metacam of niks

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

metacam of niks

Bericht door wanderlust »

Zojuist de dierenarts nogmaals aan de lijn gehad voor de castratie van beide katers, ze hebben alleen metacam. Ik kan er voor kiezen of ik laat ze metacam geven of ze worden niks gegeven maar dan hebben ze geen alternatieve oplossing voor pijnstilling. Ik lees hier en op andere forums veel verhalen over metacam, waarin de meeste mensen alles behalve positief zijn over dit middel.

Voornamelijk de kans op nierfalen baten mij erg zorgen, ik heb 2 gezonde katten momenteel en wil niet 1 of zelfs erger 2 katten terug krijgen met een grote kans op acute nierfalen. Moet ik ze nou wel of niet de metacam laten geven en zo niet wat zijn alternatieve opties voor thuis qua pijnstilling wat ik ze wel kan geven?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: metacam of niks

Bericht door nellebel »

een kater hoeft na castratie maar 1 of 2 dagen pijnstillling. dat is een keuze die je zelf even moet maken. ik twijfel nu trouwens of gijs uberhaupt wel pijnstilling heeft gehad. de ingreep is zo klein?? hij is de rest van de dag nog groggie geweest van de narcose en dag later was hij alweer de oude.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: metacam of niks

Bericht door Dinky »

Hier kreeg ik vorig jaar geen pijnstiller mee voor Jop. Ik zou bij een kater best zonder pijnstiller aandurven omdat ze maar een klein sneetje maken ;-)
Bij een vrouwtje is het wel een hele buikoperatie, dat is een andere situatie.

Overigens heb je met metacam niet zomaar nierfalen te pakken. Als dit gebeurt is het of een overdosering geweest of te langdurig gebruik of de nieren waren al slecht voor de toediening.

Maar zoals gezegd zou ik bij castratie van een kater kiezen voor geen pijnstilling thuis ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: metacam of niks

Bericht door cerna »

Wanneer een kat 1x Metacam krijgt hoef je echt niet bang te zijn en met gezonde nieren (maar weet je dat zeker of laat je eerst bloedprikken?) kan een paar dagen metacam ook geen kwaad, maar volgens mij heb ik ook nooit pijnstilling mee gekregen nadat een kater gecastreerd werd (dus alleen de pijnstilling direct na de operatie en die werkt 24 uur).
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: metacam of niks

Bericht door Rik »

Vandaar wel mijn vraag dat de dierenarts ZELF wel pijnstilling geeft. Want als hij het aan jou over laat en jij zegt nee, zou hij het dus zonder doen (?). Dat lijkt me niet zo fijn voor de katten (zelfs als de operatie niet zo zwaar is, er komt wel pijn bij kijken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: metacam of niks

Bericht door wanderlust »

heb besloten ze dan maar toch wel pijnstilling te laten geven, doet de dierenarts gelukkig. het was wel echt een heel akelig gezicht die koppies toen ze werden meegenomen... de ene zat echt helemaal trillend in zn kooitje en had zichzelf er al onder geplast.. en de andere zat te hijgen van stress en met angstige ogen me aan te kijken. Mag ze om 2 uur ophalen... maar pfffft dat is nog best lang met zulke dingen, had ze het liefst weer direct terug genomen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: metacam of niks

Bericht door Rik »

Ja, dan duren die paar uurtjes erg lang.
Sterkte met wachten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: metacam of niks

Bericht door cerna »

Sterkte! Maar het komt vast goed, hoor.
Misschien mag je rond 12.00 uur wel even bellen om te vragen hoe of het gegaan is (dat doe ik altijd want dan ben ik pas gerustgesteld)?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: metacam of niks

Bericht door wanderlust »

cerna schreef: 07 mar 2024 11:36 Sterkte! Maar het komt vast goed, hoor.
Misschien mag je rond 12.00 uur wel even bellen om te vragen hoe of het gegaan is (dat doe ik altijd want dan ben ik pas gerustgesteld)?
zijn ze dan al klaar denk je? ik ben vanuit zenuwen maar even het hele huis aan het opruimen en schoonmaken
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: metacam of niks

Bericht door nellebel »

waarschijnlijk heb jij er meer last van als de katjes zelf hoor. maar dat herkennen we allemaal. nog even en dan is het voorbij en zijn ze weer lekker thuis
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: metacam of niks

Bericht door wanderlust »

Ze zijn gelukkig weer thuis. beide lekker helder over het algemeen, al geplast en kleine beetje gegeten (eetlust is er volop) voornamelijk sunny likt aardig wat aan zn "balletjes " maar volgens de DA kon dat geen kwaad. Ze zijn nog nooit beide zo rustig geweest :lol:
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: metacam of niks

Bericht door cerna »

Dat is een opluchting (en zenuwachtig gemaakt voor niets; geen verwijt hoor, maar zo herkenbaar). Nu nog even een paar uurtjes dronken en daarna merk je er niets meer van (en zij ook niet).
En zoveel fijner voor de jongens.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: metacam of niks

Bericht door Rik »

Normaal slapen ze nog een twee uurtjes uit na de narcose. Fijn dat ze weer thuis zijn.

Ja, en het wondje is bij katers veel kleiner. Snip, snip en klaar

Nu zijn ze uiteraard nog wel even beduusd van het hele gebeuren. Dat is morgen of overmorgen wel weer over. Hormonen zitten nog wel zo'n 6 weken in het lichaam.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
wanderlust
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 20 jun 2023 21:00

Re: metacam of niks

Bericht door wanderlust »

Rik schreef: 07 mar 2024 16:01 Normaal slapen ze nog een twee uurtjes uit na de narcose. Fijn dat ze weer thuis zijn.

Ja, en het wondje is bij katers veel kleiner. Snip, snip en klaar Afbeelding

Nu zijn ze uiteraard nog wel even beduusd van het hele gebeuren. Dat is morgen of overmorgen wel weer over. Hormonen zitten nog wel zo'n 6 weken in het lichaam.

ja ze hebben bij thuis komt ook nog echt dik anderhalf uur zonder moment van wakker worden echt diep geslapen, normaal gesproken spint sunny non-stop of hij nou slaapt of niet tenzij hij dus diep slaapt dan stopt het spinnen. en nu was hij echt na 5 minuten gwn weg in dromenland. Ook midnight heeft een hele dikke powernap gedaan van anderhalf uur, het meest komische is nog wel dat de reismanden in de woonkamer nog staan en ze wisselend van elkaar hier gwn in gaan zitten, terwijl ik ze er vanochtend met moeite in kon krijgen.
Plaats reactie