Kat geeft meerdere keren over

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Berryblue
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2024 20:16

Kat geeft meerdere keren over

Bericht door Berryblue »

Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en lees vaker berichten. Nu had ik zelf een vraag. Mocht hierover al een bericht zijn (ik heb gezocht) hoor ik het graag.

Onze Britse korthaar van 7 maanden heeft deze avond 4x overgegeven. Elke keer 2 a 4 kotsjes. Hij heeft geen ander eten gehad en gedroeg zich vandaag normaal.
Hij miauwde eerst zielig voordat hij overgaf.
Eerste keren leek het eten te zijn en hoe vaker hij kotste hoe wateriger het werd. De kleur is lichtbruin. De laatste keer is nu een uur geleden. Hij slaapt nu, daarvoor liep hij wel kort rond maar leek wat versuft.
Ik heb de dierenarts gebeld maar die reageerde nogal raar. In het kort: 'Kan het vanaf hier niet oordelen. Kan niks zijn, een infectie, kan ook ernstig zijn. Kijk het even aan en kom anders morgenvroeg langs.'
Het is onze eerste kitten en ik schrok enorm toen ik het zag. Ik weet niet goed of het ernstig kan zijn of dat hij gewoon wat griepig is. (Hij is ook verkouden). Kan iemand me gerust stellen?
Mocht iemand dit kennen of advies hebben over waar ik op kan letten hoor ik het graag. Kan zijn dat ik me nu druk maak om niks.

Vriendelijke groet,
Marcella
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat geeft meerdere keren over

Bericht door Synemios »

Ja die dierenarts heeft wel gelijk.
Het kan van alles zijn, een virus, een haarbal.
Alleen dat versufte rondlopen...
Je hebt geen giftige dingen waar je kat bij kan? bloemen of schoonmaakmiddelen etc?
Komt je kat buiten?

Als die maag leeg is dan zie je inderdaad dat waterige.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat geeft meerdere keren over

Bericht door Asse-Poes »

Eens met Denise (Synemios): het kan van alles geweest zijn en misschien was het ook helemaal niks en heeft hij 'gewoon' te snel gegeten.
Hopelijk is hij het nu kwijt.

Los van de giftige dingen kan het ook een stukje plastic, plakband, karton of iets dergelijks geweest zijn.
Ik onderzoek kattenkots ook altijd om te kijken of ik er iets raars in zie liggen.

Bij katten die buiten komen, wordt dat wel een stuk ingewikkelder.

Dat zielige mauwtje is normaal: het is geen fijn gevoel als de maag samentrekt om de inhoud naar boven te krijgen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat geeft meerdere keren over

Bericht door Anne »

Je kunt haarbalpasta geven en kijken of het verlichting geeft
Dat kan een paar dagen duren
Hoe is zijn gedrag verder?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Berryblue
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2024 20:16

Re: Kat geeft meerdere keren over

Bericht door Berryblue »

Dankjulle wel voor jullie antwoord!
Ik had eerder gereageerd maar blijkbaar was het niet gepost...
Hij kan niet bij schoonmaakmiddelen maar wel bij planten. Hij heeft nooit eerder van de planten gegeten maar ik zag wel dat ergens wat grond lag dus je weet maar nooit..
Hij heeft na het braken geslapen en daarna leek het oké.
De volgende dag was alles gelukkig weer in orde. Het moest er inderdaad even uit...
Haarbalbapasta geef ik al elke dag sinds ik merkte dat hij meerdere haren verloor.
Het was even schrikken maar gelukkig was er verder niks aan de hand :grin:
Plaats reactie