Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Joep123
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2023 23:57

Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door Joep123 »

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie kunnen helpen/ervaringen kunnen delen. Ik heb kittens, een broer en zus van nu 4,5 maand oud. De afspraak om ze te laten steriliseren staat al, de DA wilde het niet voor de 6 maanden doen (dus eind maart gaat het gebeuren).

Het poesje heeft afgelopen week tekenen van krolsheid laten zien, wel mild en ik ben er dus niet zeker van. Ze was opeens heel aanhankelijk, wilde non-stop geaaid worden, probeert ook naar buiten te komen (mag natuurlijk nog niet).

Het katertje bijt haar nu soms in de nek en gaat bovenop haar zitten. Hij dekt haar niet, maar het lijkt wel alsof hij aan het 'oefenen' is. Ze beten elkaar natuurlijk tijdens het spelen en wassen al wel liefdevol, maar nu grijpt hij duidelijker naar de nek en houd haar langer stil vast. Daarna gaat hij doelbewust bovenop haar zitten. Zij staat dit toe.

Kennen jullie dit gedrag? Is het normaal? Moet ik me zorgen maken en de sterilisatie vervroegen? Ik kan ze natuurlijk helaas niet 24/7 in de gaten houden en ik wil hoe dan ook een bevruchting voorkomen. Als ik het nu zie gebeuren laat ik het even zolang ik geen echte paring zie, want ik wil ook hun onderlinge relatie niet verstoren. Misschien is het wel gewoon normaal kattengedrag?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door Rik »

Joep123 schreef: 10 feb 2024 18:25 De afspraak om ze te laten steriliseren staat al, de DA wilde het niet voor de 6 maanden doen (dus eind maart gaat het gebeuren).
Als ik jou was zou ik dit gelijk maandag aan de dierenarts melden EN vragen aan hem hoe comfortable hij is om ze toch al met 4,5 maand te castreren. Als hij dat namelijk niet is dan zou je ook een andere dierenarts kunnen zoeken die daar wel bekend mee is.

Ik denk niet dat je dit tot 6 maanden kunt rekken (maar dat weet die dierenarts ook).
Want op het moment dat het katertje wel geslachtsrijp is, dan kan het zo gebeurd zijn.

Op elkaar duiken is wel normaal kittengedrag maar je zou wel verschil moeten zien als katertje zo'n gedrag gaat krijgen (wat jij nu dus ziet). En je zegt dus dat je al een gedragsverschil bij poesje merkt. Ze zijn er vroeg bij maar dat kan inderdaad gebeuren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door cerna »

Of alleen de kater eerder laten castreren.
Dat is niet zo ingrijpend en zal de dierenarts misschien minder problemen mee hebben.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door Rik »

cerna schreef: 12 feb 2024 19:41 Of alleen de kater eerder laten castreren.
Dat is niet zo ingrijpend en zal de dierenarts misschien minder problemen mee hebben.
Als de ballekes allebei ingedaald zijn wel ja :lol:

Probleem is dat poesje natuurlijk ook reeds krols gedrag vertoont. En dat wil je eigenlijk ook voor zijn (wegens de gezondheidsrisicos). Maar dan moet de dierenarts er wel absoluut comfortabel mee zijn. Anders inderdaad kijken of broertje alvast voor kan gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Kleine tip: Katers kunnen na castratie nog een week of 6 vruchtbaar zijn, dus blijf goed opletten als je eventueel enkel de kater zou laten doen. Dat heeft dan namelijk bijna net zoveel nut als ze beide op 6 maanden te laten castreren.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Joep123
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2023 23:57

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door Joep123 »

Dank jullie wel voor het meedenken!

De dierenarts gaat nu inderdaad het katertje eerst castreren, aanstaande maandag. Hij is de 3kg gepasseerd en daarmee dus ook wel goed aan de maat al. Het poesje is nog wat kleiner en er is voor gekozen om haar afspraak op eind maart te laten staan. Ik vind het zelf ook spannend: is ze niet al bevrucht, en wat dan? Maar voorlopig zijn ze ook het grootste deel van de tijd nog heel onschuldig bezig met hele andere dingen. Ik ga ze goed in de gaten houden...
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door OMH »

Niet verbaasd zijn als ze tegen elkaar gaan blazen of grommen als een van de twee van de DA terug is. Dan ruiken ze naar DA, middelen om wondjes schoon te maken/houden, enz. En dat vinden ze gemiddeld niet leuk.
Het is meestal zo voorbij en anders houd je ze even apart.
Ik heb ooit een trucje bedacht waar veel forumleden om moesten lachen (het ís ook onbenullig!) :-P : ik heb mijn handen in kippenbouillon gestopt en daarna heb ik beide katten geaaid. Maar het hielp wel, want toen roken ze weer hetzelfde, zo ongeveer.
Succes ermee, het komt vast wel goed! :grin:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Joep123
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 sep 2023 23:57

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door Joep123 »

Alles is goed gegaan én ze vinden elkaar nog steeds lief. Ons meisje begon hem meteen kopjes te geven en te wassen toen hij thuiskwam.

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kitten broer en zus (4,5 maand) duiken op elkaar - vroeger steriliseren?

Bericht door Synemios »

Fijn dat het goed gegaan is, hier blazen en grommen ze ook nooit als ze bij mijn huidige dierenarts geweest zijn, maar die gebruikt geen stinkend reinigingsspul, bij de vorige dierenarts was het hier altijd heibel, en daar stonk het ook altijd naar iets ven dettol ofzo.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie