Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Asse-Poes »

Thnx allemaal.
Gisteren heeft ze nog een keer gepoept!
Vanochtend liep ze zelf naar de voerbakjes en heeft gegeten als een bouwvakker :edance:
Ze is super aanhaling en aanhankelijk nu. De 'oude' Clea is wer helemaal terug.

En dan zitten we in de auto naar de DA en dan vermoed ik dat Clea denkt: waarom moet ik nou weer weg? Ik ben toch lief en ik eet nu toch weer?

DA was oprecht blij met deze vooruitgang en zegt nu stellig dat het door de pijnstilling komt (krijgt ze vanmiddag nog een keer). Tja, hadden we dat maar eerder gedaan...
Ik hoop maar dat ze bij een volgend alvleesklier-katje dit voortaan standaard gaan doen.

Vanavond halen we ons Cleetje weer op. Ik ben benieuwd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door nellebel »

en er komt natuurlijk ook wat ruimte nu er poep uit is. fijn dat het weer de goede kant op gaat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat ze weer goed eet! Ga zo door Clea!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
OMH
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door OMH »

Goed nieuws Marina! Hou vol Clea!

**steekt duim op**
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Asse-Poes »

We hebben Clea weer opgehaald.
Ze heeft niet meer gegeten bij de DA en wilde daar ook niet op de kattenbak :shock:
Morgen laatste dagopname.

Thuis heeft ze meteen een plas van zeker 10 liter gedaan ( :grin: ) en een ienieminie poepje, formaat knikker.
Dat gaat nog niet lekker.

We zijn de hele dag bezig geweest met de zoektocht naar lege capsules. Alle farmacia's , kruiden- en natuurwinkels bezocht, maar òf ze keken me aan alsof ik niet goed bij m'n hoofd was, òf ze zeiden "nee hebben we niet en kunnen we ook niet bestellen"
.
Zegt de DA vanavond: Ik heb dat aan de baas gevraagd en die zegt dat die enzymen niet in een capsule mogen.
Huh? Die korrels hebben een speciaal laagje zodat ze niet kapot gaan door het maagzuur en pas hun werk doen als ze door de maag heen zijn.
Een capsule valt in de maag uit elkaar/lost op en dan zijn de korrels nog steeds beschermd door dat laagje tegen maagzuur.
Schiet mij maar lek...
Geen capsules nodig dus :grin:
Zag trouwens dat een doosje Lypex ruim 100 euro kost en dat is voor 60 dagen.

Als het vrijdag goed gaat met Clea, doen we verder niks aan medicatie, behalve pijnbestrijding en anti-misselijkheid.
AB kuur is klaar, nog een week prednison afbouwen.

Als het toch weer slechter gaat, maandag bloedonderzoek, inclusief de B12.

Morgen wéér vroeg op dus.
Het leven van een alvleesklierkatje gaat niet over rozen, maar het leven van de baasjes al he-le-maal niet :lol:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door castratenkoor »

Succes vandaag met vroeg opstaan en Clea weer achterlaten. Gelukkig de laatste keer en voor een goed doel. Ik duim heel hard dat ze daarna goed blijft gaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door nellebel »

kunnen ze iet even iets laxerends geven zodat haar darmpjes in ieder geval leeg zijn? of is dat te pijnlijk die krampjes?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door cerna »

Dat een kat tijdens de opname niet wil eten, is vrij normaal want zo'n vreemde omgeving geeft zoveel stress. Maar heeft ze thuis wel gegeten? En inderdaad - eens met Wendy - kun je haar geen lactulose oid geven?

De logica achter de capsules snap ik niet.
Een capsule gebruik je omdat medicatie vies is en een speeksel- cq paniekreactie veroorzaakt en is al opgelost voordat het de maag bereikt. Dus wat is het probleem?
Maar ik lees dat het in een capsule zit en dat je het met het eten moet vermengen. Lijkt me lastig wanneer een kat niet wil eten of - zoals bij Clea - alleen brokjes. Hebben ze daar een oplossing voor?
Maar een lege capsule kun je ook gebruiken voor bijv. Mirtazapine want ook die pillen kunnen een speekselreactie geven. Lege capsules komen in zoveel situaties goed van pas en vooral wanneer katten ouder worden en vaker medicatie nodig hebben.

Ik heb al gebeld met het bedrijf waar ik de lege capsules koop, maar er wordt niet opgenomen. Ga het straks nog een keer proberen om te horen of je ook vanuit Spanje kunt bestellen.
https://www.groenlijf.nl/website/index. ... 80&Index=2
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Rik »

Als ik zoek met Google op
soft gelatine capsule spain
dan kom ik wel wat Spaanse bedrijven tegen die lege capsules verkopen.

Maar ik mag toch aannemen dat een Spaanse apotheek die dingen ook heeft? Of vullen de Spaanse apotheken zelfs geen capsules met medicijnen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Asse-Poes »

Na zeker 25 apotheken en een stuk of 10 kruidenwinkels heb ik de moed opgegeven.
Ik ben zelfs bij een apotheek geweest met een eigen laboratorium die zelf medicijnen maakt.
Hij heeft ze niet!
Op mijn vraag hoe ze dat dan doen voor mensen met een varkensgelatine allergie haalde hij zijn schouders op.
De maten hier zijn 000, 00, 0 en 1 ; die kan ik via internet vinden.
1 is dan de kleinste en is 19,4 x 6,96 mm.
Capsules van 2 cm zijn veel te groot voor een kattenbekje.

Capsules maat 3 in NL = 16 x 5,4 mm
Maat 4 = 15 x 5 mm

Maar goed, op dit moment laat ik het maar zo en kijk volgende maand in NL wel. Sowieso handig om wat capsules (liefst met kipsmaak, die schijnen als snoepjes naar binnen te gaan) in huis te hebben.

Voor nu maak ik me drukker om Clea's propvolle darmen.
Ze eet weer niet en is nu bij de DA.
Dinsdag heeft ze thuis én bij de DA gegeten. Woensdag at ze niet thuis en niet bij de DA.
Vanochtend 5 brokjes. Meer niet.

We gaan er zo nog even langs omdat we dringend gevraagd hebben om haar darmen te legen. DA zou overleggen met de baas van de kliniek.
Ik heb daar nu even niet zoveel vertrouwen in, omdat ik dat al een paar dagen vraag.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5187
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Synemios »

Als ze nog steeds volle darmen heeft begrijp ik wel dat ze niet eet.
Hopelijk hebben ze daar vandaag wel wat aan gedaan.

Bij de wapwinkel hebben ze maat 3 met kipsmaak.

https://www.wapwinkel.com/lege-capsules ... kopen.html

Daar haal ik ook altijd mijn hypoallergene capsules voor Luna en Lizzy.
medpets heeft ook geen capsules meer zag ik.

Maar ook dan is de vraag versturen ze naar Spanje.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Asse-Poes »

Vanmiddag begonnen we em flink te knijpen.

DA had vanochtend laxeermiddel in haar darmen gespoten, maar er was tussen de middag nog niets losgekomen.
Ze hebben ook foto's gemaakt en daaruit bleek dat de hele darm inderdaad compleet vol en verstopt was en de maag was een ronde bol geworden die ook propvol zat. Ze dachten aan een verkleving of vernauwing van maag naar darm. Verder had Clea enorm veel gas in haar buik.
Maar eigenlijk hebben ze geen idee...en is er nog geen diagnose.
Mogelijk moet Clea naar het Dierenziekenhuis voor een endoscopie.

Toen we Clea weer ophaalden, was ze gelukkig helemaal leeg (darm en maag) en de 2 gasbellen waren van boven (horizontaal tegen de ruggegraat) naar beneden gezakt en lagen nu vertikaal naast de ingewanden.
Ze hadden dit nog niet eerder zo gezien.

Ik snap trouwens niet dat ze dit vorige week allemaal niet op de echo gezien hebben.

Ze heeft nu geen pijnstillende injectie gekregen, wel Primperan. Bij de DA had ze inmiddels gegeten, gedronken en geplast.

Morgen weer dagopname en als ze nu blijft eten, weer een foto om te kijken of de boel nu wel doorloopt.
Tot nu toe heeft ze thuis nog niet gegeten.

Pffff wat een zorgen weer.
Clea is nu wel vrolijk en lag op het vloerkleed te rollen en ligt nu op schoot te slapen 😀

@Denise: die kipsmaak capsules ga ik sowieso in NL bestellen, altijd handig om achter de hand te hebben. Thnx voor deze tip!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5187
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Synemios »

Voordat de diagnose alvleesklierontsteking er was leek het alsof het toen al niet goed door liep.
Nu ligt het er wel aan waar het zit want op echo kunnen ze wel veel maar niet alles zien.

Geldt ook voor een endoscopie, daar kunnen ze een gedeelte van de darm zien maar als het verder zit kunnen ze dat ook niet zien, dan moeten ze echt in de darmen kijken maar zover zijn jullie nog niet.

Het kan ook iets zijn van de afgelopen week ( dus pas na die echo) omdat als het echt zo vol zit ik toch niet denk dat ze dat over het hoofd hebben gezien, bij Luna zagen ze diarree/ontlasting zitten bij die echo.

Bij Oscar was de foto toen ook heel duidelijk, maar dat is volgens mij ook niet altijd zo.

Ik hoop dat ze gaat eten straks, de duimen draaien.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door Dinky »

Wat een gestress Marina! Hopelijk loopt het nu weer gewoon vlot door en blijft Clea zich nu goed voelen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat valt af, is sloom, slaapt veel, maar niets te vinden.

Bericht door castratenkoor »

jemig het wil maar niet vlotten met arme Clea. Duimen draaien hier volop - sterkte.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie