Kat is heel druk binnen maar is bang buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Maleine
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2022 11:44

Kat is heel druk binnen maar is bang buiten

Bericht door Maleine »

Hoi allen!

Ik heb twee katten van 8 maanden oud, die nu net kleine maand naar buiten mogen gaan. Het zijn twee zusjes en ze doen alles met z'n tweetjes. De één is wat rustiger en de ander is super druk en echt een duiveltje. Nou mogen ze sinds een maandje naar buiten van me. Ze zijn gesteriliseerd en ik woon in een heel klein rustig dorpje. Het gekke is dat juist de drukke donderjager super bang is buiten en met 2 minuten alweer naar binnen wilt, maar dan wel binnen allerlei kattenkwaad gaat uithalen om haar energie kwijt te kunnen. Ik speel nog steeds met ze, maar had wel gehoopt dat ze buiten hun energie wat kwijt konden. Ze vinden het prettig als ik ook buiten ben. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen katten gehad, die zelf wel hun gang gingen en niet zo veel naar mij omkeken wat dat betreft.

Is het normaal dat ze zo bang zijn in het begin? Kan ik iets doen om het prettiger voor hun te maken? Ik merk namelijk dat ze het wel leuk vinden buiten als ze eenmaal lekker aan het jagen zijn en zo.

PS: Ik wil hiermee niet de discussie "wel/niet naar buiten" aanwakkeren. Ik wil mijn beestjes gewoon een zo fijn mogelijk leven bieden. En ze geven wel aan dat ze naar buiten willen.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat is heel druk binnen maar is bang buiten

Bericht door cerna »

Ik zou de bange kat gewoon de tijd geven en altijd de mogelijkheid geven om naar binnen te kunnen en zo kan ze dan stapje voor stapje haar omgeving vergroten en verkennen. Niets forceren, maar laat de kat het zelf bepalen. En misschien blijft ze wel angstig en voelt ze zich alleen veilig wanneer jij erbij bent en dat is dan toch ook prima, lijkt me?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat is heel druk binnen maar is bang buiten

Bericht door OMH »

Hier is degene met de grootste mond ook het bangst als het erop aankomt, we hebben geprobeerd ze naar buiten te laten gaan (eerst in een tuigje), maar ze vonden het allebei niets en hebben het voor elkaar gekregen om zich uit de tuigjes te werken. Zus en broer, zusje vond het buiten nog wel even aardig, maar kater-met-de-grote-mond loeide als een koe. Ook na een paar keer wilde het niet, het zijn nu tevreden binnenkatten, wat ze altijd al waren. Dus dat kan ook nog, eventueel kan er een naar buiten en de ander niet. Ik gebruik veel woorden om te zeggen dat ik het wel eens ben met Annet.
Succes met de zusjes! Komt vast wel goed.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat is heel druk binnen maar is bang buiten

Bericht door nellebel »

hier kunnen ze op een afgesloten balkon. ze gaan elke dag wel een paar keer naar buiten. feit blijft dat dit maar voor een paar minuten is. alleen als wij meegaan zijn ze uren buiten. ze willen graag buiten zijn, maar besluiten dan altijd meteen toch weer naar binnen te willen. als wij ook buiten zijn en lekker op het balkon verblijven, dan blijven ze ook buiten bij ons. wij vinden het prima zo. nou zijn die vna ons niet meer zo actief hoor, (13 jaar bijna) en liggen ze buiten vooral te slapen hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Kat is heel druk binnen maar is bang buiten

Bericht door Miloe »

Mijn kat mocht toen ze 1 jaar was naar buiten. Ineens waaide het en zoefde ze snel naar binnen :lol: In het begin was alles aftasten en snuffelen en voorzichtig lopen. Maar nu met lekker weer vermaakt ze zich prima buiten in de tuin. Buurpoezen komen ook af en toe hoi zeggen. Ze is erg zelfverzekerd geworden sinds de eerste keer.

Dus wie weet, is het allemaal nog even wennen. Allerlei eerste impressies. Wat ook helpt inderdaad, is erbij blijven. Dan voelen ze zich vertrouwd.
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Plaats reactie