Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Het gaat redelijk met Pluto
Zijn niesziekte baart me wel zorgen
Na zijn allereerste kuur prednison heeft hij een snotvrije maand gehad maar toen kwam dat toch gauw weer terug
Ik heb nu een ander merk l-lysine en een vitamine complex voor zijn afweer
Hopelijk helpt het om het onder controle te houden🙏

Zijn nierdieet accepteert hij goed, hij is er dol op en we zijn regelmatig tandjes aan het poetsen nu hij geen xxl brokken meer eet.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

ja ik kan mij voorstellen dat je je daar zorgen om maakt.
Aan niesziekte kun je eigenlijk niet heel veel meer doen dan wat je allemaal al steeds probeert.

Fijn dat het eten wel goed gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Ja ik ben ook blij dat het eten goed gaat. Ik heb een anti schrokbak voor hem gekocht want hij is binnen 1 minuut al klaar met een normaal bakje ;-)

Ja het is heel frustrerend die niesziekte
Bij Hobbel is het goed onder controle te houden met l-lysine en echinaforce van dr a vogel
Maar bij Pluto werkt deze formule niet voldoende
Zelfs de lyseng van de huisdierendokter deed niks meer
Nu maar afwachten hoe de puur vitamin bij Pluto uitpakt🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ik dacht dat Tommy snel was maar binnen een minuut is wel heel erg snel :lol:

Soms is het om gek van te worden, ook katten reageren niet hetzelfde op bepaalde middelen.
En het is jammer dat je bij Pluto nog niets gevonden hebt wat goed voor hem werkt.
Ik heb zelf wel goede ervaringen met het merk puur, de L-lysine heb ik wisselende ervaringen mee.
Lyseng werkte bij Indy goed maar deed weer niets bij L&L
Puur vitamin geen ervaring maar hopelijk nu voor Pluto een middel dat wel goed aanslaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Even mijn "standaard" reactie gekopieerd m.b.t. niesziekte. Zal hier en daar dubbel zijn, maar mogelijk haal je er nog wat nieuws uit.

"Een van de belangrijkste zaken bij een niesziekte flare-up is een goede hydratatie, het is hierbij uiteraard wel belangrijk dat de voeding de benodigde nutriënten bevat, dus compleet is (wat alle voedingen in mijn voerlijsten zijn).

Stomen kan daarbij een fijn hulpmiddel zijn om de luchtwegen wat vrijer te krijgen, maar, belangrijke kanttekening hierbij is dat de kat er geen stress van ondervindt. Geeft het wel stress, bereik je het tegenovergestelde, en dat zou jammer zijn.

Wat toevoegingen betreft... Lysine is een populair middel voor de verhoging van de weerstand. De effectiviteit is hier vooral bij FHV, en niet zozeer FCV, maar, het kan geen kwaad om het te proberen.

Je ziet dit in de studies in combinatie met iets als zink, omdat ze elkaars werking versterken, en beide een positieve invloed hebben op het immuunsysteem. Zink moet je echter wel nauwkeuriger doseren dan lysine, dus ga daar niet zomaar wat mee doen.

Wil je richting de kruiden, kun je kijken naar Echinacea. Ook dit werkt op het immuunsysteem, en kan als kuur ingezet worden. De smaak is vaak echter wel "aanwezig", wat aversie kan creëren, en bij niet alle katten valt dit even lekker.

Dan is er ook nog zoiets als Lactoferrine, wat eveneens op het immuunsysteem werkt, en ook geen kwaad kan om te proberen (tenzij er sprake is van een allergie/intolerantie voor... rund (zo uit mijn hoofd).

Het meest belangrijk is dat het "medicijn" niet erger moet zijn dan de kwaal. Creëert iets stress of aversie, doe het dan niet, omdat je dan juist de kwaal in de hand gaat spelen."
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Bedankt Kim
Ik hou dit in mijn achterhoofd
Echina doet niet zoveel vandaar de overstap naar puur vitamin
Pluto krijgt dat nu een week en ik krijg nu het idee dat het helpt

Ja Denise Pluto is echt een schrokkop ;-)
Hij mag ook niet zoveel hebben ivm overgewicht, hij is aardig tonnetje rond geworden :icon_shifty: en hij is klein voor zijn leeftijd :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ik heb hier van die chipbakken, maar Indy is klein en kwam ook aan.
Die eet mee van Lizzy's nier-dieet als ze de kans krijgt.
Ze gaat er gewoon naast staan...
Inmiddels heb ik voor Luna en Indy andere chipbakken, die wilde ik ook voor Lizzy hebben maar die bakken lezen haar chip niet.
Had Pluto al overgewicht voor het nieuwe voer? want sommige merken beweren dat hun dieetvoer hoger is in calorieën zodat ze minder hoeven te eten.

Of dat ook echt zo is weet ik niet.

Maar wel fijn om te lezen dat zijn eetlust goed is
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Zo wat een slimmerd die Indy
Daar ben je mooi klaar mee. Hopelijk heb je hiervoor een oplossing ondertussen?
Ik heb gelukkig geen gedoe met chipbakken
Al zou dat wel een uitkomst zijn als je een dagje weg bent
Of niet mag bukken bijv

Ja Pluto was al op gewicht voordat hij zijn nierdieet kreeg
Hij is klein en is zo,n kat die alles opeet als je hem de kans geeft ;-)
En de volgende x net zo

Hij krijgt 40 gr per dag, dat zijn 4 eetlepels per dag, verdeeld over 4 maaltijden per dag, dus 1 eetlepel per maaltijd
Dank zij de anti schrokbak doet hij er langer over gelukkig om zijn bakje leeg te eten

Op de foto kun je zien dat hij echt niet meer hoeft aan te komen ;-)


Afbeelding
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Nee, hij is gelukkig niet mager.
Indy, Tommy en Timmy hebben ook geen rem, die voer ik ook meerdere keren per dag anders worden ze ook tonnetje rond.

Nou nee ik heb nog geen oplossing gevonden, ik wilde dus die nieuwe chipbakken ook voor Lizzy gebruiken want daar past Indy niet naast, maar die bakken lezen Lizzy haar chip niet.
Ik heb 2 bakken geprobeerd, nu is haar chip wel leesbaar, want ik heb de dierenarts ook nog laten controleren toen we daar waren, en haar chip wordt wel gelezen door de oude bak.

Een kattenluikje met chip naar een andere kamer werkt voor haar ook niet, want ze vertikt het om een kattenluikje te gebruiken.
Lizzy eet voornamelijk nat voer en dat krijgt ze apart en meerdere keren per dag, maar ze heeft ook periodes dat ze ineens geen nat voer meer wil eten en wel brokjes en dan is het wel een probleem, want zij eet echt steeds maar een paar brokjes achter elkaar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Pffffff om grijze haren van te krijgen Denise :-(
Ik zou er een punthoofd van krijgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ja ik soms ook,
Edwin wil nu zelf een soort versmalling maken voor de voorkant.
Bij die nieuwere zitten die erbij.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Nou hopelijk werkt dat🙏
Wat een monsters zijn het soms toch ook ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Ik ben er dus achtergekomen dat Pluto al een hele tijd diarree heeft
( ik doe sinds gisteravond weer fulltime de kattenbakken nu ik weer mag bukken :edance: )
En hij geeft nu en dan zijn maaltijd over :???:
En hij slaat het de laatste tijd ook weleens over, zijn maaltijd, dan is hij buiten en wil er niet voor naar binnen komen en dat is dus 3x niks voor hem :???:
In zijn nek zitten verscheidene wondjes :-(
Dus al met al een overgevoelige reactie op zijn nierdieet
Het kan ook zijn dat hij niet tegen de hoeveelheid vetten erin kan
( maar dat verklaren de wondjes niet)
Hij krijgt nu even hetzelfde voer als Hobbel: trovet hypoallergeen rabbit
Maar nu zit ik met zijn nieren
Daarvoor heb ik een andere vraag gesteld in een andere topic

@ Denise heeft de versmalling geholpen?🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

ja dat heeft geholpen dus dat is wel fijn.
Jeetje wat vervelend dat hij dat er nu ook bij heeft, ik ga even op zoek naar het andere topic.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Oh dat is fijn om te lezen dat het heeft geholpen :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie