Sproeiende kater, tegen persoon

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
XxLiesjuhhxX
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2022 07:43

Sproeiende kater, tegen persoon

Bericht door XxLiesjuhhxX »

Hallo,

Omdat dit een toch wel (vind ik) bijzonder geval is plaats ik het als een apart topic en niet in het algemene topic over sproeien op ongewenste plaatsen.

Wij hebben 3 binnen katten, (2 katers en 1 poes) allen geholpen. Ze zijn 6, 5 en 4 jaar oud. De oudste is bij ons gekomen met 7 maanden de rest als jonge kitten.
Sinds enige tijd viel ons op dat er soms ergens een plas lag, Daar de 5 jarige een blaasgruis verleden heeft verdachten we hem erop en maakte ons er niet al te veel zorgen over. Helaas kwamen we er na een tijdje achter dat het de 6 jarige kat is die het doet. Hij plaste toen ook bloed (daardoor dat het ons op viel dat het die kat was).

We zijn hier uiteraard meteen mee naar de dierenarts gegaan, hier kwam helemaal niks uit. Geen gruis, geen ontsteking niks. Daarna nog eens geweest, urine op kweek gezet, kwam ook niks uit. Hij is dus gewoon gezond zoals het lijkt met alle onderzoeken.

Het word alleen helaas erger en erger en vooral daarmee ook vervelender en vervelender. Hij is namelijk van soms ergens plassen, overgegaan op sproeien en dat nog best veel ook. Hierbij ben ik, mijn schoenen, sloffen, mijn kant van het bed, mijn plekje op de bank, mijn pc enz. erg vaak het slachtoffer. Hij sproeit ook regelmatig gewoon in het midden van de kamer ofzo dus ook niet persee ergens tegenaan.
Vandaag voor mij een beetje een druppel toen ik zag dat hij tegen de eieren (staan in een rekje op het aanrecht), keukenrol en de broodtrommel aan gesproeid had.

We zijn dus langzaam echt heel erg hopeloos aan het worden en zitten echt met de handen in het haar. We hebben al meerdere urineweg supplementen geprobeerd en hij is nu aan het einde van een proeftijd met een phyto therapie drankje, zonder enig verschil helaas. Ik lees veel over Sylkene als een optie, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Even nog een thuis schets, de 3 katten zijn enorm hecht en slapen bijna altijd samen, hebben echt geen ruzie of niks. Het beste vriendje van de 6 jarige( kater) is de andere kater. Ik ben 90% van de tijd die de katten voert, mijn vriend is verder ook niet het doelwit van de kater om te sproeien.
We hebben 5 kattenbakken staan op verschillende plekken, ruim voldoende slaap plekjes, spelen dagelijks met ze enz..
We wonen ook al sinds ze bij ons gekomen zijn in hetzelfde huis en buiten nieuwe apparaten zoals een nieuwe tv of bank is er nauwelijks iets veranderd in huis.

de 3e kat die wij hebben is eind maart gediagnostiseerd met zware nierfalen, zij krijgt dus apart (speciaal) voer en medicatie (hierna krijgen ze alle 3 ook altijd een paar snoepjes).


We willen hem echt niet herplaatsen maar het moet wel leuk voor iedereen blijven en dat is op het moment ver te zoeken :(
Gebruikersavatar
Miloe
Poema
Poema
Berichten: 324
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Sproeiende kater, tegen persoon

Bericht door Miloe »

Wat een vervelende situatie Liesjuh. Ik heb dit ook meegemaakt met een kater, alleen de oorzaak van zijn gesproei was dat hij nog niet gecastreerd was. Dat is in jouw situatie dus niet het geval. Enige dat ik op kan komen, is territoriaal gedrag op een of andere manier?

Ik hoop voor jullie dat er een oplossing komt
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Gebruikersavatar
Guazala
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Sproeiende kater, tegen persoon

Bericht door Guazala »

Misschien een buurkat die regelmatiger ergens aan een raam langs komt of zelfs komt staren, waardoor het toch territoriaal is? Als je dat zou opmerken kan misschien lichtdoorlatende folie op de ramen een oplossing zijn.
XxLiesjuhhxX
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2022 07:43

Re: Sproeiende kater, tegen persoon

Bericht door XxLiesjuhhxX »

Wij wonen niet op de begane grond. Een kat die hier langs de ramen komt is eigenlijk onmogelijk.

Territoriaal is ook mijn grootste gok, maar is daar wat aan te verminderen?
We zijn wel van plan om binnen een jaar te verhuizen, Als we ergens anders wonen kunnen we proberen hem buiten te laten, maar ik vrees dat, dat dan weer erg stress gaat geven bij de andere 2 katten.
XxLiesjuhhxX
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 mar 2022 07:43

Re: Sproeiende kater, tegen persoon

Bericht door XxLiesjuhhxX »

Bedankt voor het meedenken. Het sproeien begon voordat we ontdekte dat de poes nierfalen heeft, maar hoe langer hoe erger het nu word en ik betrapte net de andere kater ook op sproeien, dat heeft hij nog nooit gedaan (ik kan goed het verschil zien zo lijkt het daar deze maar een mini beetje sproeide en de andere echt een flinke plas sproeit)
De nierfalen is overigens omdat ze een verschrompelde nier heeft en de andere nier dus alles over moest nemen, plus nierstenen in de enige nier die functioneert. Gelukkig is zij enorm stabiel voor nu.

Hormonaal, klinkt ook niet gek. Het is nu voorjaar en hij doet het nu echt heel erg.

Ik ga de zylkene eens overwegen. :)
Plaats reactie