Hulp gevraagd met kater.

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
dippas

Hulp gevraagd met kater.

Bericht door dippas »

Allen,

Even mij kort voorstellen, Robin, kom uit Nijmegen en heb 2 katten.

Woonsituatie: een appartement 2 hoog, 55m2 met achter een balkon kat-proof, katten mogen vrijwel overal komen in huis.
Ze hebben krab plekken, verstop plekken, klim plekken. Ze krabben waar het mag en laten de meubels heel!

Katten: Nova (poes) een Scottish fold van 1.5 jaar weegt zon 3.5 kilo en is gesteriliseerd en heeft al der inentingen. Ze heeft uiteraard geen stamboom. Narvi (kater) een Britse korthaar van 1.2 jaar tegen de 7 kilo en gecastreerd, heeft ook alle inentingen en is met een stamboom.

Nova had ik als eerste in huis, maar besefte snel dat ze niet alleen moest zijn. Na het werk (4 dagen in de week) moest ik veel goed maken bij der, de keuze was snel gemaakt ze moest er een vriendje bij krijgen. Het nestje waar ze uit kwam waren allemaal al weg, daar ging ik opzoek naar een ander nestje Scottish fold. Deze was snel gevonden, echter werden deze kittens ziek en heb ik de koop afgezegd. Kort daarna kwam er met toeval in de buurt een nest met Britse kortharen voorbij.

Daar heb ik Narvi uit gehaald, een Lilac kleur katertje. En daar begon de uitdaging, nu zon jaar verder en ik weet eigenlijk niet goed wat te doen. Er zijn 2 zaken die spelen, maar deze 2 hebben naar mijn mening ook met elkaar te maken.

Probleem 1:

Sinds dag een Reageert Nova niet goed op Narvi, blazen, grommen, alles er op en er aan. Narvi speels en trekt zich er niks van aan, een week in huis en nova tolereert hem iets meer. uit eindelijk spelen ze een beetje met elkaar, maar ik zie al snel dat Narvi te lomp is voor Nova. Vooral nadat Narvi Nova voorbij is gegroeid word het als maar vervelender in huis. Nova is vergeleken een klein poesje, wacht rustig der beurt af, is nooit vervelend, perfect eigenlijk. Narvi is dominant, met spelen moet hij op de voorgrond zijn, Nova gaat dan maar liggen of loopt grommend weg.

Dagelijkse situatie is dat ze eigenlijk afzonderlijk in huis leven, waarbij Narvi meermaals per dag te spelen (of het spelen is) met Nova. Dit gaat gepaard met een boel geschreeuw vanuit Nova. (Narvi rent daar der toe, gaat over der heen staan en bijt? dan op der rug en gaat plat op der liggen. Hierna een boel geschreeuw en plukken haar, vaak grijp ik in waarna Narvi weg rent en Nova der weg vervolgd). Deze 2 gaan niet samen.

Probleem 2:

Narvi heeft een onverzadigbare vraag naar aandacht. Dit kan ik niet opbrengen, Nova wilt hem geen aandacht geven.
Als smorgens de wekker gaat zit hij spinnend boven op mij, volgt mij vervolgens door het huis naast mij totdat ik ga werken. Bij thuiskomst komt hij als eerste naar mij toe (Nova blijft meestal lui liggen), kopjes geven en soms mauwen. Hij krijgt dan zijn knuffels, even aanhalen maar moet dan meestal eerst even zitten voor mijzelf. Dan krijgen ze beiden aandacht, spelen met ze (voornamelijk met Narvi), snoepje, knuffels, dit alles zon 30 min. Daarna verder het avond eten voorbereiden etc, maar dit is niet genoeg voor meneer. Tijdens de avond speel ik nog een paar keer met hem, pak heb af en toe op en loop er mee door het huis, ook is dit niet genoeg. Als ik even tijd voor mijzelf nodig heb, moet leren, achter de laptop zit, iets lees, meneer wilt zo veel aandacht dat het vervelend word. Nova lastig vallen, krabben tegen de kastdeur, krabben aan het kozijn, enorm hard mauwen. Ik moet dan meermaals opstaan om hem weg te houden met waar die mee bezig is. In het begin schoot hij dan meteen weg, maar nu moet ik echt naar hem toe lopen en dan nog stopt die niet.

Het is zo vervelend aan het worden dat ik de afgelopen maanden er steeds vaker aan denk dat hij niet in dit huis past, later de avond komt die weer kopjes geven en ligt die savonds weer naast je op bed en is die je vriendje. Echter gaat dit ritueel zo al maanden dagelijks door en het zuigt al mijn energie uit mij, het maakt mij zo moe.

Straffen mag niet, ik loop naar hem toe en dat is meestal 5 min goed zat. Of ik pak hem even op, zet hem even naast Nova neer en aai beide, ook dit helpt maar enkele minuten. Ik moet mij de laatste tijd zo inhouden, onlangs heeft die wel een glas water over zich heen gekregen, hij kan zo lang door gaan met vervelen. Je kan 30 minuten met hem gaan zitten spelen, het heeft geen nut.

Ik heb geluk als het mij enorm lukt hem te negeren dat hij uiteindelijk gaat liggen. Echter is het probleem, zodra ik opsta om bijvoorbeeld een kop thee te pakken hij al weer naast je zit en het spel weer begint....

Wat kan ik doen? Ik snap wel dat overdag hij aandacht mist omdat Nova niet met hem wilt spelen. Echter kan ik niet als ik thuis kom tot het slapen gaan met hem gaan zitten spelen. Ik vindt hem echt een enorm lief beest, maar als dit gedrag niet veranderd is het woongenot hier in huis voor mij niet te doen. Ook kan ik begrijpen dat dit voor Nova ook niet te doen is.

(Aanvulling: Nova is helemaal niet speels meer sinds Narvi in huis is. Ook spint ze niet meer zoals in het begin, terwijl ze af en toe met mij alleen nog wel ontspannen momenten heeft. Ze is erg stil en terug getrokken, wel vele maler slimmer dan Narvi en ze zoekt mij op op momenten dat hij het niet door heeft. Zodra hij dit ziet moet hij er ook bij zijn, waarnaar zij grommend weg gaat)
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

Re: Hulp gevraagd met kater.

Bericht door Nymphadora »

Ik vraag me af of Narvi genoeg uitdaging heeft? Mijn drukke aandacht vragende katertje heeft veel baat bij regelmatig rondje buiten rennen. Hier kan hij zijn energie kwijt, al zijn spieren ontwikkelen en er gebeurt buiten zoveel dat hij genoeg prikkels krijgt dat hij zichzelf goed kan vermaken. Een prikkel kan al een blaadje zijn dat beweegt.
Ik begrijp dat dat op 2 hoog wat lastig is. Heb je speelgoed waar hij zichzelf mee kan vermaken? Ik heb hier bv een speelgoedmuis die piept als je hem aanraakt. Vliegt hij hier het hele huis mee rond. En in plaats van een gewone voerbak zet ik af en toe een voerpuzzel voor hem neer. Zou dat wat kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hulp gevraagd met kater.

Bericht door Rik »

Dit zijn allemaal gevallen die ik al meerdere keren langs heb zien komen op "my cat from hell".
dippas schreef: 06 jan 2024 01:27 Wat kan ik doen? Ik snap wel dat overdag hij aandacht mist omdat Nova niet met hem wilt spelen. Echter kan ik niet als ik thuis kom tot het slapen gaan met hem gaan zitten spelen.
Je hoeft niet de hele dag met hem te spelen. Maar in ieder geval wel 10 tot 15 minuten intensief voordat je weggaat en weer 15 minuten als je thuiskomt (waarna je hun hun maaltijd kunt geven). En 10/15 minuten voor het slapen gaan. Je moet zelf even kijken hoeveel tijd hij nodig heeft om tot rust te komen. Bij het spel moet je hem wel 2 of 3 keer tot het uiterste laten gaan waarna hij weer een paar minuutjes uit kan rusten.
dippas schreef: 06 jan 2024 01:27 Deze 2 gaan niet samen.
...
Narvi heeft een onverzadigbare vraag naar aandacht. Dit kan ik niet opbrengen, Nova wilt hem geen aandacht geven.
Als je het niet op kunt brengen om die speelmomenten in te bouwen... dan is het inderdaad de vraag of Narvi op zijn plaats is. Want ook Nova leidt er nu onder.

Maar als het wel kan, dan kun je daarmee de scherpste randjes bij Narvi er wel vanaf halen. Ook spel en zelfvertrouwen opkrikken bij Nova is nodig, want Narvi mag haar niet zien als speelprooi.

(Ik laat regelmatig bij het spel met hengel Yuna flink dicht langs Bono sjeesen. Die is daar dan ook wel van onder de indruk zodat hij haar niet zo ziet als prooi.)

Op het moment dat Narvi Nova gaat 'pesten' dan weet je dat hij energie teveel heeft die leeg getrokken moet worden.

Je zou op met Narvi kunnen gaan wandelen (in harnas). Ook gaat kan raar energie bij hem wegnemen. Maar dat moet je zelf dus ook de tijd in steken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dippas

Re: Hulp gevraagd met kater.

Bericht door dippas »

Naar buiten gaan is geen optie, ze mogen nu wel op het balkon, maar dame en heer zijn snel weer binnen met deze kou. Speeltjes in overvloed, maar daar is die niet actief mee. Het moet telkens wat nieuws zijn waar die dan druk mee kan zijn, maar na enkele dagen is de nieuwigheid er af en ook de interesse er in. Wat wel zijn favoriet blijft is een paarden zweep (paar euro bij de Decatlon) met een stukje touw aan het einde. Deze is wat langer en kun je sneller en makkelijker mee over de vloer, daar kan die mee doorgaan tot die moe is. Zon 25 min, daarna gaat die liggen voor 5 minuten en is het weer aandacht vragen.

Rennen doet die af en toe binnen, voor zover het kan. Zomerdag zijn het voornamelijk vliegen waar die gek op is en achterna zit (en op eet).

Hij moet het vooral hebben van contact, maar de voer puzzel ga ik proberen! Tevens wil ik zelf een katten klim muur maken in de bij kamer, miss kan die daar wat energie kwijt. (maar let wat ik zeg, hij wilt graag persoonlijke aandacht)
dippas

Re: Hulp gevraagd met kater.

Bericht door dippas »

@ Rik

Er zijn zeker speel momenten, echter is dit zoals eerder beschreven niet genoeg voor Narvi. Als ik 20 minuten met hem bezig ben, en hij al naar 5 min ''zeurt''. Ik dan weer een tijd met hem spendeer en wederom na 5 minuten ''zeurt'', sorry maar dan is er iets aan de hand.

Tijdens het spelen probeer ik wel wat jij aangeeft Nova er in te betrekken, ook dat ze dichter bij elkaar komen. Daar is het opvallend dat Narvi bijvoorbeeld het laserpuntje of dergelijke niet pakt rondom Nova en wacht. Met regelmaat als ik voor beiden een bakje vlees neerzet en Narvi is al aan het eten kan het zijn dat Nova aan zijn bakje begint, ze duwt gewoon der kop der in en hij gaat dan maar naar het andere bakje. Hier doet hij niet moeilijk om.

Het is naar mijn beleving ook niks kwaad wat hij naar Nova uit, puur extreem speels op zijn momenten.

Naar buiten gaan met met hem in een harnas moet ik nog over nadenken, ik wil ook niet iets gaan creëren wat kan uitgroeien tot meer vraag naar verzadiging. Alle tips zijn natuurlijk welkom!
Plaats reactie