Spelen met je katten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Spelen met je katten

Bericht door Kyrapip »

Mijn 2 poezebeesten zijn ondertussen 14 en 12 jaar en zitten lekker in hun velletje.
Helaas spelen ze beiden heel weinig.
Wie heeft tips om ze te verleiden met speelgoed??

1 van de 2 moet serieus op dieet dus het rantsoen is aangepast. Ze jojo-t altijd al een beetje maar nu zag ik echt te laat hoe erg het was. Ze rent soms wel eens door de tuin met een bloembol of een takje oid, maar dat is veel te weinig beweging.
Wat tot nu toe zelden tot nooit werkt:
Hoge krabpaal
Speeltunnel
Catnip speeltjes groot of klein
Standaard katten speeltjes uit de winkel, bijna alles al geprobeerd
Touw
Laser lampje
Propjes papier oid (noem maar op)

Kunstjes aanleren lijkt me wel leuk maar ze mag voorlopig geen extra snoepjes en voor de gewone brokjes werkt ze echt niet.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf niet zo consequent ben, maar dat komt ook omdat ik al die jaren al weinig response krijg 😂
Ik krijg ze beiden ongeveer 2x per week misschien 1 min "actief", ook als ik het een tijdje elke dag probeer met allerlei verschillende uitdagingen. Ook als ik alle speeltjes een tijdje verstop zodat ze weer nieuw zijn maakt geen verschil.

Zijn er mensen met van die luie katten die iets leuks hebben gevonden om ze toch in beweging te krijgen????

Benieuwd of er een gouden tip gegeven wordt die me weer een tijdje vooruit helpt...
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Spelen met je katten

Bericht door Guazala »

Ik zie hengeltjes niet tussen je lijstje staan. Dat is hier het enige waarbij we ze beiden aan het spelen krijgen. En ook daarbij is niet elke hengel evenwaardig.

Met gewone speeltjes wordt hier ook weinig gespeeld. Ik vervang ze nu wekelijks, maar plan is om er wat extra te kopen en potjes met verschillende kruiden te maken. En dan niet enkel speeltjes te wisselen, maar ook telkens verschillende geuren aan te bieden. Maar dat staat nog op de to do lijst, dus geen idee of het een succes gaat worden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spelen met je katten

Bericht door Rik »

Kyrapip schreef: 30 jan 2024 19:52 ... en voor de gewone brokjes werkt ze echt niet.
Dan is mijn eerste vraag...
Die je aan free-feeding of maaltijden?
Maar ik kan me niet voorstellen dat je aan free-feeding doet want ze staan op dieet...

Geloof me... dan zullen ze echt wel werken voor hun brokjes. Maar je moet natuurlijk niet na de maaltijd spelen. Dat moet ervoor. En dan dus heel consequent. Hunt catch kill eat... Ritme en routine.
Kyrapip schreef: 30 jan 2024 19:52 Helaas spelen ze beiden heel weinig.
Wie heeft tips om ze te verleiden met speelgoed??
Elke kat kan weer op zijn eigen manier spelen en dat moet je door hebben als je ze wilt laten bewegen. Yuna hier is een poes die ik een minuut lang letterlijk in rondjes kan laten rennen. Die blijft aan de gang. Bono echter is heel anders. Die gaat liever in een hinderlaag liggen. Die sprint dus elke keer terug naar zijn uitgangspositie om af te wachten wanneer hij toe kan slaan. Dat is dus het verschillend en moet je weten te gebruiken bij het spelen.

Bij Yuna werkt een laserlampje perfect (met beleid gebruiken). Bij Bono niet. Allebei gaan ze los op een lange hengel met veren (die draaien als ze door de lucht gaan). Yuna kan ik zelfs aan de gang krijgen met een stok met een veter eraan. De stok met kleurrijke veren staan is voor beide favoriet.

Ook kan ik voor beide een brokje door de kamer gooien zodat ze erachteraan rennen. Ze krijgen hier overigens geen brokjes als eten maar rauw vlees. De hele kleine brokjes van Orijen zijn hier alleen als snoepje.

Maar een kat op dieet zou toch echt ook gemotiveerd moeten zijn door een gewoon brokje. Anders is er iets mis met het dieet. Overigens zou het snoepje ook niet de beloning mogen zijn maar de jacht moet de beloning zijn. Het snoepje is alleen het einde van de jacht (maar zelfs zijner snoepje zou een kat moeten spelen).
Kyrapip schreef: 30 jan 2024 19:52 Ik krijg ze beiden ongeveer 2x per week misschien 1 min "actief", ook als ik het een tijdje elke dag probeer met allerlei verschillende uitdagingen. Ook als ik alle speeltjes een tijdje verstop zodat ze weer nieuw zijn maakt geen verschil.
Ja, dat is weinig. Dan heb ik het gevoel dat je toch zelf iets verkeerds doet met het spel.

Er zijn katten die maar heel langzaam op gang komen (die blijven 'ongeïnteresseerd' liggen). Dan moet je bv eerst hun ogen aan de gang krijgen. Veren hengel en dan langzaam bewegen (ook langs hun heen). Als je eenmaal de ogen hebt (dat ze dus 'volgen') kun je wat verder gaan.

Hopelijk lukt het spelen in de toekomst wat beter.

O ja... En....



Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Spelen met je katten

Bericht door nellebel »

wat voor gijs vaak werkt is zo'n beestje op batterijen wat rond blijft lopen. hij beweegt dan niet super veel, maar zijn aandacht blijft er wel op gericht. soms dwaalt hij af, maar omdat het beestje geluid blijft maken en bewegen, blijft hij er toch wel op letten.
qua bewegen heb ik nu the cat cannon besteld bij zo'n chinese webwinkel voor €2. stond op facebook voor €20. je schiet dan pluche balletje weg. ik ga het proberen voor die €2
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Re: Spelen met je katten

Bericht door Kyrapip »

Dank voor deze reacties.
De filmpjes ken ik al, ik volg zijn programma op tlc my cat from hell ook.
De geurtjes zijn misschien nog wel een goed idee, ben benieuwd naar de ervaringen.

Maar misschien druk ik me toch verkeerd uit naar jullie:.
Mijn katten spelen dus eigenlijk wel maar bewegen heel weinig.
Dus de oogjes zijn zeer fanatiek gericht 👀 op wat ik doe, de snorharen wijzen de "prooi" aan, er wordt af en toe flink uitgehaald met een poot.
Maar ze rennen niet achter speeltjes aan, ze wandelen er zelfs niet achteraan.
Als ik met hele lekker brokjes of snoepjes gooi gaan ze wel 1 of hooguit 2 x op een sukkeldrafje er achteraan, maar daar houdt het wel mee op.
Dus mentaal zijn ze zeker bezig, wat uiteraard ook zeer goed is. Maar het bewegen blijft uit.
Ik heb al eens over een loopband of zo'n rad gedacht (wat hamsters ook hebben) maar zo gek krijg ik ze vast niet 😂😂
Voor wandelen aan een tuigje buiten zijn ze ook niet geschikt want ze zijn als de dood voor alle soorten verkeer 🤷🏼‍♀️
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Spelen met je katten

Bericht door cerna »

Je katten zijn omgerekend 64 en 72 jaar. Bejaarden dus. :pdtold:
En bejaarden (ik ben 68) spelen niet zo heel veel meer. Bejaarden willen vooral rust. Ik zie het ook bij onze twee oudjes (10,5 en 15,5)die zo nu en dan denken dat ze weer kitten zijn, en Luna van 10 wil nog wel eens een paar keer achter de lasermuis aan rennen, maar toch het liefst slapen (en in de winter de jongste twee ook want wat valt er buiten - op het dakterras - te beleven?).
Oude(re) katten slapen, eten, slapen, wandelen een keer door het huis, slapen, gaan op de bak, slapen, slapen, slapen.
Zo saai. :lol:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Kyrapip
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 sep 2021 07:54

Re: Spelen met je katten

Bericht door Kyrapip »

cerna schreef: 01 feb 2024 09:36 Je katten zijn omgerekend 64 en 72 jaar. Bejaarden dus. :pdtold:
En bejaarden (ik ben 68) spelen niet zo heel veel meer. Bejaarden willen vooral rust. Ik zie het ook bij onze twee oudjes (10,5 en 15,5)die zo nu en dan denken dat ze weer kitten zijn, en Luna van 10 wil nog wel eens een paar keer achter de lasermuis aan rennen, maar toch het liefst slapen (en in de winter de jongste twee ook want wat valt er buiten - op het dakterras - te beleven?).
Oude(re) katten slapen, eten, slapen, wandelen een keer door het huis, slapen, gaan op de bak, slapen, slapen, slapen.
Zo saai. :lol:
🙈
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Spelen met je katten

Bericht door Asse-Poes »

Het is ook per kat heel verschillend.
Bellow is 13 en die moet echt elke dag een 15-20 minuten fanatiek spelen omdat hij anders zijn frustratie botviert op Clea.
Mijn man rent dus flink achter hem aan, zodat Bellow door het hele huis kan sjeezen.
Clea is (geschat) 10 en heeft sinds een half jaar veel minder behoefte aan fanatiek spelen. Ze is dol op de hengel, maar de prachtige atletische sprongen maakt ze nog maar zelden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie