Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sylvana
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2024 00:22

Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door Sylvana »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Jaxx is in september 3 geworden. 3 dagen geleden braakte hij een spoelworm uit en dag later heb ik hem ontwormt. 2 dagen geleden zag ik hem in de avond wat suf liggen en druppels urine aan zijn vacht en op het kleed. Hij at wel gewoon. Kattenbak neergezet want hij komt altijd buiten. Gisterochtend dierenarts gebeld en moest met spoed komen. Plaskater…..onder narcose zijn blaas geleegd en urine onderzocht. Struviet gevonden maar zuurgraad was normaal dus bloed afgenomen. Zijn nierwaarden waren megahoog dus ook acuut nierfalen. Hij is nu de 2e dag opgenomen en zijn zouten zijn prima, eet goed en zijn urine druppelt goed door de catheter. Ik ben me rot geschrokken en geen idee wat zijn verdere leven ons gaat brengen. Ik hoop op tips omtrent voeding voor alsmhij straks thuis komt.

Ik heb een plaskater gehad met penisamputatie en maandelijks drama en een kat met diabetes en nierfalen dus het is me wederom niet gegund
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door Dinky »

Als ik het goed lees dan had hij verstopte urinebuis. Doordat de urine niet weg kon is de kans groot dat de slechte nierwaarden daar door komen.

Qua voeding is vocht belangrijk dus in ieder geval dagelijks natvoer. Zelf gaf ik bij blaasgruis royal Canin urinary.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Juke1982
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2022 18:54

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door Juke1982 »

Ik denk dat het sowieso fijn is een kattenbak te hebben omdat je dan in de gaten kunt houden of en hoeveel je kater plast. Als hij alles buiten doet omdat hij deze mogelijkheid niet heeft zie je dit nooit.

Vervelend ook dat het nu acuut nierfalen is, onze kater heeft blaasgruis en was ook verstopt met struviet en is hiervoor toen ook met een blijvende catheter gespoeld en opgenomen. Dit is gelukkig volledig hersteld en wij geven hem blaasgruis voer (onderhoud). Dit is ook goed voor de nieren overigens. Ik weet niet waar jullie goed aan doen en of het nog over kan gaan? Acuut nierfalen heb ik geen ervaring mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Sylvana
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2024 00:22

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door Sylvana »

Jaxx is inmiddels weer thuis. Heeft 1x op de kattenbak geplast vanmiddag maar zojuist lekt hij weer urine. Is erg levendig, gaat kroelen, op zijn rug liggen, komt als je roept en hij heeft inmiddels 2,5 zakje natvoer op!!! Hij kreeg bij de DA geen eten denk haha.

Ik heb de DA even gebeld over het lekken en daar snapt ze niks van. Zijn nierwaarden waren normaal en ook zijn urine was weer helemaal schoon. Zuurgraad was al normaal.
Ze gaat nu de leverancier bellen over welke brok ik moet geven
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Het lekken kan na-irritatie zijn. Dit zie je soms, en corrigeert zichzelf meestal wel. Krijgt hij nog een pijnstiller? Het is natuurlijk nog goed geïrriteerd daar beneden.

Wat voeding betreft: bij blaasproblemen is vocht echt je nummer 1 prioriteit. Wil je om wat voor reden dan ook (ook) droogvoer blijven geven, is Virbac een van de weinige merken die ik zou adviseren.
Juke1982 schreef: 04 jan 2024 12:56 wij geven hem blaasgruis voer (onderhoud). Dit is ook goed voor de nieren overigens
Dit is absoluut niet het geval. Er staat bij struvietvoeding ook duidelijk de contra-indicatie nierinsufficiëntie. Blaas- en nierdiëten werken op veel fronten tegengesteld.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door cerna »

KimsKattenWeetjes schreef: 07 jan 2024 10:54 Blaas- en nierdiëten werken op veel fronten tegengesteld.
Tenzij het oxalaat betreft zoals bij onze poes Milka: https://www.medpets.nl/trovet-renal-oxa ... ltijdzakje

Maar zij wilde het voer niet en ook geen ander merk en ik ben daarom (je moet toch wat) Eurologist van De Huisdierendokter gaan geven naast haar vertrouwde voer. Na een paar maanden ben ik de dosering gaan afbouwen en na een jaar helemaal gestopt. Dat was 9 jaar geleden en nooit meer blaasgruis gehad.
https://www.huisdierendokter.nl/blaasontsteking.html
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door KimsKattenWeetjes »

cerna schreef: 07 jan 2024 12:35 Tenzij het oxalaat betreft zoals bij onze poes Milka: https://www.medpets.nl/trovet-renal-oxa ... ltijdzakje
Het gaat hier echt niet om oxalaat, maar struviet, en 99% van de urinary diets zijn geformuleerd voor struviet, dus die "uitzondering" leek me niet per se noemenswaardig in dit geval.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit een renal diet is, die oxalaat ook benoemd, aangezien dat je go to toch wel is bij oxalaat. En dan heb je nog de St/Ox van Purina, maar daar heb ik ook wel een mening over... Net als de oxalaat claim bij het gros van de struviet diëten.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door Rik »

Sylvana schreef: 06 jan 2024 01:02 Zijn nierwaarden waren normaal en ook zijn urine was weer helemaal schoon. Zuurgraad was al normaal.
Fijn. Geen Chronisch nierfalen. Dan hoef je ook niet naar nierdieet te kijken. Een zeker bij een 3 jarige kat lijkt me dat echt te vroeg om preventief te geven.
Sylvana schreef: 06 jan 2024 01:02 Ze gaat nu de leverancier bellen over welke brok ik moet geven
Brok? Waarom brok? Lijkt me juist niet handig bij blaasgruis. Vocht vocht vocht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door cerna »

Ik had niet goed gelezen
Laatst gewijzigd door cerna op 08 jan 2024 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door Rik »

:grin: ;-)
Laatst gewijzigd door Rik op 08 jan 2024 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Jaxx lekt urine, blaasgruis en acuut nierfalen

Bericht door cerna »

Ja Rik, je hebt (alweer) gelijk. Ben ook net pas wakker (gepensioneerd, hè :lol: )

Ik verwijder mijn reactie.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie