Allergieën - tips

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Allergieën - tips

Bericht door Guazala »

Onze beide katten hebben allergieeën, zeker voedselallergie (maar voor wat, is nog niet bepaald).

Dit is zich beginnen uiten door diarree en rood tandvlees. In samenspraak met de dierenarts hen op Hill’s z/d gezet, met gehydrolyseerde eiwitten. Beide hebben na 8 weken mooie vaste ontlasting, dus dat werkt.

Maar, de tandvleesproblemen zijn verre van beter.
Filou is zelfs al enkele tandjes kwijt. Hij krijgt nu een korte kuur cortisone, om zijn ongemak weg te halen voor nu.
Pixel heeft gewoon rood tandvlees, maar lijkt daar voorlopig nog weinig last van te hebben. Bij haar is haar ademhaling wel zwaarder dan normaal, dus gevaar om astma te ontwikkelen.
De dierenarts vermoedt dat ze naast voedingsallergie, dus ook allergisch of overgevoelig zijn aan bepaalde omgevingsfactoren. Maar weer de vraag, wat dan?

Voorlopig houden we hen op Hill’s z/d en is het doel om te starten met tandjes poetsen om hen zo lang mogelijk hun tandjes te kunnen laten behouden. Daarnaast hebben we al beslist om eens wasmiddel te wijzigen en in de gaten te houden wanneer Pixel niest.
Experimenteren met 1 eiwitvoeding houden we voor wat later, zeker omdat Filou nu door de cortisone moeilijk in te schatten is, hoe hij echt reageert.

Maar een aantal vragen, gezien hier ongetwijfeld ervaringsdeskundigen zijn.

1. Voeding
Het natvoer van Hill’s z/d is momenteel niet meer verkrijgbaar. We hebben de laatste voorraad van onze dierenarts mee. Zijn er andere merken met natvoer met gehydroliseerde eiwitten?

2. Snoepjes
Momenteel krijgen ze al 9 weken geen snoepjes meer. Google levert niets op, maar tips voor snacks voor overgevoelige katten?

3. Tandjes poetsen
momenteel laat ik ze elke dag wat tandpaste van mijn vinger likken ter gewenning. Dat het een lang proces wordt is duidelijk Pixel klemt haar kaken extreem om elkaar als ik nog maar aan haar mondjes probeer te komen. Maar beter traag dan niet... maar als er mensen tips hebben, zeker welkom.

4. Omgevingsallergie
Ze komen momenteel niet buiten, dus moeten we in huis zoeken. Welke dingen kunnen we aanpakken die hen reactie zouden kunnen geven?
(We gebruiken al kattenbakzand sensitive, met weinig stof en zonder parfum.)

En alle andere tips, van mensen die soortgelijke zaken hebben meegemaakt, zeker welkom.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Allergieën - tips

Bericht door Anne »

Fijn dat de diarree onder controle is
Ik wist overigens niet dat tandvleesproblemen ook door allergie komt of dat dat mede een oorzaak is ?

Bij omgevings allergenen zit ik te denken aan
-parfum, dat kan verstopt zitten in geurkaarsen, wierrook, wc's verfrissers of je eigen parfum, schoonmaakmiddelen en afwasmiddelen
- bloemen
- pollen

Je zou kunnen kijken of een luchtreiniging die ook pollen en andere allergenen uit de lucht filtert verlichting brengt

In tandpasta kunnen ook allergenen zitten, houdt hier rekening mee ;-)
Wellicht weet je da een geschikte?

Bij Pluto met stomatitis en gingivitus complex poets ik ook tandjes
Met deze tandpasta:https://www.brekz.nl/gebitsverzorging-h ... n-kat.html
Hier zat een vinger tandenborstel bij die veel te groot is voor Pluto dus ik zit ook te twijfelen of ik het wel goed doe: Ik smeer wat op mijn vingers en "poets"daarmee zijn tandjes en ik masseer zijn tandvlees wat hij niet zo leuk vindt :???:

Trovet heeft goede hypoallergene natvoeren in verschillende smaakjes
Je kunt een gratis proefzakje aanvragen via hun website
Onze allergische Hobbel lustte de hert natvoer niet, maar de rabbit wel
Enige nadeel is dat je ze met 6 stuks tegelijk moet kopen en bijv niet zelf een tray kunt samenstellen

Hier krijgen de katten nooit een snack tussendoor
Omdat we meerdere diëten hebben onderling
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Allergieën - tips

Bericht door Guazala »

Bedankt voor deze tips alvast.

Trovet had ik inderdaad ook al gevonden.
Gezien Filou momenteel nog op cortisone zit, is dat echter pas als hij daar van bekomen is. Nu dingen in het dieet veranderen, zou wel eens een vertekend beeld kunnen geven. Maar het zou inderdaad fijn zijn als we op termijn kunnen ontdekken op die manier op welke eiwitten ze wel en niet reageren.
Gelukkig komen we wel nog een maandje toe met de laatste voorraad Hill's z/d van bij de dierenarts. Dus we hebben daar nog even tijd voor. En vanaf morgen mogen we de cortisone al beginnen afbouwen.

Lusten verwacht ik weinig problemen. Pixel is een beetje kieskeurig wat natvoer betreft, maar draait meestal nadat ze een paar keer geproefd heeft wel bij. Filou die vreet echt alles. :D
Plaats reactie