeriaankussentjes doen ze hier niks mee, maar van de matatabi heb ik een spray, die slaat erg goed aan.
Dozen/ verstopplekjes gaat ie geweldig leuk vinden vermoed ik. Ik ga er mee aan de slag :D
Guazala
Lynx
Lynx

Bericht door Guazala »

Nymphadora schreef: 08 jul 2024 20:13 Dank je wel voor je tips Guazala, hier kan ik zeker wat mee! Valeriaankussentjes doen ze hier niks mee, maar van de matatabi heb ik een spray, die slaat erg goed aan.
Dozen/ verstopplekjes gaat ie geweldig leuk vinden vermoed ik. Ik ga er mee aan de slag :D
Zeker ook eens matatabi-stokjes proberen dan. Vaak gaan ze daar ook op kauwen, dus ineens ook goed voor de tandjes. Is ook natuurlijker (geen toegevoegde chemische brol) en heeft een sterkere geur/smaak dan die sprays.
Nymphadora
Huiskat
Huiskat

Na heel wat bezigheidstherapie en boefachtige acties zijn de weken voorbij. De matatabi stokjes en spray hielpen om hem bezig te houden, maar poe he, wat een heftige periode is dit geweest. Gelukkig is zijn pootje iets opgeknapt. Er zijn foto's gemaakt en alles ziet er goed uit. Helaas blijken bij beide achterpoten de knieschijfjes relatief los te zitten. Voor nu weer heerlijk naar buiten, maar wel met beleid.
Alle opgedane tips neem ik mee naar de periode van dagen waarop hij toch meer binnen moet blijven
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Dat is goed nieuws, fijn voor jullie dat dat achter de rug is
grt Anne, Joep 14 Hobbel 14 Polleke 13 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kukel Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie