Patella luxatie en artrose

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Eveliene

Patella luxatie en artrose

Bericht door Eveliene »

Hoi hoi,
Ik zit met een enorme knoop in de maag..wat moet ik doen...

Basje mijn 11 jarige kat heeft al 4 jaar patella luxatie in beide knieën van de achterpoten. Basje is een kat die gedrogeerd naar een dierenarts moet en dan nog helpt de diazepam hem niet rustig te krijgen in zijn reismand, die ik dan zelfs met tyraps extra vast moet zetten. Pillen of iets krijg ik er ook met geen mogelijkheid in.
De keuze was dus 4 jaar geleden om niet te opereren. Om Basje 6 weken in een bench te houden is echt geen optie. En daarna zou de andere knie nog moeten....
Nu heeft hij inmiddels (denk ik) artrose ontwikkeld. De achterpoten hebben altijd een wat naar buitenstand gehad. Waarschijnlijk door de knietjes.
Nu komt het...Basje is denk ik meer pijn gaan ervaren. Hij plast buiten de bak, en soms ontlasting...is gaan blazen naar de hond en schrikkerig. Hij ligt veel te slapen. Soms verstopt hij zich maar soms springt hij ook zo in de hoge paal.

Donderdag heb ik zo wie zo een afspraak bij de DA om eventueel euthanasie te bespreken / uitvoeren...
Het is op deze manier voor de kat niet fijn leven.
Zijn er alternatieven? Zijn er mensen bij wie een behandeling ook echt geen optie was, door het gedrag van de kat zelf...
Ik hoor het graag.

Wat ik nier graag hoor zijn verwijten dat ik nalatig ben enz.
Ik heb het patella traject met mijn hond doorgemaakt en weet dus echt wel wat zo'n operatie inhoudt. Geld is ook niet het probleem.

Op het forum lees ik vooral berichten over katten die wel behandeld zijn met operatie. Ik zou graag de andere kant lezen.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Asse-Poes »

Heb je mijn reactie gelezen op een soortgelijke vraag?
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 16#p780716

Het grootste verschil tussen jouw Basje en mijn Bellow is wel dat mijn kat enorm meewerkte. En Bellow had geen artrose.

Ik vind zelf 11 jaar nog jong voor euthanasie en 6 weken door de ellende heen bijten zou voor mij geen onoverkomelijk probleem zijn.
Dat is geen verwijt trouwens!
Meer een afweging tussen wel of niet overgaan tot euthanasie.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
Gebruikersavatar
cerna
Panter
Panter
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door cerna »

Eens met Marina.
Ik weet gelukkig helemaal niets van patella, maar een kat in laten slapen vanwege een tijdelijk ongemak vind ik wel erg drastisch en zou beslist niet mijn keus zijn.

Maar je vroeg om ervaringen en die heb ik niet.
Ik denk ook niet dat er veel mensen jouw keuze zullen maken.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 11, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Eveliene

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Eveliene »

Ik heb vanmorgen vroeg de DA gebeld en gezegd dat ik niet voor euthanasie wil gaan. Ik heb voor nu afgesproken dat ik hem pijnstillende ontstekingsremmer ga geven om te kijken of hem dat verlichting geef.
Operatie is echt geen optie met de benchrust. Ik heb hem eens gedrogeerd moeten meenemen naar de DA om een wond in de oksel te moeten laten vast nieten met krammetjes. Hierna moest hij ook rust maar dat was niet te doen. Toen kon ik hem wel in de logeerkamer doen. Maar nu zou die ook niet mogen springen enz.
Ik heb toen uiteindelijk zelf de krammetjes mogen verwijderen omdat ik nog wel wat mag en kan doen bij Basje.

Voor nu heb ik een grotere kattenbak er bij gekocht zodat hij makkelijker in en uit kan stappen en zich beter en makkelijker kan draaien. Ik heb ook een kattenbak neergezet in de buurt waar hij steeds zijn behoefte doet.

Mocht de novacam aanslaan ( ik weet het ook hier zijn veel negatieve berichten over) zou hij dat de rest van zijn leven kunnen krijgen.

Asse poes, ik heb het gelezen ik hoop op deze manier ook meer rust te creëeren voor Basje
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Asse-Poes »

Ik ben geen dierenarts en weet ook niet welke afweging jouw DA maakt om novacam voor te schrijven, maar ik vind dit een twijfelachtige keuze.
Novacam is een pijnstiller. Als Basje geen pijn voelt, zal hij zijn achterpootjes dus niet ontzien en 'vrolijk' doorgaan met springen, traplopen en andere bewegingen die zijn pootjes juist belasten.

Bellow had pijn en daardoor liet hij het wel uit zijn hoofd om rare fratsen uit te halen.
Die 6 weken de pootjes rust geven (al dan niet in een bench) waren essentieel om van Bellow weer een normaal functionerende kat te maken.
Dat was 6 weken enorm afzien, en echt heel lastig, (vooral voor ons!) maar...op een katten- en mensenleven is 6 weken te overzien 😉

Natuurlijk weet ik niet hoe erg de patella luxatie en de artrose zijn, dus het kan natuurlijk dat jouw DA wel degelijk een goede afweging maakt.
Je zou dit nog even kunnen navragen bij jouw DA. Liever 1x iets te veel vragen, dan 1x te weinig.

Wat betreft de kattenbak: haal de kap er ook af. Een lage instap is nog fijner, maar Basje is een kater en dan is een hoge achterkant voor jou fijner (ivm over de rand plassen)

Fijn dat je de euthanasie in de koelkast geparkeerd hebt!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
Eveliene

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Eveliene »

Bedankt voor je reactie!
Ja de kap kan er niet af dan word het wat vochtig in huis hihi....

Dat van de novacam ga ik nog even navragen, wat jij zegt klinkt ook logisch. Geen pijn is natuurlijk weer veel doen..... wel pijn is houterig en stroef lopen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Asse-Poes »

Wat betreft de kattenbak misschien heb je hier nog iets aan:

Toen 1 van mijn katten erg ziek was, moest ik een lage instap kattenbak gebruiken, maar met ook een kater in huis wordt dat een vieze bende.
Ik heb toen van die puppy trainers gekocht (incontinentie matjes) en die heb ik met schilderstape op de muur geplakt (bovenste 2 hoeken) en de onderste 10 cm onder de kattenbak gelegd.
Dat hielp enorm!!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7775
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Rik »

Navacam (en de andere 'cammetjes) is ook een ontstekingsremmer. Dus dat (de NSAID's) is wel iets wat ze vaak voorschrijven bij artrose.

Mocht het zichtbaar helpen dan zou je nog kunnen denken aan Solensia. Probleem is echter wel dat je hem niet mee kunt nemen naar de dierenarts elke maand (drama) dus dan zou je zelf moeten kunnen prikken. Maar eerst moet je weten of het met pijnstilling beter gaat (pijnstilling werkt direct terwijl Solensia een paar weken moet in werken).

Wat bedoel je overigens met vochtig in huis als je de kap van de kattenbak haalt?
Lage instap en kap van de bak halen zijn de eerste dingen die je doet als er langs de bak geplast wordt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Eveliene

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Eveliene »

Vochtig van urine hihi...

Ik heb inderdaad al matjes neergelegd hier en daar.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Asse-Poes »

@Rik ja dat klopt, voor artrose is een pijnstillende ontstekingsremmer prima, maar niet voor patella luxatie.

Artrose is (nog) niet vastgesteld, de patella luxatie wel en daar moet je wat mee, als opereren geen optie is.
Maar ik weet niet welke van de 2 aandoeningen het ergste is, of welke volgorde de DA adviseert in het geval van Basje.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
Gebruikersavatar
cerna
Panter
Panter
Berichten: 433
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door cerna »

Ik heb altijd lage instapbakken gehad (onderkanten van konijnenbinnenkooien) en naast vier poezen altijd een kater en nog nooit het probleem van over de rand plassen meegemaakt. Heb ik unieke katers?

Verder heb ik 6 jaar geleden een verwilderde kater gevangen met een vangkooi. Die kat was zo bang voor mensen dat je er maar naar hoefde te wijzen of hij schoot weg.
Omdat ze hier 'zijn' tuin overhoop zouden halen, kon hij hier echter niet blijven en verder was overal bebouwing zonder verstopplekjes. Het was dus niet katvriendelijk om hem aan zijn lot over te laten.
Het asiel stond niet te springen want een verwilderde kat in een klein hokje is een drama, maar hij moest toch echt de eerste 14 dagen in quarantaine. Toen bleek dat hij van alles mankeerde, werd deze periode zelfs met 2 weken verlengd.
Natuurlijk sputterde de kater, probeerde hij te vluchten, maar al snel had hij door dat hij zich beter kon onderwerpen. En toen onderging hij de 4 weken in opsluiting gedwee dwz slapend.

Ik vertel je dit omdat het zo ook wel eens kan gaan met Basje na de operatie.
De eerste paar dagen na de operatie zal hij te beroerd zijn en daarna kan het ook wel eens reuze meevallen. Dat weet je niet, maar je gaat er al van uit dat het stressvol zal worden (ja, de eerste paar dagen) en dat je daarom een operatie niet geschikt vindt terwijl dat natuurlijk op den duur (hij kan nog wel 18 worden) veel beter is dan zware NSAID (ik heb een kat verloren aan Metacamvergiftiging).

Nee, ik zou de operatie door laten gaan en samen met de dierenarts bekijken hoe dat op dat moment en in de 6 weken daarna zo comfortabel mogelijk kan voor Basje.
Dat zal voor jou een klus zijn, maar dat kan toch niet de reden zijn?
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 11, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Eveliene

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Eveliene »

Zoals ik al eerder zei wil ik geen verwijten. De laatste reactie is een behoorlijk verwijt. Want als zelfs een verwilderde kat het kan zou Basje het toch zeker ook 2 keer aan kunnen. Die hele klus die ik er aan heb kan toch niet de rede zijn.
Ik zal vragen of mijn account verwijderd kan worden.
Nogmaals 4 jaar geleden heb ik samen met dierenarts en orthopeed besloten om niet 2 keer een operatie te doen.
Het is echt niet haalbaar bij hem. Ik doe alles voor mijn katten. Felix...ik heb hem weet niet hoevaak meegenomen naar de dierenarts enz. In zijn laatste week nog 500 uitgegeven aan onderzoeken om toch niet een oplossing te hebben.

Nu lijkt het dus net alsof ik bewust mijn kat laat creperen van de pijn....want ach die klus kan toch niet de rede zijn.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Asse-Poes »

Eveliene schreef: 30 mei 2024 01:39
Ik zal vragen of mijn account verwijderd kan worden.
Nee toch?!
Dat lost toch niets op? Niet voor jou en niet voor Basje.
We helpen je echt graag, met tips, adviezen of gewoon wat steun.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Synemios »

Eveliene, ik heb er ook 1 bij wie dat geen optie zou zijn.
Jij kent hem het beste.

Ik heb geen verstand van patella luxatie, maar als het gaat om artrose en pijn dan zou ik er ook voor kiezen een nsaid te geven, metacam of onsior en eventueel over te stappen op solensia ( zelf leren spuiten) en als dat niet voldoende werkt of nare bijwerkingen geeft terug naar een nsaid.

Door de operatie blijft de artrose nog steeds, dus dat gaat daar niet voor helpen en daar is de nsaid voor gegeven.

Ik ga er vanuit dat je dierenarts een besluit heeft genomen m.b.t beide problemen, maar navragen kan nooit kwaad.

Misschien dat er in de solensia fb groep mensen zijn die met beiden te maken hebben gehad of nog hebben en je daar ook nog advies kunnen geven.

Ik vind niet dat je kat laat creperen, in tegendeel zelfs.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Eveliene

Re: Patella luxatie en artrose

Bericht door Eveliene »

Bij patella luxatie zitten de knieschijven los zeg maar. Ze floepen er steeds uit of gaan er constant uit.
De artrose ontstaat als je patella luxatie niet behandeld.
Helaas vanmorgen weer urine voor de kattenbak ipv erin.
En ook hier heeft al jaren geleden een diagnose voor gehad namelijk blaas gruis, waar hij voor op speciaal voer zit.
Plaats reactie