Kat introduceren aan kitten lukt niet

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Lsjanssen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2024 10:02

Kat introduceren aan kitten lukt niet

Bericht door Lsjanssen »

Hallo!

Mijn kat van 2 jaar is heel geïnteresseerd in de kitten die er nu bijna 2 maanden is, maar niet op een goede manier.

Het zijn 2 katers, en de kitten is nu 7 maanden. De introductie heb ik volgens protocol gedaan, de kitten in de slaapkamer en de oude kat in de rest van het huis. Eten en spelen doen we voor het grootste gedeelte voor de deur of voor het hekje die ik heb neergezet zodat ze elkaar ook kunnen zien. Ook de tijd die ik met ze doorbreng is eerlijk verdeeld.

Toch gaat dit niet goed. De eerste keer echt bij elkaar leek het heel goed te gaan, neusje aanraken en samen spelen. Maar de 2de keer sloeg het om en stalkt mijn oudere kat de kitten heel erg, achter het hekje en ook achter de deur. Zodra ze bij elkaar komen pakt de oudere kat de kitten eigenlijk direct, plukken haar vliegen overal. Uit elkaar zetten voor korte en langere tijd werkt eigenlijk niet.

De kitten is erg dapper en probeert elke keer te snuffelen en spelen met de oudere kat. Maar zijn gedrag veranderd niet.

Vogende week wordt de kitten gecastreerd, zal het gedrag van de oudere kat hierna veranderen?

Heeft iemand nog andere tips om hem comfortabeler te maken met de kitten?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat introduceren aan kitten lukt niet

Bericht door nellebel »

Hoe reageert het kitten? Piept hij of schreeuwt hij? Het ziet er soms heel heftig uit maar zolang hij niet bang is en de ander op blijft zoeken ziet het er misschien erger uit dan het is. De oudste kat wil de jongste zijn grenzen laten weten. En testen. Als er geen bloed vloeit en de kleine is niet bang van hem. Je kunt proberen samen met ze te spelen en zodra de oudste zich op de kleine focust hem af proberen te leiden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Lsjanssen
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2024 10:02

Re: Kat introduceren aan kitten lukt niet

Bericht door Lsjanssen »

De kitten reageert angstig en zit stil in een hoek of gaat onder de bank. Af en toe grommen en/of hissen. Maar geen gepiep of gescheeuw.
Ik ga het proberen, bedankt voor de tip!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat introduceren aan kitten lukt niet

Bericht door OMH »

Lsjanssen schreef: 20 feb 2024 12:23

Vogende week wordt de kitten gecastreerd, zal het gedrag van de oudere kat hierna veranderen?

Alvast bedankt!
Eigen ervarinkje: dat kan wel degelijk. We hadden een schat van een poesje, dat vrij jong krols werd, de andere twee vonden dat maar niks. Er ontstond ongenoegen, dus we dachten: zo nel mogelijk naar de da en laten steriliseren. Daarna wilde het helemaal niet meer. Ik wil niet eng doen en hopelijk gaat het bij jou een stuk beter, maar we hebben haar moeten opgeven voor herplaatsing. Het gaat uitstekend met haar, maar leuk was het niet.

Maar laten we vooral optimistisch blijven, het kan natuurlijk probleemloos verlopen.
Succes ermee, houd je ons op de hoogte? Ik zal voor je duimen.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie