Andere manier van laten inslapen

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Bammetje24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2024 11:44

Andere manier van laten inslapen

Bericht door Bammetje24 »

Hallo,

Ik heb eergisteren mijn kat moeten laten inslapen. Gelukkig kon dit thuis op zijn eigen plekje.

Ik heb alleen moete met de wijze waarop.
Hij kreeg namelijk eerst een slaapmiddel met een injectie in een spier in de poot. Waar hij enorm pijn van had. Nog geen 20 seconden later was hij al wel in slaap.

Maar is er geen andere manier tot narcose? Dmv lucht met een kapje iets voor de neus te houden, of met een pilletje?

Ik vind het zo naar dat hij in zijn laatste minuten nog pijn heeft gehad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Andere manier van laten inslapen

Bericht door Rik »

Allereerst ben sterkte met je verlies.

Ik zou nooit kiezen voor eerste injectie in de spier want dat kan inderdaad pijn doen. Ze kunnen een infuus geven maar ook gewoon het slaapmiddel (1e injectie) gewoon in de buik of poot zetten.
In het algemeen krijgen de dieren een eerste narcose/sedatie-injectie in de spier, in de buikholte of rechtstreeks in een bloedvat.
https://www.dierenkliniektiel.nl/over-o ... orstellen/

Elke dierenarts heeft zo zijn eigen methode maar als je zelf een voorkeur hebt dan moet je die natuurlijk wel uit weten te spreken (en weten dat en wat het verschil is).

(In de spier duurt volgens mij ook langer dan in een bloedvat of via infuus dus raar dat er toch nog voor spier gekozen wordt. Je kunt uiteraard aan de dierenarts vragen waarom hij normaal die keuze maakt, dat zal hij wel een reden voor hebben.)

Nogmaals sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bammetje24
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2024 11:44

Re: Andere manier van laten inslapen

Bericht door Bammetje24 »

Maar beide keren moet er een naald gebruikt worden. Ook bij een infuus. Ik weet niet zeker of het in een spier was. In ieder geval in de heup. Maar ik vraag mij dus af of er geen andere manier bedacht kan worden dan via welke naald dan ook. Want naald is pijn.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Andere manier van laten inslapen

Bericht door cerna »

Sterkte met het verlies van je kat.

Normaalgesproken voelt een kat niets van de narcoseprik (of van welke prik dan ook) wanneer die in de flank of in de nek gegeven wordt. In de poot heb ik nog nooit meegemaakt en ik vind het vreemd want er zit zo weinig vlees op een poot. Kan me inderdaad voorstellen dat dat pijnlijk is.

Ik heb wel eens meegemaakt dat er geen narcoseprik gegeven wordt, maar gelijk de dodelijke prik en dan rechtstreeks in het hart. Volgens de dierenarts was dit het meest diervriendelijke en ik vertrouwde haar, maar het was vreselijk want Noa werd helemaal benauwd en kreeg bij volle bewustzijn stuiptrekkingen.
Deze manier van inslapen heeft mijn verdriet om haar dood alleen maar vergroot want ik had haar graag een rustig inslapen gegund.

Maar alle andere katten kregen eerst een narcoseprikje in de flank en gingen dan rustig slapen en merkten niets van de uiteindelijke prik.
En zo hoort het te zijn.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Andere manier van laten inslapen

Bericht door nellebel »

naald hoeft geen pijn te doen. een kat een kapje opgeven met gas lijkt me juist ook beangstigend voor het beestje. mijn katten die ik heb laten inslapen kregen ook een injectie maar hadden er naar mijn idee geen pijn van. sterkte met het verlies
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Andere manier van laten inslapen

Bericht door Rik »

Naald hoeft inderdaad niet pijnlijk te zijn. Het hangt er wel vanaf waar ze spuiten en in een spier kan volgens mij wel pijnlijk zijn.

Bowy kreeg de spuit in haar buik en was al vertrokken voordat er (nog voor de zekerheid) de tweede bijgezet werd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Andere manier van laten inslapen

Bericht door Dinky »

Ik weet niet meer waar Dinky de injectie kreeg maar die ging heel vredig zonder teken van pijn. Volgens mij zou een kat een kapje stressvoller vinden dan een kleine injectie.

Al begrijp ik jouw gedachte wel na jouw huidige ervaring. Toch zou ik altijd kiezen voor injectie omdat dit een korte snelle handeling is met minimale pijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Andere manier van laten inslapen

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Elke manier heeft z'n voor en nadelen. Veel katten laten echt geen infuus aanleggen zonder dat ze al een roesje hebben gehad, dus dan heb je weinig andere keuze.

Mijn ervaring is ook dat de "narcose prik" (bij zowel effectief narcose, als in laten slapen) niet fijn is, maar dat gevoel is maar van korte duur.

Helaas zijn er voor sommige middelen gewoon nog geen prettigere alternatieven.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie