Noek valt man aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Noek valt man aan

Bericht door OMH »

Man P doet altijd de kattenbakken en vanochtend kregen die weer een grondiger beurt. Hij doet dat in de keuken. Noek draait dan de hele tijd om hem heen en uiteindelijk vliegt hij man P met een harde MOEAUW in zijn onderarm, waarbij hij bijt (en niet zo zachtjes ook). Het is nog een keer gebeurd, man deed iets aan tafel en Noek was het daar kennelijk niet mee eens. Noek is een kat met gebruiksaanwijzing en die kennen we intussen, maar dit??

Iemand enig idee waar dát nou vandaan komt? Ik weet wel dat we hem voortaan even op de gang zetten, want ik snap er niets van. Niemand zo zachtaardig als man P.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Noek valt man aan

Bericht door OMH »

Afbeelding
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Miloe
Poema
Poema
Berichten: 303
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Noek valt man aan

Bericht door Miloe »

Och jeetje Olga! :shock: Dit is wel een hele toetakeling. Doet Noek dat alleen bij je man?
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Noek valt man aan

Bericht door OMH »

Bij mij doet hij het in elk geval nooit, maar ik doe dan ook de kattenbakken niet. Wel doe ik ook dingen aan tafel en in de keuken, uiteraard.
Het maffe is dat man en Noek prima door één deur kunnen voor zover dat met deze kat goed gaat. Hij komt regelmatig kopjes halen dus van intense haat is geen sprake. Ook tijdens wat man P doet is hij altijd lief voor Noek. Hij doet ook vaak de snoepjesmomenten. Wie het snapt mag het zeggen.
Ik heb veel rek met Noek en man P zo mogelijk nog meer. Omdat Noek Tika vaak pest ben ik wel eens een beetje streng voor hem, maar man P is nooit streng.
Laatst gewijzigd door OMH op 08 jun 2024 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Miloe
Poema
Poema
Berichten: 303
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Noek valt man aan

Bericht door Miloe »

Dan is er dus iets met de kattenbak aan de hand? Iets dat Noek niet zint aan het verschonen? Ik weet het niet, hopelijk heeft iemand antwoord
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Noek valt man aan

Bericht door OMH »

Miloe schreef: 08 jun 2024 15:56 Dan is er dus iets met de kattenbak aan de hand? Iets dat Noek niet zint aan het verschonen? Ik weet het niet, hopelijk heeft iemand antwoord
Dat zou kunnen, maar wat dan? We hebben deze kattenbakken al in huis sinds Noek en Tika hier kwamen wonen (ruim drie jaar geleden) en ze gebruiken die trouw. Als er iets met die bakken aan de hand zou zijn, zouden ze ze dan gebruiken?

Of het moet bedreigend zijn dat een ander er aan zit? Maar dat is ook toch raar? We zitten ook aan hun mandjes, krabpalen, drink- en voerbakjes. En niet te vergeten speeltjes!!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6897
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Noek valt man aan

Bericht door Dinky »

Flinke toetakeling van je man. Wees ook alert op ontsteking en kattenkrabziekte!

Lastig om te achterhalen wat de exacte oorzaak is. Misschien niet er mee eens dat de kattenbak een grote beurt krijgt? Dat er dan de geur van Noek teveel uit is?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Noek valt man aan

Bericht door OMH »

Dinky schreef: 08 jun 2024 17:30 Flinke toetakeling van je man. Wees ook alert op ontsteking en kattenkrabziekte!

Lastig om te achterhalen wat de exacte oorzaak is. Misschien niet er mee eens dat de kattenbak een grote beurt krijgt? Dat er dan de geur van Noek teveel uit is?
Ik ben een beetje ten einde raad wat dit betreft. Ja, het zou kunnen, we nemen het mee in de overwegingen maar dan snap ik er alsnog niets van. Die bakken krijgen uiteraard regelmatig een "grote beurt", zie boven.

Bedankt voor de reacties, trouwens. Wie nog een idee heeft hoor ik graag.

Kattenkrabziekte ga ik opzoeken, dank! Alleen krabt hij niet, hij bijt.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5560
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Noek valt man aan

Bericht door nellebel »

Misschien inderdaad dat hij het ziet dat men zijn territorium afpakt omdat hij zijn geur verwijdert. Aan eens geprobeerd om bak voor bak te doen? Hier lopen ze ook in de weg als ik de bakjen grote beurt geef. Terwijl bij gewoon leeg scheppen komen ze pas daarna om ze meteen te gebruiken. Ik maak ze nu in de beurt schoon


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Noek valt man aan

Bericht door OMH »

Zo gaat het ook, bak voor bak. Er staan er drie beneden en er blijven er bij een intensieve poetsbeurt altijd twee staan.
Schiet mij maar lek 🙄!

Toch dank voor het meedenken, elke tip is er een!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Panter
Panter
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Noek valt man aan

Bericht door cerna »

En wanneer jij de bakken nou eens doet?
Wanneer hij dan ook aanvalt dan weet je dat het iets met de bakken te maken heeft (het schoonmaakmiddel (chloor?) misschien?), valt hij dan niet aan kun je dat wegstrepen en wordt het nog lastiger.
Want waarom valt hij wel aan bij het schoonmaken van de bakken en niet bij andere handelingen?
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 11, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7775
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Noek valt man aan

Bericht door Rik »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit terug te leiden is naar een directe handeling of het schoonmaken van de bak of tafel. Katten 'denken' volgens mij niet zo.

Ik vind dit veel meer klinken als redirected aggression. Normaal kun je dat wel afleiden naar iets wat er zich vlak voor heeft voorgedaan (bonje met andere kat of dreiging van buiten). Maar soms kan het zich ook na een vertraging uiten.

Als het niet terug te leiden is naar redirected aggression dan zou het ook nog een soort chemical imbalance in de hersenen kunnen zijn. Dan kan het ook steeds erger worden en terugkeren.

Laten we hopen dat het gewoon een kwestie was dat Noek even de weg kwijt was.

Bijten zijn overigens erger dan krabben. Met beten moet je dus helemaal opletten. Van wanneer is zijn laatste tetanus enting? (Zijn 10 jaar geldig geloof ik)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Noek valt man aan

Bericht door OMH »

cerna schreef: 08 jun 2024 20:41 En wanneer jij de bakken nou eens doet?
Wanneer hij dan ook aanvalt dan weet je dat het iets met de bakken te maken heeft (het schoonmaakmiddel (chloor?) misschien?), valt hij dan niet aan kun je dat wegstrepen en wordt het nog lastiger.
Want waarom valt hij wel aan bij het schoonmaken van de bakken en niet bij andere handelingen?
Dat is ook een idee ja. Chloor gebruiken we trouwens niet. Gaan we proberen, dank!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Noek valt man aan

Bericht door OMH »

Rik schreef: 08 jun 2024 21:23
Laten we hopen dat het gewoon een kwestie was dat Noek even de weg kwijt was.
Nou, laten we dat maar hopen. En verder ga ik uitzoeken wat je verder bedoelt. Dank voor je re!

Edit: al gevonden. Voor zo ver ik kan inschatten of zien heeft iets dergelijks zich niet voorgedaan, maar ik kan niet in zijn koppie kijken. We houden het in de gaten!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9448
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Noek valt man aan

Bericht door castratenkoor »

Kun je de katten niet buiten de keuken sluiten als hij de bakken doet, kamer of keukendeur dicht?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie