Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Moni3 »

Lappie is 18 jaar, ik heb haar 2 1/2 geleden geadopteerd.
Behalve in de gewenningsperiode verzorgde zij zich prima. Het zich wassen is wel minder geworden de laatste tijd.
Maar ook heeft zij de laatste tijd steeds poep tussen haar voetkussentjes. En het is mij op gevallen dat wanneer zij gepoept heeft, zij een beetje halfslachtig met haar voorpootjes krabbelt, en tja, daarmee begraaf je de drol dus niet en kan het bij wat ronddraaien in de bak tussen de pootjes komen.
Natuurlijk schep ik ze zoveel mogelijk weg.
Zij heeft geen diarree, gewoon drollen. Zij krijgt grotendeels dieetvoer omdat zij eerder wel last had van diarree.
En…. als ik haar pootjes wil schoonmaken vind zij dat niet fijn. Nagels knippen doe ik al meestal met een vriendin.

Van mijn vorige oudere katten weet ik dat minder wassen, meer slapen etc normaal is.
Maar die stinkpootjes zijn natuurlijk voor haar én mij niet fijn.

Heeft iemand tips?
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door OMH »

Nee, maar ik vind het fantastisch dat je Lappie op haar leeftijd hebt geadopteerd. Vaak gaan mensen voor een kleintje, een kitten, een jonger katje. Mijn respect heb je. Succes met het poepverhaal.

Ik hoop dat je nog laat weten hoe het verder is gegaan!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Moni3 »

Dankjewel, Lappie is niet mijn eerste “dame op leeftijd”, en het is zo dat wanneer je een oudere kat adopteert je wat vaker naar de dierenarts kan moeten, sneller afscheid moet nemen ook…. Velen vinden dat niet “cute”. Maar het is zo een bijzondere band heb ik ervaren….
En ondertussen ga ik maar stoïcijns door met toch regelmatig metnatte doekjes haar pootjes proberen schoon te maken in de hoop dat het went…..
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1722
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Asse-Poes »

Lappie is een bejaarde poes en zichzelf wassen is lastig, zoals je al gemerkt hebt,
Daar verander je weinig aan en dus zal jij die taak moeten overnemen. Ook al vindt Lappie dat niet leuk.
Er zijn speciale doekjes voor

https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... t=190107.0
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... t=206367.0


Misschien is ander kattenzand nog een idee, maar als Lappie haar poep niet goed begraaft, lost dat niets op.

Verder eens met Olga: super dat je een senior kat geadopteerd hebt en een fijn thuis geeft!
Ja je zal eerder afscheid moeten nemen dan bij een jong katje, maar een oudere kat is zo dankbaar!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7669
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Rik »

18 jaar. Zou ze de drolletjes nog wel goed zien liggen?

Bij Bowy had ik dat niet in de gaten en pas toen ze een aanval (tia) kreeg is er torenhoge bloeddruk en nierfalen geconstateerd. En bleek ze dus (door de bloeddruk) eigenlijk alleen nog maar vage schaduwen te zien. Achteraf waren er wel tekens (tegen mijn uitgestoken vinger butsen met haar neus, bang voor een laserlampje en donzig verenslangetje). Maar dat is dus achteraf. Katten kunnen zoiets heel goed verbergen.

(Bij die leeftijd is bloedonderzoek plus bloeddrukmeting geen overbodige luxe, maar misschien wordt dat al regelmatig gedaan.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Moni3 »

Dank voor de antwoorden!

Die dieren poets doekjes zal ik naar kijken, dat is waarschijnlijk beter dan baby billen doekjes? Maar ik moet soms ook de hard geworden stukjes tussen de kussentjes uit peuteren…..

En Rik, zij kijkt niet eens achterom als zij heeft gepoept…. maar gaat weer rechtop staan en krabbelt wat met haar voorpoten en loopt dan de bak uit….. verder niets gemerkt aan haar zicht. Zij zit nog steeds graag voor t raam naar buiten te kijken……
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1722
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Asse-Poes »

Geen idee of dierendoekjes beter werken dan billendoekjes.
Het is belangrijker dat jij er prettig mee kan werken 😉
En natuurlijk of Lappie geen hekel heeft aan de eventuele parfumlucht.

Clea 'begraaft' haar poep of plas op haar eigen manier: ze krabbelt wat met haar voorpootjes aan het kleedje wat voor de kattenbak ligt en gaat daarna de bak weer uit. Dat schiet dus ook niet op :lol: maar ze loopt er zelf gelukkig niet doorheen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Moni3 »

Assepoes, je hebt tegenwoordig waterbasis billendoekjes zonder parfum ofzo….
Ik doe het nu met een zacht, nat vaatvoekje. Ik denk dat zij t vooral niet fijn vind dat ik haar pootjes vast hou.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Moni3 »

En Lappie is dus niet de enige die niet (meer!) begraaft!
Haar bak is groot zat, en wanneer ik een drol bovenop zie liggen schep ik hem weg…. Het is denk ik bij latere bezoekjes dat zij gewoon er in gaat staan…
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door OMH »

Tussendoortje: wij scheppen ook altijd meteen alle poepjes weg anders vallen we flauw, maar dat komt ook omdat T & N gewoon niet graven. Helemaal niet na een plasje en na een poepje maaien ze een beetje in de lucht. Sukkeltjes... We hebben twee katten en vier bakken (waarvan een boven), dus ze hebben de ruimte, maar ze k*kken altijd in dezelfde bak.
Wie het snapt mag het zeggen.
Om vragen te voorkomen: wij hebben van die houtkorrels, omdat man P de hele tent bij elkaar niest als we iets anders proberen. Ik had ook liever spul dat beter bedekt, maar om man P nou de deur uit te doen... :lol: :lol:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Moni3 »

Dank Olga voor je reactie; ja het is wat die lucht.
Maar goed te horen dat Lappie niet de enige sufferd is die aan de voorkant wat maait met dr pootjes terwijl de poep toch echt er achter uit komt. En wij zijn natuurlijk niet dag en nacht thuis/wakker om de boel meteen op te ruimen…..

Inmiddels is het kattenbak gedrag van Lappie nog steeds het zelfde, maar zij laat toe dat ik haar pootjes regelmatig schoonmaak. Ik heb baby billendoekjes op waterbasis daarvoor, en dat gaat prima.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door OMH »

Fijn dat ze het toelaat en dat je die billendoekjes hebt gevonden.
Een van de katten van mijn zoon graaft altijd tegen het "plafond" van de kattenbak, terwijl hij toch het deksel open heeft. Dat schiet ook zo lekker op :lol: ! Overigens stinkt hun poep minder erg dan die van de onze. Maar het blijft een beetje eigenaardig.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Guazala »

Hier ook soms vuile pootjes door de bak. In tegenstelling tot niet graven is meestal te veel graven hier de oorzaak. Vooral Pixel kan volledig in overdrive gaan als ze bij het graven per ongeluk iets dat al begraven was weer bloot legt. Ze blijft dan ook proberen om alles begraven te krijgen, stampt daarbij alle gevormde klonters uit elkaar, zwaait het dan tegen de randen van de bak waardoor het helemaal niet meer lukt om het nog te begraven en ze het enkel maar erger en erger maakt. Als 1 van beide diarree heeft, is het dit scenario maar dan 10 keer erger.

Ik kuis dat gewoon met een natte doek. Als het echt tussen de teentjes zit, laat ik dat eerst drogen en pulk het er nadien van tussen. Dat gaat meestal makkelijker dan het er nat van tussen wrijven.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door Moni3 »

Ja, meestal is het al droog wanneer ik er achter kom… maar plukken vind ik zieligst het lijkt haar ongemak te geven en soms wat haartjes mee te trekken….
Maar, knock wood, het gaat nu al beter met die natte doekjes!
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Oudere kat met poep tussen haar voetkussentjes

Bericht door OMH »

Moni3 schreef: 27 apr 2024 16:52 Ja, meestal is het al droog wanneer ik er achter kom… maar plukken vind ik zieligst het lijkt haar ongemak te geven en soms wat haartjes mee te trekken….
Maar, knock wood, het gaat nu al beter met die natte doekjes!
Dat is mooi nieuws, fijn dat die doekjes werken.
Het is trouwens voor een kat niet zo traumatisch, dat je wat haartjes meetrekt. Je zou onze Noek eens moeten zien, het ziet eruit alsof hij bij een poetsbeurt op zijn nagels bijt en dan komt er ook van alles mee aan haar tussen zijn tenen. Het is natuurlijk anders als iemand anders dan de kat zelf dat doet, dat is een niet-gekozen moment. Maar ik vind het leuk om te denken: als het pijn deed zou hij dat niet doen. Ik weet het, de ene kat is de andere niet!

Succes verder!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie