Verplicht ontvlooien/ontwormen?

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5731
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Anne »

Ik ga geen milbemax meer gebruiken, katten hadden zowat allemaal rare klachten savonds, zoals wankel lopen, sloomheid
Ze leken wel dronken
Met de da overlegd en het moet binnen 24 uur weer over zijn. Gelukkig gaat het nu al weer een stuk beter
grt Anne, Joep 14 Hobbel 14 Polleke 13 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Miloe
Poema
Poema
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Miloe »

Even een vraagje... wilde niet een nieuw topic voor aanmaken.

Ik heb op internet gelezen dat volwassen katten elke 3 maanden ontwormd zouden moeten worden. Kan dat kwaad? Vooral voor buitenkatten schijnt het belangrijk te zijn. Nou heb ik wel een schema bijgehouden voor Miyuki, maar elke 3 maanden lijkt me zoveel. Ik lees dat sommige van jullie grotere tijdsprong nemen. Wat is verstandig?

https://www.petsplace.nl/advies/ontworm ... en-katten/
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6932
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Dinky »

Feitelijk hoef je alleen te ontwormen op het moment dat er sprake is van een worm infectie. Op het moment dat er geen wormen zijn heeft het geen enkel nut om te ontwormen en is het eigenlijk onnodig gifstoffen in de kat stoppen. In hoeverre dat kwaad kan durf ik niet te zeggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5559
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Synemios »

Na een eventuele vlooienplaag is het wel verstandig ook te ontwormen, je ziet wormen niet altijd zo met het blote oog.
Maar preventief ontwormen? geen idee hoe dat zit met buitenkatten.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7828
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Rik »

Kittens dienen ontwormt te worden nadat ze niet meer bij de moeder drinken (zodat eventuele wormen via die weg gekregen aangepakt worden).

Verder zou ik het inderdaad alleen op indicatie doen.

Moeten de katten buiten veel drinken uit plassen of in het wild vogeltjes en muizen eten, dan zou je het preventief kunnen doen. Maar mijn moto is om zo min mogelijk het lichaam te belasten met gif en chemische troep (tenzij het dus nodig is).

Op indicatie is dus wel dat je af en toe de ontlasting in de gaten moet houden en bij twijfel moet gaan wroeten ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Poema
Poema
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Verplicht ontvlooien/ontwormen?

Bericht door Miloe »

Bedankt iedereen voor jullie reactie! Miyuki zegt ook dankjewel, want zo'n pil in de bek vindt ze niet zo leuk ;)
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Plaats reactie