Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 342
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Hij is misselijk door het hoge ureum en doordat hij voer heeft gehad wat niet goed voor hem is. Ook het niet-eten zorgt voor nog meer misselijkheid.
Je kunt kijken of je hem het vlees een voor een kunt voeren (als een brokje).
En wanneer hij het zo ook niet wil, meng dan een blikje AH-paté met warm water en doe hier een schepje dr. Ann's doorheen Probeer hem dan met een spuit te voeren zodat je hem weer op de rit krijgt (je had geen Kattovit mousse besteld?). Niet gelijk een heel blikje want dan gaat hij spugen, maar verdelen over de avond.

En morgen Cereniatabletjes gaan halen in de dierenkliniek tegen de misselijkheid en mocht de kliniek Trovet Renal (of een andere paté/mousse - Specific?)hebben dan zou ik daar een blikje van meenemen. Dit voer kun je heel gemakkelijk op vladikte brengen (zie de link die ik gestuurd heb) en dan in 5 ml spuitjes doen. Het voer moet wel een beetje smeuiig zijn (en geen bolletjes!) want anders worden het losse stukjes die heel lastig met water te mengen zijn.
https://www.medpets.nl/trovet-renal-oxa ... d-kat-blik

https://www.medpets.nl/specific-kidney- ... HwQAvD_BwE

Het is erg belangrijk dat hij weer gaat eten want anders gaat hij snel achteruit.

En probeer de moed niet te verliezen.
Ik weet uit ervaring hoe zenuwslopend dit is. Onze Noa kreeg nierfalen na een operatie aan het gebit en 5 weken Metacam. Zij had hele hoge waardes (vele malen hoger dan Jimmy) en werd door de dierenarts-internist opgegeven. Mijn eigen dierenarts heeft haar toch drie dagen aan het infuus gelegd ("inslapen kan altijd nog") en daarna was het aan mij. De waardes waren gezakt, maar nog steeds veel te hoog en Noa wilde het nierdieet niet. Noa wilde niets.
Ik ben gaan spuitjevoeren en dat was een drama in het begin, maar ik hield vol en na een dag of 10 ging het beter. Het spugen werd minder en Noa werd weer Noa en geen zieke nierpatiënt. Na een maand ging ik op de weegschaal staan en was 10 kilo afgevallen. Zo vreet het aan je.
Maar Noa was er nog en met haar ging het steeds beter. Ze is 4,5 jaar nierpatiënt geweest en toen was het helaas voorbij.
Ik mis haar nog altijd.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Bedankt voor de tips zover.

Beide linkjes heb ik bekeken en beide heb ik al eens geprobeerd maar hij vond het niks.

Ik ga morgen wel weer ff verder shoppen.

En inderdaad het vreet aan je, loop al dagen met koppijn rond en slaap er slecht van.

Heb hetzelfde met mijn konijn gehad die in augustus was overleden.
Die moest ik 5x per dag dwangvoeren en medicatie geven, 3 weken lang, bijna klokje rond.
Ik was toen echt kapot.

Zal straks nog een beetje dr Ann's oplossen in water en kijken of dat lukt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1777
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

Ik weet van Denise (Synemios) dat een injectie met Cerenia vaak beter werkt en daarna doorgaan met de pilletjes.
Maar ja, dan moet hij wel naar de dierenarts.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5278
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

soms werkt het beter, maar dat is vooral als er sprake is van maag/darm problemen. ( problemen met opname van de medicijnen)
Maar je zou het altijd kunnen proberen als het niet werkt met pilletjes.

Wat ik met de kattovit ( stukjes) ook wel eens doe is het door de blender gooien, soms eten ze wel als je het een andere structuur geeft en zo niet dan kan ik het dmv een spuitje voeren.

Ook ik weet hoe zenuwslopend dit is en heb helaas geen verdere adviezen dan die er al gegeven zijn.
Heel veel sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Jimmy heeft nu 24 uur niets meer gegeten dus ik ga vanavond meteen beginnen met dwangvoer.

Ik krijg nu gelukkig wel de Dr Ann's erin.

Dwangvoer vragen:
-Moet je dit opbouwen?
-hoeveel gram voer per x
-hoeveel tijd tussen de voerbeurten?
- mixen met water, in de blender,staafmixer of gewoon prakken?

Aangezien jimmy een echte buitenkant is ben ik benieuwd of als hij misselijk word en moet spugen hoe lang dat meestal na een voerbeurt is


Veel vragen, sorry, wil het graag goed doen.

Bvd!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Anne »

Ik zou nu gelijk beginnen met dwangvoeren en niet wachten tot vanavond
Heb je niernatvoer in de vorm van paté? Dat is het makkelijkste
Ik gebruik voor het dwangvoeren altijd vd grote konijnenspuiten van 15 ml, die kun je los bij de da kopen
De paté kun je met warm water heel vloeibaar maken zonder mixer
Zo krijgt nierpoes ook lekker veel vocht binnen
En dan 2 spuiten per x, je mag ook om het uur 1 spuit geven om te kijken of het erin blijft
Als dat goed gaat probeer 2 spuiten om de 3 uur
Snachts hoeft dat niet

Mocht je geen niernatvoer in de vorm van paté hebben dan zou je nierbrokjes kunnen laten wellen in warm water, je moet de brokjes echt onderdompelen in goed heet water. Na een uurtje kun je dat ook prima gebruiken om mee dwang te voederen, met een thee lepeltje krijg je het makkelijk in de grote spuiten ( niet in kleine spuitjes)

Sterkte!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 342
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

-Moet je dit opbouwen?
Ja, omdat hij al 24 uur niet gegeten heeft. Zou ik ieder half uur 2 spuitjes geven (ik gebruik 5 ml spuitjes en itt Anne heb ik geen probleem om het voer in het open spuitje te doen. Ik gebruik open spuitjes omdat je het voer dan dikker kunt houden want anders is het water met een kleurtje en krijgt hij nog nauwelijks voedingsstoffen binnen.
Afbeelding
-hoeveel gram voer per x
Zodra je hem weer aan het eten hebt is het ongeveer 25 gram per keer en dat 4x per dag. Maar nu in het begin - om te voorkomen dat hij gaat spugen - is het maar een klein beetje AH-paté. Ik zou 25 gram aanmaken met heet water (niet kokend, maar uit de kraan). en hier een lepeltje (bijgevoegd) dr. Ann's doorheen roeren. Twee spuitjes vullen en de rest van het voer in een koelkastbakje op een koele plaats neerzetten (niet in de koelkast want dan dikt het in en is ook niet lekker meer).
-hoeveel tijd tussen de voerbeurten?
De eerste paar dagen een 3x 2 spuitjes per half uur en gaat dat goed dan overgaan op 4x per dag 6 spuitjes verdeeld over de dag.
- mixen met water, in de blender,staafmixer of gewoon prakken?
Ik maak het fijn met een lepel en druk zoveel mogelijk de stukjes er uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou hem, nu hij zo ziek is, niet naar buiten doen.

Heb je al Cerenia gehaald?
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5278
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Ik zelf doe voer met stukjes altijd in de blender, met pate doe ik hetzelfde als Anne en Annet,
Maar het is maar net wat je zelf het fijnste vind
Ik hoop dat het inmiddels gelukt is met de cerenia en het dwangvoeren en dat Jimmy zich er beter door voelt.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Ik had nog zakjes Kattovit Renal Maaltijdzakjes.

2 zakjes a 85 gram met klein beetje water in de blender gedaan.

Heb hem zojuist 10ml in zijn bekje gegeven en dat ging echt super makkelijk.

Daarna het mengsel op de grond gezet en hij ging nog ff verder eten!

Denk dat ik nog ff een uurtje wacht en dan kijken of hij het binnen houd en dan 15ml proberen.

Aangezien we nog steeds smeren met mriataz heb ik geen andere medicijnen gehaald.

Mirataz is eetlust opwekkend en tegen misselijkheid.

Binnen houden is wel erg lastig aangezien het een echte buitenkat is.

Maar met de weersomstandigheden en zijn gezondheid gaan we het proberen hem binnen te houden.

Bedankt voor al jullie tips en medeleven, word zeer gewaardeerd!!

To be continued....
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1777
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

Ik snap dat het lastig is om een buitenkat binnen te houden, maar...
- je weet dan dus totaal niet wat hij buiten eet
- je weet niet of hij braakt en wanneer en wat er in het braaksel zit
- idem met poepen en plassen

Het zou echt heel jammer zijn als je nu alles uit de kast trekt om Jimmy weer op de rails te krijgen en hij eet straks bij de overburen voer waar hij weer slechter van wordt.

Nu is het weer slecht, maar het mooiste zou zijn als je je tuin catproof kan maken. Of een kattenren bouwen voor hem.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 342
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Ik sluit me aan bij Marina (Asse-Poes) plus dat een kat weg gaat kruipen wanneer hij zich erg slecht voelt en dan loop je het risico dat je hem niet meer terugvindt of dat hij uit zichzelf niet meer terugkomt en zolang het vriest kan hij dus bevriezen en vind je hem nooit meer terug.
Dan sterft hij een eenzame dood ergens onder een struik. :-(
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Hoi,

Ik ben overtuigd.
We gaan hem binnen houden.

Sws hebben we op dit moment ook geen overzicht op zijn ontlasting aangezien hij zijn behoefte altijd buiten doet.

Hij heeft wel een kattenbak maar daar plast hij alleen 's nachts op.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5278
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Mirtazapine is vooral een eetlustopwekker, sterker nog 1 van de bijwerkingen is juist misselijkheid en/of braken.
Als een kat echt misselijk is dan is mirtazapine meestal niet voldoende.
Ik lees ook nergens in de officiële bijsluiters terug dat het tegen misselijkheid zou werken.

Wel in sommige bijsluiters die dierenklinieken zelf in elkaar gezet hebben.

Ik zou zelf echt cerenia erbij gaan geven als dit zo blijft.
Fijn dat je er wel wat in gekregen hebt en hij daarna zelf ook nog wat gegeten heeft.
En dat je hem binnen houdt.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 342
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Hoe gaat het nu?

Ik vul hier even wat aan want dit kan tot onduidelijkheden leiden.
Ik schreef: "De eerste paar dagen een 3x 2 spuitjes per half uur en gaat dat goed dan overgaan op 4x per dag 6 spuitjes verdeeld over de dag." Maar daar moet eigenlijk zijn: "3x 2 spuitjes per half uur en dat 4x per dag en gaat dat goed dan......enz...
Maar misschien had je wel begrepen dat dit ook 4x per dag moet (anders krijgt hij wel heel erg weinig) :smile:
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1777
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

@Annet: Ehh ik ben het kwijt.
3x 2 spuitjes per half uur. Dus 6 spuitjes in een half uur.
En dat 4x per dag = 24 spuitjes.

Als dat goed gaat, dan verdubbelen naar 6x 2 spuitjes? En dat 4x per dag = 48 spuitjes dus.

Begrijp ik 't zo goed?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie