Volwassen katten ruzie na komst kitten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Byzantium
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 dec 2023 20:53

Volwassen katten ruzie na komst kitten

Bericht door Byzantium »

Sinds de komst van een kitten gisteren bij 3 volwassen katten hebben er twee (broer castraat en zus uit hetzelfde nest 3 jaar oud) ineens mot met elkaar. Blazen, grommen, gillen, meppen.

Het kitten benaderen ze allemaal zoals verwacht met indringers alarm, interesse en geblaas. Bij de eerste kennismaking gingen broer en zus gezamenlijk naar het kitten blazen en zaten toen erg dicht naast elkaar en toen sloeg de vlam in de pan.

Over de acceptatie van het kitten maak ik me geen zorgen. Over de ruzie tussen de twee volwassen katten wel. Nooit eerder ruzie gehad.

De derde volwassen kat is 12 en houdt zich afzijdig. Die zal het kitten snel accepteren dat heeft ze in haar leven al eerder gedaan. De andere twee doen ook normaal tegen haar. Maar ze kunnen elkaar dus niet luchten of zien momenteel.

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Volwassen katten ruzie na komst kitten

Bericht door Rik »

Geen ervaring... maar ja... een nieuwe kitten in een grotere groep katten kan de onderlinge verhoudingen van de reeds aanwezige katten danig verstoren. De hele dynamiek moet zich weer een beetje hervormen. Hopelijk is het nu al weer een stukje rustiger geworden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Volwassen katten ruzie na komst kitten

Bericht door castratenkoor »

Zijn de volwassen katten allemaal gecastreerd?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

Re: Volwassen katten ruzie na komst kitten

Bericht door Nymphadora »

Bij mij twee zussen van 12 die hetzelfde deden, wel pas na een paar weken na komst van kitten. Ik heb de introductie heel langzaam aan gedaan, omdat het voor hen de eerste kitten was die erbij kwam.
Wat voor mijn poezen hielp is ze individueel wat meer aandacht geven. Bewust met ze knuffelen en tegen ze kletsen, rust met het eten etc. Spelen ging na een paar maanden pas echt weer wat meer ontspannen, maar dat heeft meer te maken gehad met de kleine draak die alles af pakt en boven op ze springt als zij gaan ontspannen.
De voerbakjes staan weer bij elkaar, ze slapen weer op 1m3 als ze er zin in hebben en komen ook weer samen knuffelen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Volwassen katten ruzie na komst kitten

Bericht door Anne »

Het is heel normaal dat katten stress op elkaar afreageren
Ik zou dus zelf niet ingrijpen maar ze het zelf laten uitzoeken tenzij dit ellenlang gaat duren
Hoe oud zijn je volwassen katten? Zit er nog een speelse bij?
Want kittens willen naast eten, drinken, kattenbak vooral spelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie