Hypoallergeen voer

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ik zelf vraag altijd om het advies van de dierenarts en dat doen ze bij onze vaste praktijk sowieso altijd al met dit soort dingen.

Prednison kan ook uit zichzelf slecht vallen.

Ons schema is anders, maar misschien ligt dat ook aan wat er aan de hand is.
Waarom je na zoveel dagen een hele en dan na zoveel dagen een halve en dan een kwart moet geven is om af te bouwen ( bij ons was het zoeken naar de laagst mogelijke dosering) , maar bij ons was het zo dat als tijdens het afbouwen weer slechter ging we weer een stapje terug moesten.

Maar ja als ze nu meteen al last heeft van de prednison zelf...

Dit moet je echt met de dierenarts zelf bespreken.

Hoe lang zou ze nu dan al een virus hebben?

Verder: een kat is geen mens, maar bij mensen heb je ook nog zoiets als allergisch astma, daar werkt antihistamine alleen vaak niet voldoende bij.

Het lijkt erop dat ze gevoelig is voor allerlei dingen, inclusief medicatie.
Tenminste, het slechte eten was gelijktijdig met het geven van prednison toch? de dagen voor de prednison was er niets aan de hand qua eten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Allereerst bedankt weer voor de reactie
En sorry misschien was mijn verhaal te onduidelijk.. ben een beetje een stresskip als ik het gevoel heb dat het echt niet goed gaat... teveel vervelende kattenervaringen helaas..

Ze hadden mijn dierenarts geappt (die was er vandaag zelf niet) omdat ik grotendeels bij haar kom, dus dit is dan wat de assistente doorgaf. Misschien was de dierenarts zelf er wel duidelijk over en de assistente niet, of het klopt.. maar vind het raar. Sowieso morgen weer bellen als ze vandaag überhaupt de verenis binnenhoudt.

Afbouwen snap ik zeker inderdaad, alleen het oorspronkelijke plan was:
4 dagen 1
4dagen 1/2
4dagen 1/4
Dan om de dag.. en inderdaad kijken als de klachten verbeterden of ik kon stoppen of een kleine onderhoudsdosering moest geven.

Maar, ik heb enkel 2 dagen 1 hele gegeven.. waarom zou ik dan NOG langer elke dan een 1/2 moeten geven dan wanneer ik nog meer dagen (4 ) een hele had gegeven...?
Dit lijkt me toch erg vreemd..?

Ze is inderdaad gevoelig voor medicijnen en veel dingen. Cerenia gaat altijd wel goed als ze dit nodig heeft.

De reden waarom ze het krijgt is dus het vermoeden van allergie, ze jeukt(plus daarbij komend keel en oorontsteking) . Ook wel eens wisselend eten, vaak wat boeren, samen met meer last van de keel.

De jeuk werd dus beter met de cetrizine (soms naar mijn idee het eten ook, maar niet helemaal goed, en toen ze begon te kuchen dacht ik ja, ik wil toch kijken of ze opknapt van wat groffer geschut..

Van dat asma weet ik inderdaad, mijn kat had allergisch asma en die kreeg dus dagelijks prednison. Overigens had hij geen last van dit soort dingen. Behalve neerslachtigheid maanden..

Er is eerder (niet heel recent) wel met deze vergelijkbare klachten heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan.
Vorig jaar zat ik met dezelfde soort klachten bij de kliniek savonde, toen knapte ze wel op van ontstekingsremmer. Toen kuchte ze ook, en was de diagnose flinke keelontsteking.

Met een virus bedoelt ze bijv een niesziekte achtig virus wat af en toe opspeeld. Dat zou volgens haar ook een verklaring voor keel en oorontsteking kunnen zijn.
Maarja, allergie dus ook.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ik vind dat niet vreemd, omdat ze anders misschien te weinig zou krijgen qua dosering.
Als je te snel minder gaat geven weet je nog niets,, dus je gaat nu langer minder geven, ik denk in de hoop dat ze er dan beter op reageert.
Maar als ze er zo'n last van heeft/blijft houden zou je je af kunnen vragen of je niet toch sneller af moet bouwen.

Maar dat is aan de dierenarts, die heeft blijkbaar ook dit schema zo opgezet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Ohhh ik snap hem nu!! Jij bedoelt vanuit, we proberen het te blijven geven, kijken of dit zo wel lukt en ook daadwerkelijk wat 'doet', alleen ik bedoelde inderdaad dat het ging/gaat om afbouwen omdat ik ermee wil stoppen, omdat ze er dus zo slecht op reageert! Dus inderdaad dat stukje sneller afbouwen omdat het niet goed gaat.

Shit.. misschien is dit ook wel de verwarring met de dierenarts maar.. dacht dat ze wel begrepen dat ik wou stoppen inderdaad..
Plus het enige wat ik nu binnen krijg is supermarkt voer, dan ben je aan het dweilen met de kraan open.

Maar, het kattensoep project is gelukt en tot nu toe is de cerenia binnengebleven. Laat het vervolg ook inderdaad even afhangen van of ze nu gaat eten. Want, dit kan niet zo langer..
Laatst gewijzigd door Selma117 op 29 apr 2024 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Ja voor beiden is iets te zeggen, maar als je wilt stoppen dan zou ik dat duidelijk aangeven en kijken of ze het schema aan kunnen passen, maar dan wel door de dierenarts zelf en niet via een assistente.
En misschien dat je nu wel in 1x mag stoppen maar dat zou ik dan wel ook in overleg doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Maar vraag jij dan altijd of je de dierenarts zelf mag spreken?
Ik heb laatst wel met haar een telefonisch consult gehad, maar met dit soort dingen hoor je dan via de assistente wat de dierenarts haar advies was..
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Hoe gaat het verder met jouw katten en de artrose pijn enzo??
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Als ik met de dierenarts wil overleggen dan vraag ik of hij mij terug wilt bellen.
Zeker met dit soort dingen want je hebt via via al snel verwarring.
En als ik mail, mailt de dierenarts zelf terug.

Met Luna zaten we vorig weekend bij anicura, ik zag bloed druppels en een paar dagen daarvoor waren haar anaalklieren geleegd en dat was ook al drama.
We konden niet zien waar het vandaan kwam, blaasontsteking bleek het uiteindelijk te zijn.
Maar een geluk bij een ongeluk was dat Luna gabapentine voorgeschreven kreeg omdat ze al onsior krijgt tegen de artrose en niet tegen metacam kan.

Ik merkte dat ze veel soepeler bewoog.

Urine onderzoek wees uit dat ze een bacteriële blaasontsteking had dus nu zit ze aan de ab maar daar heeft ze weer diarree van.
Maar woensdag moet ze weer op controle.
Als dat goed gaat dan gaan we de onsior verlagen en blijft de gabapentine ernaast gegeven worden.
En we zijn begonnen met zelf thuis softlaseren en dat doet haar goed.

En met Lizzy gaat het eigenlijk heel erg goed, we hebben eindelijk de schildklier onder controle en ze doet het goed op haar huidige voer.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Ja dat is wel het beste inderdaad..
Waar mogelijk plan ik dan liever desnoods telefonisch consulten in dan zo een soort van ff snel tussendoor.
Heb mezelf wel voorgenomen zolang dingen niet acuut zijn, niet met dit soort dingen te beginnen vlak voor het weekend..

Dat is inderdaad een geluk bij een ongeluk!
Misschien een beetje zenuwachtige pijn?
Vervelend dat je er door een medische probleem achter moest komen, maar wel fijn als ze zich daar inderdaad beter van voelt!!
Hopelijk is ze snel weer helemaal genezen van de bacteriele blaasontsteking. Hoe ze er soms allemaal aan komen heh...

Softlaseren.. dit kende ik niet! Huur je dan een apparaat of je hebt er eentje gekocht? Mag je dat gewoon blijven doen??

En fijn dat het met Lizzy goed gaat!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Wij doen dit soort dingen ook nooit meer voor het weekend, zeker niet bij Luna en Lizzy.
Je zit dan met spoed ook vaak nog met jonge onervaren artsen, liever gewoon je eigen dierenarts die goed op de hoogte is van alles.

Ja mijn dierenarts zei ook dat er waarschijnlijk ook zenuwpijn bij zit.
Ze denken dat het door het gelik in dat gebied komt, door die anaalklieren en die volle klieren komen waarschijnlijk doordat Luna oa allergie en IBD heeft dan is de ontlasting niet altijd stevig.

Ik heb eerst een laser geleend om te kijken of het ook echt ging werken, en er toen 1 zelf aangeschaft en ik kan dat gewoon steeds tussendoor doen als ze bij mij ligt bijvoorbeeld.
Die van ons maakt geen geluid en zij vind het wel prima ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Nou.. inderdaad. En ik had al twijfel maar dacht ach komop niet altijd meteen zorgen maken.. misschien gaat ze er zelfs lekker meer van eten.. nooit meer.
Wat ellendig.
Ergens ook wel een lastige gedachte dat mocht ze zoiets nodig hebben, ik nu dus weet dat ze er slecht op reageert...
Misschien had het bij een prik anders gegaan, maar dit durfde ik juist niet omdat het langwerkend is..
Het heeft ook geen eerlijke kans gehad, want letterlijk alles wat ze gegeten zit vanalles in wat ik normaal dus niet zou geven. Het is niet anders..
Merk ook verder niks positiefs eigenlijk aan de keel of iets bijv.

Gisteren toch weer Evidensia gebeld en het voorgelegd maar zij vonden na 2x 1, 1x 1/2 dan afbouwen echt te snel.
Dus weer 1/2 gegeven.. gelukkig oogt ze iets minder slecht dan gisteren, zat op het randje van savonds alsnog gaan...

Zo mijn dierenarts bellen en inderdaad duidelijk aangeven dat ik een schema wil om zsm af te bouwen.
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

Klinkt best logisch! Dat ze zich steeds in een bepaalde houding bevindt om te likken inderdaad!
Wel fijn dat jullie die IBD onder controle hebben dan, dat is al een hele lastige aandoening...

Wat goed zeg dat jullie dat doen met dat laseren. Ze hebben het maar getroffen met zulke toegewijde baasjes!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Selma117 »

*ik mag verder afbouwen.. vanavond een kwartje geven..
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5265
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hypoallergeen voer

Bericht door Synemios »

Dat is goed nieuws dan hoop ik dat ze snel opknapt en ze weer terug kan op het voer waar ze het het beste op deed, je weet nu inderdaad niks.

Reactie op pillen kan totaal anders zijn dan op de injectie en je hebt ook kortwerkende pred.

Maar om allergieën uit te sluiten geven ze wel meestal de langwerkende.

Goed overleggen met je dierenarts mocht het nodig zijn.


Selma117 schreef: 30 apr 2024 09:20 Klinkt best logisch! Dat ze zich steeds in een bepaalde houding bevindt om te likken inderdaad!
Wel fijn dat jullie die IBD onder controle hebben dan, dat is al een hele lastige aandoening...

Wat goed zeg dat jullie dat doen met dat laseren. Ze hebben het maar getroffen met zulke toegewijde baasjes!
Wat een lieve reactie,

IK moet wel zeggen dat wij inmiddels een hele fijne dierenarts hebben die goed meedenkt met ons.
Luna en Lizzy hebben beiden triaditis en soms vlamt het op.
Maar als dat gebeurd heb ik een plan liggen en medicatie in huis en gelukkig is het nu al heel lang rustig.

Vooral Luna is nu best ingewikkeld want voor de triaditis geef je liever geen nsaid, maar voor de solensia is ze allergisch.
Voor de artrose geef je het liefst wel een nsaid en daar heeft zij het meest last van dus behandelen we dat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie