Kitten met nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Romée98
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2024 17:12

Kitten met nierfalen

Bericht door Romée98 »

Hallo allemaal,

Ik ben ten einde raad …..
onze lieve Ragdol kitten van nu 6 maanden heeft sinds een maand acuut nierfalen.
2 januari naar de dierenarts gegaan omdat hij veel slaapt en slecht eet, na bloedonderzoek was duidelijk dat die ernstige nierproblemen heeft. Vooralsnog hebben ze nog geen oorzaak gevonden. Echo… urineonderzoek … niks kwam naar voren als oorzaak.

Hij heeft een week opgenomen gelegen aan een infuus. helaas heeft dit maar weinig geholpen. We hebben hem mee naar huis genomen en zijn gestart met dwang voer, we doen dit met renal voeding en recovery liquid van Royal canin. Daarnaast geven we hem om de dag thuis eenonderhuids infuus met vocht. Hij knapt maar niet op en eet niks zelf .. al van alles geprobeerd. Afgelopen week naar de dierenarts geweest en het creat is gehalveerd en zit nu rond de 350. Ureum en fosfaat niks veranderd. Door het ureum zal hij niet eten, omdat die misselijk is werd er aangegeven. Dierenarts gaf aan nieuwe opname met spoelen Of dagelijks thuis een infuus. We hebben gekozen voor het laatste . Hij krijgt iedere dag iets tegen de misselijkheid en we zijn gestart met porus One.
We geven hem de dagelijkse hoeveelheid voeding maar blijft afvallen. Zijn broer weegt ruim 3 kilo en hij pas 2100…. Hij drinkt wel veel , maar ligt daarnaast nog veel te slapen. Hij ziet er slecht en mager uit. De dierenartsen hebben nog hoop maar ik geef het langzaam op, het knaagt aan me dat we hem nu in leven houden…. Het is echt een dagtaak geworden…

Wie heeft ook zoiets mee gemaakt en heeft tips of adviezen. Kan dit echt nog goedkomen??
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kitten met nierfalen

Bericht door cerna »

Nee, niet opgeven!
Ik begrijp dat het aan je vreet, maar hij is nog zo jong en wanneer er geen PKD is geconstateerd dan moet er toch een andere oorzaak zijn (ouders beide op PKD getest?)?

Onze Noa was 3 jaar toen ze nierfalen kreeg tgv 5 weken Metacam en zij heeft - juist omdat ze nog zo jong was - nog 4,5 jaar geleefd omdat de andere organen zoals de lever een deel van de taken van de nieren overnamen. Noa's beginwaardes waren creat 472 en ureum 31. Na drie dagen spoelen was het 308 en 17.4. Daarna steeg creat weer naar 394, maar was de ureumwaarde verder gezakt dankzij consequent nierdieet, naar 14.2. Dat de creatininewaarde gestegen was, was niet gek want eerst hadden de nieren hulp gehad van het infuus en dit was nu weggevallen.
Maar het maakte me wel verdrietig want ik deed zo mijn best.

En dus ging ik door en zakte de creatinine langzaam weer richting 350 en na een jaar naar 317 en op die waarde deed ze het goed. Juist omdat ze nog zo jong was.
Wel heb ik al die jaren moeten spuitjevoeren omdat Noa uit zichzelf geen natvoer wilde en alleen 'foute' brokjes at.

Je kunt ipv Porus One ook nog dr. Ann's overwegen: https://www.medpets.nl/dr-anns-kidney-support (ook ee stuk voordeliger)

Veel sterkte!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie