Brakende poes

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Brakende poes

Bericht door OMH »

Hoi, Tika is weer en niet voor het eerst aan het braken geslagen. De eerste keer hielp een prikje tegen de misselijkheid en toen was ze er doorheen. Dat prikje heeft ze nu ook weer gekregen en het lijkt goed te gaan, maar ze eet niet veel. Ze drinkt wel en haar ontlasting ziet er normaal uit. Verder gedraagt ze zich zoals altijd: ze speelt wel en is verder wat lui, maar dat is ze altijd al geweest.
Zowel zij als Noek lusten belabberd weinig, dus ik moet het houden bij de Prins-brokjes die ze nu hebben. Ik heb echt al van alles aangeboden qua natvoer, vers voer, etc. Het enige dat ze erg graag eet zijn de brokjes van RC, maar daar is ze allergisch voor.
Barf hoeven ze niet en allerlei dure blikjes mousse en aanverwante zaken ook niet. Van de DA kregen we blikjes mee waarvan hij zei: elke kat die niet eet lust dít wel. Nou, mooi niet.
Ze eten gewoon het liefst brokjes, maar dat gaat bij TIka nu dus ook even moeizaam.
Iemand nog een idee? Ik heb het al eerder gevraagd, maar de situatie ligt nu een beetje anders, omdat ze heel weinig eet. Op een bepaalde manier is dat even niet zo erg, want ze was aan de zware kant, maar het moet niet zo blijven.
Als ik haar apart zet en brokje voor brokje voer eet ze wel. Wie het snapt mag het zeggen...
Nog zowat: bij alles wat ik probeer aan te bieden kokhalst ze eerst en daarna eet ze het toch. Eén hapje, hooguit twee.

Alvast dank!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Brakende poes

Bericht door Synemios »

Is er dan toch niet iets met die maag aan de hand? (ontsteking o.i.d)
Cerenia prik werkt 24 uur en dan is het uitgewerkt.
Je zou aan je dierenarts cerenia tabletjes kunnen vragen maar je zou ook puur stomac kunnen proberen. (tip van Annet) dat werkt hier bij sommigen ook goed.
En uit de hand blijven voeren, maar dat ze steeds periodes heeft dat dit terug komt ( wat voor tijd zit er tussen?) kan er op wijzen dat er toch meer aan de hand is.

Wat zegt je dierenarts hierover?

Wat hier vaak werkt is schesir met cosma snoepjes erover maar ja dat is nat voer.
En Indy is porta 21 fan.
En vaker kleine beetjes eten geven.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Brakende poes

Bericht door OMH »

Dank voor je reactie.
Het rare is dat ze soms wel en soms niet eet. Dat voeren uit de hand heb ik maar één keer gedaan.
De DA noemde ook dat die prik 24 uur werkt, maar op de een of andere manier doorbreekt het bij Tika iets.
We zien de DA binnenkort weer als Noek zijn herhalingsvaccinaties krijgt en dan zullen we ook naar die tabletjes vragen. We waren toch al van plan om Tika’s situatie nog even te noemen.
Dank voor de tip!
Intussen is Tika zo tierig als wat, we houden haar in de gaten.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Brakende poes

Bericht door Synemios »

sowieso verstandig dit met je dierenarts te bespreken.
Bij L&L werkt de cerenia soms pas als ze eerst een injectie gekregen hebben, en dan kan ik over op pillen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Brakende poes

Bericht door cerna »

Je was me voor, Denise. :smile:

Milka heeft ook zo'n periode gehad en wanhopig werd ik ervan want niets wilde ze. Alleen wanneer ik haar voerde en de brokjes even opwarmde in mijn hand, dan at ze wel. Maanden heeft dit geduurd en zelfs met Periactin (voorloper van Mirtazapine) at ze moeizaam.

Ik kreeg toen een tip over lax-a-past en ik merkte dat ze na een lik (gesmeerd aan het gehemelte) wel ging eten. Sinds die tijd (dat is toch al zeker ruim 10 jaar) krijgt ze iedere morgen een lik lax-a-past en het eten is nooit meer een probleem. En wanneer het spugen veroorzaakt wordt door een haarbal die ze niet kwijt kan, dan helpt het tevens hiertegen.
https://www.medpets.nl/lax-past

Omdat Milka zo aan het afvallen is, ben ik 10 dagen geleden begonnen met NutriPlusgel en ook dat stimuleert de eetlust. Dat zou je ook nog kunnen proberen en dan krijgt Tika ook alle benodigde vitamientjes binnen.
https://www.medpets.nl/nutri-plus-gel
Want pas op: wanneer Tika overgewicht heeft en nu bijna vast, loop je risico op leververvetting en dan ben je nog verder van huis.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Brakende poes

Bericht door OMH »

Denise en Annet, ook bedankt. Alles is genoteerd en we zullen het komende week voorleggen.

En zoals dat gaat met kiespijn: als je op de stoep bij de tandarts staat is het over. Ze heeft vanavond weer flink gegeten. Hehe, en dan nu maar hopen dat het zo blijft!

Nogmaals dank voor de moeite en de links!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Brakende poes

Bericht door Asse-Poes »

Welke variant van Prins geef je nu?
Prins heeft ook gastrointestinal brokjes.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Brakende poes

Bericht door OMH »

Ze krijgen allebei de sterilized, maar ik zal ook daar eens naar kijken. Dank!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie