Poes verliest urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moniquehooijen
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2020 11:38

Poes verliest urine

Bericht door moniquehooijen »

Hallo allemaal. Misschien dat iemand dit ook meegemaakt heeft met hun kat: mijn kat verliest (met name) ‘s nachts soms wat urine. Ik ontdekte het op een keukenstoel waar ze ‘s nachts regelmatig op slaapt en ook rook ik het op de bank. Vorige week ook een plekje urine toen ze een tijdje naast me had geslapen op de bank. Verder plast ze nergens in huis en gaat gewoon naar de kattenbak om te plassen en poepen. Ik ben naar de dierenarts gegaan om te laten controleren of ze misschien blaasontsteking heeft maar daar kwam uit dat dat het waarschijnlijk niet is. De strip gaf wel ergens een hele lichte verkleuring (ik ben vergeten te vragen bij wat, stom) maar dat kwam wel vaker voor zei de assistente. Toen toch maar Meloxidyl meegekregen en over een paar dagen weer urine testen om te kijken of het veranderd is. Echter, vanmorgen zag ik weer een plek op de bank. De dierenarts zegt dat incontinentie bij katten eigenlijk bijna nooit voorkomt. Weet iemand wat het zou kunnen zijn want een blaasontsteking is het waarschijnlijk niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes verliest urine

Bericht door Synemios »

Ja, ik heb het wel bij een kat gehad en ook alleen tijdens het slapen.
Nooit een oorzaak gevonden, en uiteindelijk zijn we er vanuit gegaan dat het een kwestie was van heel diep slapen.


Indy heeft het een tijdje gehad toen ze pijnstilling kreeg na het verwijderen van haar gebit.
En dat was ook alleen als ze sliep.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Poes verliest urine

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Je zou een doorverwijzing naar een uroloog kunnen vragen. Het kan een probleem zijn met de sluitspier van de blaas, of de blaas zelf.

Soms kan medicatie dan helpen.

(Strips zijn overigens niet bij alle waarden betrouwbaar, dus een afwijking is niet per se daadwerkelijk een afwijking.)
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
moniquehooijen
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2020 11:38

Re: Poes verliest urine

Bericht door moniquehooijen »

KimsKattenWeetjes schreef:Je zou een doorverwijzing naar een uroloog kunnen vragen. Het kan een probleem zijn met de sluitspier van de blaas, of de blaas zelf.

Soms kan medicatie dan helpen.

(Strips zijn overigens niet bij alle waarden betrouwbaar, dus een afwijking is niet per se daadwerkelijk een afwijking.)
Maar zou ze dan niet ook overdag urine moeten verliezen? Want dat gebeurt niet, enkel als ze (lang) slaapt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Poes verliest urine

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Kan, maar hoeft niet. Tijdens het slapen zijn alle spieren wat meer ontspannen, en dat kan dan net het "laatste zetje" zijn.

Bij honden zie je het bijvoorbeeld ook als ze dan blaffen, omdat er dan, onbewust, wat meer druk op de blaas komt, en bij mensen tijdens het hoesten.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie