Milka

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 15 feb 2024 18:19 Maar als je nu iets van dr ann kidney, porus one of ipa toevoegd aan het rauw voer? of door normaal nat voer is dat dan niet voldoende?
Ikzelf zou het inderdaad in die richting zoeken.

Ik geef bv o.a. KB duif en fazant waar 20% en 19% eiwit in zit (ik geef 125 gram dus daarmee zouden ze aan hun eiwitten zitten). Bij nierproblemen zou ik inderdaad moeten kijken naar die calcium en fosfor of zoals ipa doet, het binden daarvan om de nieren te ontzien (maar die stoffen zijn wel absoluut ook in de juiste verhouding nodig voor het lichaam). Ik zou daar dus nog wel wat meer onderzoek naar moeten doen (of je dat zo kunt doen en wat het beste is, b.v. ipa of een speciale kvv met juiste hoeveelheid met premix).

Maar je ziet in de voorgaande berichten dat nierdieten dus vaak de eiwitten lager hebben (en niet alle eiwitten dierlijk zijn). Wil je aan de juiste hoeveelheid zitten dan moet je dus richting die aanbevolen dosering die erbij staat (of erboven) want anders geeft dat op termijn spierverlies. En die hoeveelheid wordt lang niet altijd aan nierpatientjes gegeven.

(Ps. plantaardige eiwitten zijn ook zwaarder op de nieren omdat ze vaak meer afvalstoffen geven dus je wilt zoveel mogelijke hoogwaardige dierlijke eiwitten hebben.)

Het is zeker lastige materie en ik ben er ook nog geen expert in ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Milka

Bericht door Synemios »

Ik weet dat je jezelf geen expert noemt maar jij houdt wel rekening met tig andere dingen indien nodig en kent mijn meiden ook goed.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

Rik schreef: 15 feb 2024 17:14 Daar gaat wat mis met die link ;) O wacht, bij het quoten zie ik de link wel goed. Yikes. Brokken. Dat zou ik dus sowieso niet doen. Veel koolhydraten en weinig dierlijke eiwitten.
Het kan zijn dat ik juist op dat moment de link veranderde want ik had een pagina voor m'n neus met kuipjes en de link gaf brokjes. En brokjes wil ik niet.
Dit is de juiste pagina (andere bron): https://www.specific-diets.nl/kat/speci ... e%20houden
Er zit varken en vis in en ja, maïs, maar ik kan niet zien in welke verhouding.

Maar misschien moet ik wel net als Erik doen en er kipfilet (rauw?) bijvoeren. 140 gram nierdieet, 46 gram vis en zo nu en dan wat stukjes kipfilet. Heb al gezocht naar hoeveel Erik destijds gaf, maar heb het nog niet gevonden.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

cerna schreef: 15 feb 2024 20:21 Het kan zijn dat ik juist op dat moment de link veranderde want ik had een pagina voor m'n neus met kuipjes en de link gaf brokjes. En brokjes wil ik niet.
Ha, ja, dat ziet er al beter uit. Goh, dan zie je hoe slecht die brokken zijn (kitty crack) :icon_shifty:

Specific heb ik ook wel eens aan Bowy gegeven.
(Even zoeken. Ja, opmerking "Lekker - pate, fijn")
Maar dat was dan de Specific Kidney.
Eiwit is daar in ieder geval meer op peil.
https://www.specific-diets.nl/kat/speci ... ort-fkw-nl
Bij de kidney zit iets minder calcium en fosfor.

Ik weet inderdaad ook niet hoe het zit met de kwaliteit van de eiwitten.
cerna schreef: 15 feb 2024 20:21 Maar misschien moet ik wel net als Erik doen en er kipfilet (rauw?) bijvoeren. 140 gram nierdieet, 46 gram vis en zo nu en dan wat stukjes kipfilet. Heb al gezocht naar hoeveel Erik destijds gaf, maar heb het nog niet gevonden.
Post van Erik. Dat was 15 gram. Of dat voldoende is weet ik zo even niet. 15 gram kipfilet zou 4,65 gram eiwit zijn (31 gram eiwit per 100 gr kipfilet)
viewtopic.php?f=24&t=34463&p=749552#p749552
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Milka

Bericht door cerna »

Bedankt Rik, voor het opzoeken.

Vandaag nog weer contact gehad per mail met de dierenarts ivm het voer en zij denkt dat het afvallen vooral veroorzaakt werd door de hoge bloeddruk en het nierfalen en dat we niet gelijk paniekerig moeten gaan reageren met voerverandering of eiwitrijke aanvullingen.

Milka is maar iets afgevallen in de laatste twee maanden en nu we zowel de bloeddruk áls de nierwaardes onder controle hebben, verwacht ze dat Milka wel weer wat zal aankomen wanneer ik iets meer nierdieet ga geven (ben ik al mee begonnen) en evt. zo nu en dan wat stukjes kipfilet en ei. Kipfilet vindt ze heerlijk, ei niet, maar dat kan ik door het nierdieet prakken.
Voor de vacht heb ik NutriPlus gel besteld.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Milka

Bericht door Rik »

cerna schreef: 16 feb 2024 19:33 Milka is maar iets afgevallen in de laatste twee maanden en nu we zowel de bloeddruk áls de nierwaardes onder controle hebben, verwacht ze dat Milka wel weer wat zal aankomen wanneer ik iets meer nierdieet ga geven (ben ik al mee begonnen) en evt. zo nu en dan wat stukjes kipfilet en ei.
Ze is over wat langere tijd natuurlijk wel iets meer afgevallen (als ze eerst boven de 5kg was).

Maar ik ben het verder wel met jou en je dierenarts eens hoor, dat in jullie geval een voerwissel niet zo handig is (en paniekerig iets doen is nooit goed). Maar we weten nu wel een beetje meer over de hoeveelheid die nodig is en dat het gewichtsverlies wel een logische oorzaak kan hebben.

Je weet nu in ieder geval de bloedwaardes en kunt haar gewicht in de gaten houden. En hopelijk trekt haar vacht in de lente ook weer wat bij.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie