Kater poept in huis

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Bianca1967
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 feb 2016 06:10

Kater poept in huis

Bericht door Bianca1967 »

Onze gecastreerde kater, Misha, heeft de akelige gewoonte om op een vaste plek te poepen. Ik kan geen reden bedenken waarom hij dit doet. Er zijn genoeg schone kattenbakken. Hij is meerdere katten gewend. ( Ik heb meer katten). Hij is twee jaar, dus dingen als artrose lijken me ook onwaarschijnlijk.
Als je hem naar de vaste plek ziet lopen en je laat even merken dat je hem in de smiezen hebt, dan gaat hij wel één richting kattenbak. Hij doet het vooral, als hij denkt dat je hem niet ziet. Wat is dit? Dominant willen wezen? Help! Wie heeft tips of weet waarom hij dit doet?
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kater poept in huis

Bericht door OMH »

Dat lijkt me erg vervelend! Misschien kun je hier iets mee:

https://www.youtube.com/shorts/2yIxP1fYgeg

https://www.youtube.com/shorts/l3OvKeaAg5c

Verder weet ik dat het soms gebeurt als een kattenbak niet helemaal schoon is, maar ik ga ervan uit dat je die zelf al hebt bedacht ;-)

Als hij het steeds op dezelfde plek doet, zou je kunnen overwegen de kattenbak daar neer te zetten, als dat kan. Het heeft bij mijn zoon geholpen - hij heeft de bak daarna steeds een klein stukje verplaatst en het probleem was weg.

Verder natuurlijk uitsluiten dat het een lichamelijke reden heeft...
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kater poept in huis

Bericht door Asse-Poes »

Plast Misha wel op de bak(ken)?
Vertoont hij dit gedrag opeens?

Sommige katten vinden bepaalde soorten kattengrit irritant.
Sommige katten willen niet poepen in een gesloten bak.
Sommige katten willen niet poepen als er al poep van een andere kat in de bak ligt.

Ik zou beginnen met de tip van Olga: zet de bak -bij voorkeur zonder de kap erop- op zijn favoriete poepplek neer.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie