rochelend geluid bij mijn schat Witse

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janerdm
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022 11:35
Locatie: Kortrijk/België

rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Janerdm »

Goede morgen

Mijn kat Witse is nu 19,5j, een echte lieverd, hij bijt niet, hij heeft nog nooit geblazen, een crème van een kater, kortom hij is mijn hartje.

Vorig jaar had hij tandproblemen, mijn normale dierenarts had tanden getrokken onderaan, maar doordat de bovenste blijkbaar in zijn tandvlees prikten, bloedde zijn tandvlees constant en was zijn tandvlees onderaan gezwollen en donker rood. Mijn normale dierenarts, die alleen werkt en geen grote apparaten heeft in haar praktijk, kon er niks meer aan doen.
Ik ben dan op zoek gegaan naar een dierentandarts en die heb ik gevonden. Die wilde opereren omdat hij hoorde dat Witse een sterk hart had. Hij heeft 1 tand laten staan omdat volgens hem, hij Witse niet langer wilde verdoven dan nodig gezien zijn leeftijd. Dit was vorig jaar in september.
Het is lang heel goed gegaan. Eind december was Witse iets vermagerd maar voor de rest nog goed. Een drietal weken geleden hoorde ik plots dat hij rochelde en hij sliep ook in een hurkhouding.
Witse neemt al van zijn 8j, fortekor 2,5mg. Hij woog in september 4kg en nu 3,3kg. Mijn dierenarts heeft op 27 februari, pillekes (waterafdrijvers) gegeven omdat ze denkt dat hij water op zijn longen heeft doordat ze een hartruis hoort.
Ik moet ook pijnstilling geven. We zijn nu 13 dagen verder en hij verslechtert niet maar hij verbeterd ook niet.

Wat moet ik nu doen, mijn lieveling laten gaan of kan ik nog iets doen om hem te helpen? Ik ben teneinde raad.
Hij eet nog, hij drinkt, hij wast zichzelf nog, hij gaat nog netjes op de kattenbak........ik ben op, kapot, ik weet het niet meer en ik kan gewoonweg niet stoppen met wenen omdat ik hem niet kan helpen, please geef mij raad, moet ik hem laten inslapen of kan ik nog iets doen?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door cerna »

Even alles op een rijtje.

Witse is 19,5 en dat is stokoud (94 in mensenjaren), maar:
1. hij is iets vermagerd. Dat is normaal voor een kat van die leeftijd. Wanneer is voor het laatst zijn T4 gemeten?
2. hij verslechtert niet
3. hij eet, drinkt en wast zichzelf en gaat netjes op de bak
4. je schrijft niet dat hij pijn heeft, alleen dat hij rochelt

Voor een kat van 19,5 doet hij het dus best nog goed en ik zie geen enkele reden om hem in te laten slapen zolang je niet de indruk hebt dat hij pijn heeft. Maar je geeft pijnstilling. Waarvoor? En welke?
Ik zou namelijk HEEL voorzichtig zijn met pijnstilling bij een kat van 19,5 want nierfalen ligt dan op de hoek.

Wat kun je nog doen?
Wanneer je dat niet jaarlijks doet, kun je een geratrisch bloedonderzoek laten doen. Dat is inclusief schildkliermeting (T4).
En ik zou stoppen met pijnstilling tenzij het absoluut noodzakelijk is want mocht hij nog goede nieren hebben (wat me zou verbazen op deze leeftijd) dan is dit een sollicitatie naar nierfalen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Janerdm
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022 11:35
Locatie: Kortrijk/België

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Janerdm »

Mijn dierenarts hoort ruis op zijn hartje en dat rochelen zou water in de longen zijn volgens haar. Het is ook de dierenarts die mij die pijnstilling gegeven heeft samen met de pillen om water af te drijven. Als ik dit niet geef zou mijn schat verdrinken door het water in zijn longen. (haar woorden)
beide zijn niet goed voor zijn nieren, de pijnstilling is Meloxoral.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door cerna »

Tjaa, dan is het kiezen uit twee kwaden.
Voor nu verlichting, maar straks nierfalen. :-(
Is er echt geen alternatief?

Wanneer heb je voor het laatst een groot bloedonderzoek laten doen?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Asse-Poes »

Janerdm schreef: 11 mar 2024 09:52
Mijn dierenarts heeft op 27 februari, pillekes (waterafdrijvers) gegeven omdat ze denkt dat hij water op zijn longen heeft doordat ze een hartruis hoort.
Deze snap ik niet.
Is Witze benauwd of kortademig dan?
Is er n.a.v. deze hartruis verder onderzoek gedaan? (Echo van het hart, bloedonderzoek enz)

Mijn kat heeft ook een hartruis, maar geen water op of in zijn longen.
Hartruis kàn ook onschuldig zijn trouwens. Veel katten hebben een ruisje.

Wel is het mij duidelijk, voorzover ik dat op afstand kan beoordelen, dat Witze nog plezier in zijn leven heeft en dat jij nog niet toe bent aan afscheid nemen.
Je dierenarts heeft je toch ook niet geadviseerd om hier over na te denken?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Synemios »

Wat is de reden dat hij al sinds zijn 8e jaar fortekor krijgt?

Ik denk dat de dierenarts die conclusie getrokken heeft omdat er in dit geval een ruis was en de kat rochelt.
En vaak is dat een teken van vocht achter de longen.

Oscar had dat ook en wij hebben hem toen laten gaan.
Maar misschien is er voor Witse nog een oplossing.

Maar als de medicijnen niets doen en er is geen verbetering,
dan zou ik wel de dierenarts weer bellen om te kijken hoe of wat nu verder.

En ik zou niet stoppen met pijnstilling, tenzij je zeker weet dat er geen sprake is van pijn.
Daarbij kan het ingezet zijn omdat het een ontstekingsremmer is.
Wat wel zou kunnen is een ander middel vragen als er sprake is van nierfalen in overleg met de dierenarts.

*Ik lees net elders dat er al langer sprake is van nierfalen.
Wanneer zijn die waarden gecontroleerd? of liever de urine en is er ook een bloeddrukmeting gedaan inmiddels?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Janerdm
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022 11:35
Locatie: Kortrijk/België

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Janerdm »

goed nieuws
Gisteren een foto laten nemen, geen vocht meer te bespeuren. Wel een soort papegaaibekken op zijn ruggengraat over de ganse lengte (artrose), daardoor zou hij pijn hebben bij het ademen.
Lichte hartruis. Heeft een spuit gehad voor die artrose, nieuw product, geen ontstekingsremmer.
Binnen 14 dagen terug op controle. Hij moet wel iedere dag pijnstilling hebben.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Synemios »

Goed dat er een foto gemaakt is en fijn dat het vocht weg is.
Ja als er sprake is van artrose dan kan ademen wel zeer doen.
Ik hoop dat de solensia goed gaat werken.
Maar dat duurt wel even voor je resultaat merkt, week of 2/3 dus ik zou het advies opvolgen van de dierenarts.


Er is hier ook een topic over solensia op het forum.

viewtopic.php?t=34976

En er is een facebookgroep voor katten die solensia gebruiken of gebruikt hebben, daar worden ook veel andere ervaringen, tips en adviezen gegeven.

https://www.facebook.com/groups/2222944 ... W0Um0&_rdr
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Asse-Poes »

Ik hoop dat jij het nog snapt, want ik kan er eerlijk gezegd geen chocola van maken:
- Wel nierfalen , geen nierfalen
- Wel vocht op de longen, geen vocht op de longen.
- Waar komt die hartruis nu door?
- Rochelt Witse nu nog?
- Was Witse benauwd?
- Zit/slaapt hij nog inelkaar gedoken?

Goed dat de foto gemaakt is en dat hij nu artrose blijkt te hebben.
Maar was dat de vorige keer niet geconstateerd?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Synemios »

Tja ik heb al eerder vragen gesteld maar het wordt lastig als er geen antwoord gegeven wordt.
Dus dan heeft verder vragen geen zin.
Ik hoop dat ts nu wel antwoord geeft of dat ts het dan op zijn minst voor zichzelf helder heeft, want uiteindelijk gaat het om het welzijn van Witse.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Janerdm
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2022 11:35
Locatie: Kortrijk/België

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Janerdm »

ja, voorlopig is alles goed met Witse. Hij krijgt pijnstilling voor zijn artrose (papegaaibekken op ruggengraat) en hij heeft ook solensia gekregen vorige week woensdag en daar dit maar na een dag of tien werkt moeten we het resultaat nog afwachten.
Ik weet niet hoe ik moet antwoorden op iemand persoonlijk, daarom dit algemeen antwoord, ik zit ook niet alle dagen aan mijn pc ;)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Synemios »

Fijn dat het beter gaat.

Volgens mijn dierenarts is het 2/3 weken.

Dan nog even terug komend op je antwoord, je hebt het notabene gelezen dus dat je niet alle dagen achter je pc zit heeft daar niks mee te maken.
En ook als je wel reageert geef je geen antwoord op vragen, je kunt toch gewoon antwoorden geven zoals je nu ook doet in een reactie?
Dus dat heeft ook niets te maken met dat je niet zou weten hoe dingen hier werken.

Nu is er weer geen enkele vraag van Marina beantwoord.

Als je geen antwoorden wilt geven ook prima maar geef dat dan aan.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: rochelend geluid bij mijn schat Witse

Bericht door Asse-Poes »

Ik ga er maar van uit dat het goed met Witse gaat en hij behalve artrose niks (meer) mankeert.
De paniek van TS dat ze Witse misschien moet laten inslapen, is gelukkig voorbij.

Eind goed, al goed 😀
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie