Dennis heeft hyperthyreoïdie

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ik ben erg benieuwd of je al wat meer weet.
Juist omdat het niet zo vaak voor komt hoop ik dat je hier jouw ervaringen wilt delen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Ja zeker, natuurlijk houd ik jullie op de hoogte. Het is allemaal nog een beetje onduidelijk, omdat de kliniek in Lienden nog geen duidelijkheid heeft gegeven over het hoe en wat. Mijn dierenarts herkent alle symptomen van een te trage schildklier en wilt graag actie ondernemen. Omdat ze dit nog nooit eerder heeft meegemaakt heeft ze maandag de Lingehoeve gemaild met een aantal vragen, maar vandaag een heel kort antwoord gekregen. Ze hebben niet eens op haar vragen gereageerd, enkel en alleen gezegd dat het amper voorkomt, van voorbijgaande aard is en dat een betrouwbaar bloedonderzoek pas na zes maanden kan. De behandeling was rond de kerst, dus dit zou in mei zijn.

Morgen ga ik ze zelf bellen met een aantal vragen. Hopelijk willen ze mij wel uitgebreider te woord staan. Dennis heeft deze klachten al weken, hoe lang verstaan zij onder 'voorbijgaande aard'? En aangezien ze ontzettend veel is aangekomen, wil ik zo snel mogelijk weten waar ik aan toe ben. Als dit nog weken duurt, is Dennis straks tonnetje rond en staan we voor een ander probleem. Ik wil duidelijkheid.

Hoe is dit bij jou gegaan, Synemios? Hoe lang heeft Lizzy klachten gehad voordat er tot actie overging?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ja die 6 maanden dat klopt wel, de schildklierwaarde moeten binnen 6 maanden gestabiliseerd zijn.

Bij Lizzy zakte het anderhalf jaar lang niet, ze wilden haar eigenlijk nog een keer behandelen en toen ineens knalde hij zover naar beneden dat ze dus een langzaam werkende schildklier had, dus dat is toch weer een ander verhaal.

Nog iemand anders had een kat met een iets te hoge tsh waarde bij een kat zonder klachten maar die had dus geen te traag werkende schildklier en dat schijnt vaker voor te komen met katten die RAJ behandeling gehad hebben.

Mijn dierenarts heeft met Hans Kooistra, en een arts uit Lienden overlegd.
Ik zelf ben met Gent gaan mailen omdat ze daar behandeld is en ik kreeg dezelfde dag nog antwoord.
Die arts uit Lienden vond het hoogst onwaarschijnlijk maar hij had helaas ongelijk.

Het belangrijkste is de tsh nu meten die moet ze zelf op het formulier aankruisen en erbij zetten dat het om een kat gaat.

TSH was bij Lizzy zo hoog dat het apparaat dat niet eens meer aan kon geven.

Bij ons is er vrij snel actie ondernomen want bij Lizzy was haar hartslag ook heel erg traag.

Jouw dierenarts weet vast wel wie Hans Kooistra is en die geeft altijd heel snel antwoord, slordig van Lienden dat ze er nu zo mee omgaan, want er zijn duidelijk klachten.

De bloedwaarden zijn belangrijk maar het gaat vooral om de klinische symptomen.
Alleen hoe dat dan zit als het nog geen 6 maanden geleden is en of ze dan ook adviseren te behandelen, aan de andere kant als ik het zo lees zou ik ook niet willen wachten.

Ik heb hier toen ook echt gejankt want Lizzy wilde ook niks meer dus ik begrijp wat je voelt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Gaat het met eten wel goed? Want dat deed Lizzy ook heel weinig en ze bleef maar aankomen in een snel tempo.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Daar loop ik nu dus ook tegenaan. Mijn dierenarts wilt wel het bloedonderzoek doen en starten met medicatie als dit nodig is, maar wat als het toch van voorbijgaande aard is? Dan krijgt ze voor niks medicatie. Maar goed, dat is speculatief. Heb ik nu niks aan. Ik ga ze morgen eerst bellen en hopelijk krijg ik antwoorden van ze. Anders ga ik de kliniek in Gent eens bellen, misschien kunnen ze me -ondanks dat Dennis daar niet behandeld is- wel informatie verschaffen.

Die Hans Kooistra ken ik trouwens. Hij was erbij toen ik Dennis kwam ophalen. Vrolijke vent :)

Als ik het goed begrijp kreeg Lizzy dus pas na 1,5 jaar een te trage schildklier? Hoe was ze in de maanden na de behandeling?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Eten gaat trouwens best goed. Ik heb haar sinds een paar weken weer op dieet, dus ze heeft overal zin in. Ze eet netjes haar bakjes leeg en zit nu op de 165 kcal per dag. Het verwonderde me enorm dat ze 200 gram was aangekomen in de tijd dat ik haar juist weer op dieet heb..
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

In de maanden na behandeling bleef Lizzy een te snel werkende schildklier hebben dus die hield dezelfde symptomen als daarvoor.
Behandeling was mislukt.

En na ongeveer een jaar en 3 maanden begon ze in rap tempo aan te komen, steeds minder te eten, sloom, nergens zin in, hartslag was heel laag, ze had vreselijke jeuk, en at echt nog maar heel weinig.
Maar ze had ook een hele rare blik in haar ogen.
Dus ik gevraagd naar een nieuw bloedonderzoek en toen bleek die schildklier dus niet meer te werken, maar bij Lizzy is het niet van voorbijgaande aard.

Ondertussen is ze veel te zwaar, maar ik zie dat liever dan te mager ( hoewel het beiden natuurlijk niet fijn is)
Ik kan Lizzy echt niet minder eten geven, daarbij heeft ze speciaal voer ivm haar nieren en allergieën en heeft ze last van triaditis, dus bij Lizzy laten we het nu zo dat is voor haar het beste.

Hans Kooistra heeft ons heel goed geholpen met Lizzy en nog trouwens.

Maar nog even iets anders, als je hormonen zou gaan geven en de schildklier gaat weer uit zichzelf de normale hoeveelheid hormonen produceren, dan krijg je de symptomen van een te snel werkende schildklier, die weer verdwijnen als je met de hormonen stopt.

Maar ik zou dit wel echt pas doen na goed overleg met iemand die er meer van weet, dus Gent, Lienden of Utrecht.
Het is belangrijk dat ze de klachten serieus nemen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Tember »

Sorry dat ik zo laat pas reageer. Ik wilde al eerder reageren, maar er was nog teveel onduidelijk. Dan zou het zo'n half-af verhaal worden. De kliniek in Lienden is namelijk niet zo snel met reageren, ook al bleef mijn dierenarts bellen en mailen naar ze. Daarom heeft het allemaal wat langer geduurd dan gewenst.

De exacte tsh-waardes weet ik niet meer, maar haar schildklierwaardes waren zo laag dat het apparaat waarmee ze dat meten het ook niet meer wist. Ook haar nierwaardes waren niet goed, dus ik heb nog een aanvullend plasje moeten brengen. Ze hebben me al die waardes wel gezegd, maar ik kan al die cijfers niet onthouden. Kan ze eventueel nog wel opvragen, lijkt me.

Zou haar nierfalen door die behandeling kunnen komen? Dat vraag ik me nu af. Ik begrijp dat bij elke oudere kat de nieren slechter gaan werken, maar ik heb mid december nog bloedonderzoek laten doen bij haar en toen was alles verder oke.

Vandaag kwam de medicatie binnen en ben ik weer langs geweest met haar voor een bloeddrukmeting, aangezien ze bekend staat om haar te hoge bloeddruk. Deze was aan de hoge kant (145, als ik me goed herinner, of was het 155? Stomme ADD, mijn geheugen is idioot slecht). Zojuist begonnen met Forthyron 200ug tabletten. Ze moet twee halve per dag. Net het eerste halfje gegeven en morgenochtend de tweede. Ik begreep dat dit een hoge dosering was? Haar waardes zijn namelijk dus erg laag. Ook ben ik vandaag begonnen met een nierdieet. Over een paar weken weer terug voor nieuw bloedonderzoek en een bloeddrukmeting. Als deze dan weer te hoog is, moet ze ook bloeddrukverlagers gaan slikken om haar nieren teveel te belasten.

Ik begreep van mijn dierenarts dat de kliniek in Lienden zei dat ze dit totaal niet hadden zien aankomen. Omdat Dennis haar schildklier blijkbaar belachelijk snel werkte en ze drie van die plekken had, hadden ze verwacht dat ze voor een tweede behandeling terug moest komen. Ze hadden haar zelfs voor de zekerheid wat meer jodium toegediend, geloof ik. Dat het de andere kant op door zou slaan verbaasde ze, maar ze vonden de waardes wel zo schrikbarend laag dat ze adviseerden om met de medicatie te starten.

Lang verhaal. Er is ook best wat gebeurd de afgelopen weken met haar. Voor nu hoop ik dat de medicatie snel zijn werk doet en dat het nierdieet haar ook zal helpen. Ze vindt de nieuwe brokken gelukkig lekker, al is Dennis ook wel een prullenbakje op vier poten. Ze lust bijna al het kattenvoer.

Het allermeest hoop ik dat ze eindelijk weer van de bank af komt. Het breekt mijn hart om haar de hele dag te zien sippen op de bank. Ze kwam me altijd vrolijk gedag zeggen als ik thuiskom, nu kijkt ze niet op of om. Ze lag altijd graag in het zonnetje op de vensterbank, op haar vensterbankkussen. De dag dat ze daar weer gaat liggen en de hele buurt weer kan kijken hoe ze haar achterste wast, ben ik weer blij. Zal sowieso blij zijn als ze weer begint met wassen, dat heeft ze al tijden niet gedaan. Ja, laat de medicatie maar snel werken zodat ik weer iets van de oude Dennis terugzie.

Ben benieuwd naar jullie ideeen en gedachten hierover!
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dennis heeft hyperthyreoïdie

Bericht door Synemios »

Ik hou het even kort, ja de nieren kunnen als die schildklier amper meer wat doet verslechteren omdat de doorbloeding dan niet goed is.
Maar misschien dat dat dan straks nog verbeterd.

Lizzy krijgt inmiddels meer forthyron dan Dennis, het blijft zoeken.
Ik merkte hier binnen 14 dagen verbetering.

Inmiddels krijgt ze nu 2x 3/4e en haar laatste uitslag was bijna goed, en we kregen het advies het zo te laten omdat Lizzy het zelf ook goed doet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie