nog tips om pillen te geven?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
AndreaZ
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2023 11:22

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door AndreaZ »

Onze kat zit aan een hypoallergeen dieet. Wat kan ik dan het beste gebruiken om haar pillen te laten slikken. En dus geen pillenschieter.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Asse-Poes »

De ouderwetse manier?

Op je knieën gaan zitten, poes tussen je bovenbenen klemmen, haar kopje tegen je borst drukken
Met je Linkerhand bekje openen, Rechterhand mikt pilletje achterin haar keeltje.
Bekje dichtdoen. Keeltje wrijven en wachten tot ze geslikt heeft.
Daarna snoepje geven en poes de hemel in prijzen.

Mocht poes zo slim zijn om net te doen alsof ze slikt en ze spuugt het pilletje vervolgens uit:
Herhaal het stappenplan.

Ik kreeg hier nog de tip om een spuitje (zonder naald) met water klaar te leggen en dat in de wangzak te spuiten (als bekje dus nog dicht is), dan moet poes wel slikken.

Het klinkt simpel, en dat is het ook, als je eenmaal de handigheid te pakken hebt. ;-)



Edit: oh, dit staat ook al op pagina 1 van dit topic :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door OMH »

Pilletjes fijnmaken en "oplossen" in een lekker bouilonnetje?
Hier werkt het, ik krijg de pilletjes er ook niet gemakkelijk in, maar op deze manier wel. Succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Synemios »

Als het gaat om vieze pilletjes dan kun je vegetarische lege capsules gebruiken en daar het pilletje in doen ( sommige pillen mag je verpulveren)
Of van het hypoallergeen voer een papje maken of soep, brokjes door de blender met wat water, en het daar door doen.

Of als je weet waar ze wel tegen kan, ik gebruik hier de cosma jelly snacks van een diersoort waar ze wel tegen kunnen.
Daar zitten verder geen toevoegingen in.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door dutchy »

hier ook weer het probleem. Mijn snowshoe (zwerfkat nummer 1 die 11 jaar geleden kwam aanlopen) heeft erg last van vlooien weer. Afgelopen zomer ook. Toen heb ik in October 2023 (ofzo) succesvol een credelio pil gegeven en die werkte echt heel goed. Toen ging die naar binnen met wat voer. Momenteel weer problemen. Gisteren halve pil in een stukje verse zalm verstopt. Ze at wel net dat stukje zalm op maar pil viel eruit. De rest van de zalm had ze geen zin in.

Uiteindelijk heeft 1 van de 3 katten (ik heb nog 2 zwarte zwervers van afgelopen zomer) de pil gegeten (weet niet wie). Net weer een halve geprobeerd maar weer niet. Die heb ik toen maar aan het zwarte mannetje gegeven die is zo makkelijk. Ligt al als een grote baby in mijn armen.

Ik ga de tips proberen. Ga maar eens wat van die snacks kopen. Moet iets hebben wat ze echt super lekker vind. Ze heeft die pil namelijk snel door. Wat ik vreemd vind. Waarom geven ze er dan geen echt lekker smaakje aan? Ze beweren dat er een lekkere smaak aan zit maar ze hebben het meteen in de gaten. Dat zwarte meisje had het ook door en wilde het ook niet.

Mijn snowshoe heeft nu weer last. Laat zich niet kammen en voelt zich ongelukkig met die vlooien maar laat zich niet helpen. Het zijn ook van die dompies. Die credelio pillen zijn erg duur, zeg maar 10€ per stuk. Ik heb nog 4 over. Eerst maar eens een snack vinden die ze echt lekker vind. Laatste tijd at ze goed. Ik heb een paar dozen van die Almo nature blijkjes gekocht (tonijn) en dat eet ze wel goed. Ik geef ze vaak kleine porties. Ieder 1/3 blikje en dat 3x per dag plus nog brokjes en wat ander nat voer.

Het is lastig. Net zoals iemand anders in deze thread al zei (die ook een half wilde kat heeft), het in de mond stoppen is niet mogelijk. Die snowshoe is heel lief maar ze krabt als het haar niet zint. Kreeg net ook weer een haal toen ik haar wilde kammen. Gaat ze eerst spinnen en dan kreeg ik toch weer een haal. En nu ze vlooien heeft is ze extra onvoorspelbaar.

Morgen maar wat snacks halen.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door cerna »

Maar waarom pillen en geen druppels?
Dopje van het pipetje afdraaien, Snowshoe lekker aaien en in de tussentijd de haartjes in de nek wat opzij duwen, pipetje leegdrukken en gepiept.
Evt. kun je haar tussen je benen klemmen, maar de kans is groot dat ze dan in paniek raakt en dan lukt het echt niet.
https://www.medpets.nl/advantage-kat
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door Asse-Poes »

Inderdaad, voor de fabrikanten van diermedicijnen is er nog veel werk aan de winkel 😞

Pil tot poeder fijnstampen en door heel veel Liquid Snack van Vitakraft roeren, heeft bij ons geholpen. Hier zijn ze ook dol op Gourmet mousse, dat gebruik ik er ook voor.

Het blijft enorm lastig als je een pil niet op de gewone manier in het keeltje kan mikken. Heel veel sterkte ermee!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door dutchy »

ja ik heb ook pipetjes geprobeerd. Daar is ze als de dood voor. Vind ze verschrikkelijk. Ik had afgelopen oktober een goede ervaring met dat pilletje. Ik weet dat het niet gezond is maar mijn plan is om het te geven als ze last heeft dus niet elke maand. Ik denk om de 2 maanden is goed genoeg en in de winter misschien niet. Maar met dit mooie weer was ze alweer meer buiten.

Ja bedankt ik moet iets vinden wat ze echt super lekker vind. Zonet heb ik weer een paar theelepels van Almo Nature gegeven en dat heeft ze helemaal weer opgegeten. Helaas zat er geen pil in. Ik heb een aantal varianten gekocht met tonijn. Ze eten het goed maar de blikjes van Nutri-Expert (koop ik bij de Tom&Co) vind ikzelf van betere kwaliteit is echter 20cent duurder per blikje. Dat eten ze ook goed. Toch hebben die tonijn blikjes van Almo Nature wel een goede beoordeling gekregen. Maar die zalm van Almo Nature lusten ze niet (die 2 nieuwe zwartjes ook niet). Daar hebben ze de formule van veranderd. Ruikt nu heel sterk en ze hebben er meer een pasta van gemaakt, geen verbetering, paar jaar terug vond mijn poes het wel lekker. Maar die zwerver die nog buiten woont vind het heerlijk. Ik ga morgen even kijken welke snacks ik kan vinden en moet dan eerst testen of ze het eet.

Net mocht ik haar een hele tijd kammen en geen vlooi gevonden. Maar gisteren wel 2. Dus ze heeft ze zeker weer.

Wel een gedoe. Mijn zus beweerde afgelopen zomer dat katten je begrijpen. Nou daar ben ik niet zo zeker van. Die Snowshoe begrijpt in ieder geval niet dat ze dat pilletje moeten eten voor haar eigen bestwil :)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Mogelijk staat hier nog wat nuttigs tussen:

https://scratchandpurr.com/medicatie-toedienen-kat/
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: nog tips om pillen te geven?

Bericht door dutchy »

bedankt. Ik zal er nog eens doorgaan. Easypill heb ik ook al geprobeerd maar dat is echt goor dat lusten ze niet. Ik heb dus gisteren toevallig Yums gekocht. Ik dacht wel een pilletje erin te kunnen verstoppen. Maar die pillen stinken ook net zoals Easypill. Misschien iets minder erg. Zelfs de zwerfkatten hoeven het niet hoewel het zwarte mannetje er wel 1 in versnipperde vorm naast zijn tonijn heeft opgegeten.

Dus ik las vandaag iemand die smeerkaas heeft gebruikt. Mijn poes vind kaas wel heel lekker. Althans meestal. Soms ook niet. Dus zonet de meest simpele smeerkaas gekocht die ik kon vinden: Philadelphia Smeerkaas Original. Maar nee mevrouw likte er wel wat aan maar ze was niet geïnteresseerd genoeg om het op te eten. Dus dat wordt de komende week smeerkaas eten voor mij.

Ik las dus dat die credelio pilletjes naar vanille ijs zouden smaken en dat katten dat lekker vinden. Ze zeiden dat ze die credelio pilletjes gewoon ook graag in pure vorm eten. Vanmorgen geprobeerd maar mevrouw wilde het niet. Toen heb ik het pilletje fijngestampt en door de "Nutri Expert Zalm" gedaan, 1 van haar favoriete blikjes. Maar nee, mevrouw had geen honger. Dus die pil heb ik maar aan dat zwarte zwerfpoesje (vrouwtje) gegeven en die at het wel op ondanks dat ze net had gegeten. Bij dat poesje heb ik namelijk ook een vlo gevonden gisteren. Dus ze moest toch ook een pil.

Het zwarte mannetje heeft nu 1/2 pil, zwarte vrouwtje 1 pil. Dan is er nog 1/2 pil dat ik niet zeker weet maar ik denk dat mijn snowshoe poes die toch heeft gehad.

Ik denk dat ik dat zwarte mannetje nog een 1/2 geef en morgen ook weer een 1/2 ga proberen bij mijn poes. Denk dat ik hem gewoon in de tonijn doe dat eet ze toch het best. Ik heb nog 3 pillen over ...
Plaats reactie