Lizzy de astmapoes

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Vaal1977
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Lizzy de astmapoes

Bericht door Vaal1977 »

Hoi,

Tips & ideeën gezocht voor medicatie geven tijdens vakanties.

Mijn poes Lizzy (3jr) heeft astma en krijgt daarvoor Dexamethason.
Het is een ex zwerfkat en erg bang voor mensen. Ze laat mij ook niet in de buurt komen, en dus zeker niet aanraken.
Pilletjes geven is geen optie. Zachte snoepjes en en eayspills eet ze niet op.
Wel sommige snoepjes van Whiskas. Dus ik doe nu elke avond 0.2ml dexamethason oplossing (1mg/ml) op een paar snoepjes.
Deze leg ik dan op een schoteltje en dat zet ik dan bij haar in de buurt.
Dit eet ze dan meteen op en zo krijgt ze haar dexa binnen.
Haar twee kids (2jr) houd ik dan uit de buurt zodat ze niet haar snoepjes opeten.
Dit gaat prima.


Echter als ik op vakantie ga, lukt dit niet. Als er bezoek of vreemden in huis komen, verstoppen de katten zich meteen.
Ze zijn meerdere keren gevangen en gedumpt geweest, dus bang voor mensen. Als ik iemand anders de snoepjes met dexa laat klaar zetten, eten de kids de snoepjes op.
Zolang de vreemde in huis is, verstoppen de katten zich. Pas als de vreemde weg is komen ze na een tijdje te voorschijn.
Eerst komt Snowy het zoontje, dan Sunny de dochter. Pas later komt Lizzy de moeder. Tegen die tijd zijn de snoepjes al lang opgegeten.

Ik probeer een manier te bedenken hoe ik dit op kan lossen. Ideeën die ik zelf al heb:

- Lizzy vangen en naar de DA voor een langwerkende injectie prednisolon.
Dit is erg traumatisch voor haar (en mij). Ze raakt dan helemaal in paniek, buiten adem en piest alles onder.
Dat doe ik haar liever niet aan. Helaas mag je deze injecties niet zelf geven.

- Een week stoppen met Dexamethason. Ik vermoed dat dit niet zomaar kan, ondanks de lage dosering die ze krijgt.
Onlangs was ik ween weekend weg en toen heeft ze 3 dagen geen dexa gehad. Omdat de snoepjes methode met een een vreemde dus niet lukte.

- De katten apart zetten. Ik kan de tussendeur beneden dicht houden. Dan kan Lizzy boven zijn en in de hal/wc beneden.
De kids kunnen dan in huiskamer/keuken en de tuin. Dit breekt ook mijn hart een beetje om het gezinnetje uit elkaar te halen, ook al is het maar voor één week.
Ik zou dit wel kunnen uitproberen om te kijken hoe dat gaat bv als ik een dag naar kantoor moet of een keer een nachtje weg ben.
Dan kunnen de katten er ook aan wennen.

- Een pension / kattenhotel lijkt me te traumatisch voor Lizzy.

- Een kattenoppas in huis nemen en hopen dat de katten daaraan wennen zodat we de snoepjes truuc kunnen toepassen.

Afbeelding
Afbeelding

Valentijn
Gebruikersavatar
Miloe
Poema
Poema
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Lizzy de astmapoes

Bericht door Miloe »

Ik heb geen nuttig advies, maar wilde even zeggen hoe heerlijk ze daar met z'n allen knus tegen elkaar liggen in die fantastische grote mandjes. :D

Hopelijk krijg je advies, succes!
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5549
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft

Re: Lizzy de astmapoes

Bericht door Synemios »

Ik heb ook een Lizzy en haar zusje Luna waarvoor ik de zorg niet aan een ander over kan laten en ga dus net als Annet ook niet op vakantie.

Dexamethason mag je niet zomaar mee stoppen, dat moet je dan sowieso ruim van te voren af gaan bouwen.

Stress en astma is ook geen fijne combinatie, en ik weet niet hoe Lizzy reageert als je haar apart houdt van de anderen, maar dat kun je inderdaad uittesten.
ik zou zeggen overleg met je dierenarts, misschien dat die nog een idee heeft.
Luna & Lizzy(13) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Vaal1977
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 mei 2018 11:27

Re: Lizzy de astmapoes

Bericht door Vaal1977 »

De foto is van vorig jaar, maar bedankt voor de tip. Ik wist niet dat het stuifmeel al zo schadelijk was.

Maar alle (giftige) bloemen ontwijken zal lastig zijn met katten die door tuin en natuur struinen.

Qua oplossing denk ik dat het toch het meest praktisch is om een spuit Moderin te laten zetten. Dat is even een uur afzien voor haar (en mij) tijdens het dierenartsbezoek. Maar daarna normaal gesproken een week of langer geen zorgen en kan ze gewoon lekkre met haar kids de tuin in.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5614
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Lizzy de astmapoes

Bericht door nellebel »

daar zou ik ook voor kiezen. heb zelf ook een astma katje. wij gaan in september een week op vakantie . onze guusje krijgt 1x daags druppeltjes. soms via natvoer, maar als ze weigert via een spuitje in haar bekkie. daarvoor komt een dierenoppas aan huis. guusje zal dan gevangen moeten worden ws, heel eerlijk, want die laat zich door mij al bijna niet pakken (ik moet haar ook overvallen ,want elke dag tegen de tijd voor haar druppels ontloopt ze mij), dus een vreemde zal haar mogelijk in een hoek moeten drijven om har te vangen. niet leuk maar het is even niet anders. zal 5 dagen moet (eerste en laatste dag doen we het zelf). ik ga normaal nooit op vakantie wegens de katten. nu omdat ik 50 ben geworden voor een weekje. mijn man wil graag en ik vind dat we onszelf ook wat moeten kunnen gunnen. guusje is vergevingsgezind dus die komt er wel overheen. om voor een ander te zorgen moet je ook goed voor jezelf zorgen. 5 jaar geleden was onze laatste vakantie. ook een week toen mijn man 50 werd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Stef71
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 sep 2020 08:46
Locatie: België
Contacteer:

Re: Lizzy de astmapoes

Bericht door Stef71 »

Vaal1977 schreef: 26 jun 2024 10:01 Maar alle (giftige) bloemen ontwijken zal lastig zijn met katten die door tuin en natuur struinen.
Alle giftige bloemen buiten ontwijken is onmogelijk, maar zo'n gevaar als lelies binnenhalen is zeer riskant, zoals al gezegd het stuifmeel maar ook een slokje van het water uit de vaas is al dodelijk voor katten. Ik heb zelf een alternatief in huis gehaald wat prima werkt, kunstbloemen. Ik heb een voorraadje op de achterkamer zodat ik verschillende bosjes kan samenstellen, staat net zo gezellig als echte bloemen.

Voor het medicijn zou ik toch voor de langwerkende spuit gaan, is even doorbijten voor jou en je katje, maar dan is het ook geregeld. Bovendien is leren dat een bezoekje aan de dierenarts niet resulteert in achtergelaten worden ook niet verkeerd. Ik heb hier ook zo'n bangerik zitten en het jaarlijkse bezoek is ook even een dingetje, maar telkens als we dan weer thuis zijn is ze helemaal huppelend happy (en gaat telkens beter)
... Denk dat ik zelf last heb van de zoomies ...
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 760
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Lizzy de astmapoes

Bericht door OMH »

Ik zal het je nog sterker vertellen: welke bloem dan ook komt hier het huis niet in, ze worden helemaal gek en gaan er onmiddellijk van eten. Als we bloemen krijgen van wiedanook zetten we die in de bijkeuken en gaan ze daarna naar de buren.
Hetzelfde gebeurde laatst met bieslook - dat hebben we zelf in de tuin en ik kreeg het bijna niet voor elkaar om het onder de kraan te houden. Uiteindelijk in een vaasje in de bijkeuken gezet en toen het schoon was ingevroren. Twee bloemen- en kruidengekke katten hier. Wij hebben ook kunstplanten (het kost even wat, maar heel blijven ze wel) omdat ze ook van de planten aten. Op één vensterbank hebben we zelfs alleen cactussen en daar blijven ze echt wel van af :grin:
Wij hebben binnenkatten, dus dat scheelt weer.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie