Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
WelcomeToTheDCC
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 17:50

Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Bericht door WelcomeToTheDCC »

Beste lezers,

Afgelopen maandag heb ik mijn lieve kat laten inslapen. Dit is uiteraard een keuze geweest waar veel over is nagedacht en overlegd. Nu achteraf zit ik toch met wat twijfel en mogelijke spijt. Daarom hoor ik graag hoe jullie over de (complexe) situatie denken. Ik zal het hieronder beschrijven.

Mijn kat kwam in 2013 "aan lopen" en was destijds een zwerfkat. Volgens de DA was hij toen ongeveer 4 jaar oud. Hij is tot anderhalf jaar geleden ongeveer altijd in goede gezondheid geweest. Wel is hij altijd een extreem angstige kat geweest.

Anderhalf jaar geleden begon hij met plassen in huis. Dit bleek door nierfalen te komen. Met de juiste medicatie verdween dit gedrag. Vanaf vorig jaar zomer kreeg hij veel last van diarree en gal spugen. De DA dacht aan een virus en hij kreeg een aantal kuurtjes mee. Kort daarna begonnen de klachten weer en gingen we terug naar de DA. Na bloedonderzoek bleek hij bloedarmoede te hebben en een vitamine B12 tekort (voor dit laatste kreeg hij toen wekelijks injecties). Omdat de bloedarmoede mogelijk door een tumor werd veroorzaakt, hebben we een uitgebreide echo laten doen. Hieruit bleek er veel mis te zijn. Een deel van zijn nieren was afgestorven door een nierinfarct, en werkelijk alle organen zagen er abnormaal uit. Ook zaten er op bijna alle organen "verdachte plekken." We gingen terug naar huis met een hoop medicatie die we dagelijks moesten geven + aangepaste voeding. Het leek toen een tijdje beter te gaan.

Totdat alle medicatie niks meer deed. Een aantal weken geleden kreeg hij weer chronisch diarree en ging weer dagelijks gal spugen (buitenom alle klachten die bij nierfalen hoorde). Hij begon uit te drogen en kreeg geelzucht. De DA adviseerde geen verder onderzoek meer te doen, omdat ze vrij zeker was dat de uitslag toch tot euthanasie zou leiden. Omdat ik mijn oude, angstige kat ook geen onderzoeken en behandelingen meer wilde aandoen, hebben we hem toen thuis laten inslapen.

Maar nu twijfel ik of ik hier wel goed aan heb gedaan. Had ik d.m.v. onderzoek twijfel moeten uitsluiten over ziekte en eventuele behandeling? Denken jullie wellicht aan een andere aandoening? Heb ik hem te vroeg laten gaan? Hij at bijvoorbeeld nog met smaak, maar volgens de DA kwam dit ook door de medicatie en leek hij daardoor "beter" dan hij daadwerkelijk was.

Ik hoor heel graag hoe jullie hier over denken. Ik begrijp dat ik niks meer aan de situatie kan veranderen, maar kan er hopelijk van leren voor in de toekomst. Alvast veel dank!
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Bericht door Miloe »

Sterkte met dit verlies.

Achteraf denk je altijd heb ik er wel goed genoeg aan gedaan. Zo zijn wij poezemensen. Verder heb ik weinig te vertellen waar je wat aan hebt. Hopelijk anderen wel 🙂
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
WelcomeToTheDCC
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 17:50

Re: Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Bericht door WelcomeToTheDCC »

Dankjewel, daar heb ik zeker wat aan hoor. :eangel:

Ondertussen ook veel gelezen hier op het forum en ik merk dat het een veelvoorkomend gevoel/gedachte is (ondanks dat ik verlies voor een ander natuurlijk ook heel verdrietig vind), dat stelt me toch een beetje gerust.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Bericht door Synemios »

Ik denk dat je de juiste beslissing genomen hebt
Er was zoveel mis en dan kun je door blijven gaan maar daar had je je kat denk ik geen plezier meer mee gedaan.

Ja en dat schuldgevoel. dat is helaas iets wat erbij hoort.

Heel veel sterkte
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
WelcomeToTheDCC
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 17:50

Re: Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Bericht door WelcomeToTheDCC »

Dankjewel voor je reactie. Voor mij is dit allemaal nieuw, dus ik had echt geen idee. Fijn dat ik hier herkenning kan vinden.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Bericht door Guazala »

Mij lijkt het dat je de juiste beslissing hebt genomen. Als er zo veel mis is, gaat het toch enkel maar om tijd rekken, want echt genezen zit er niet meer in. Al die onderzoeken, medicatie... daar doe je de gemiddelde kat geen plezier mee, dus mij lijkt het de betere en mooiere optie om de knoop door te hakken vooraleer hij echt begint af te zien.
WelcomeToTheDCC
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 17:50

Re: Twijfel ziektebeeld + euthanasie

Bericht door WelcomeToTheDCC »

Dankjewel voor je reactie Guazala.
Plaats reactie