Kitten chaos

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
BrechtjeAdam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2024 05:22

Kitten chaos

Bericht door BrechtjeAdam »

Hallo allemaal,

Sinds twee maanden hebben wij 2 kittens van nu 5 maanden geadopteerd, wij zijn beide opgegroeid met katten, mijn ouders hebben zelfs nog 15 jaar katten gefokt en ik heb jarenlang kittens opgevangen voor het asiel dus ik ben wel iets gewend.
We hebben nog nooit twee kittens tegelijk gehad maar deze 2 broertjes zochten samen met spoed een huisje en we dachten, 2 is leuker dan 1 en aangezien ik een jaar vrijaf heb genomen van werk hebben we nu ook alle tijd om ze op te voeden en ervan te genieten helaas dat genieten staat eigenlijk op de achtergrond, het is chaos sinds ze er zijn in plaats van dat ze elkaar bezig houden breken ze gezamelijk het huis af, ze hebben alles tot hun beschikking om ze bezig te houden en zelfs een grote speelkamer met klimopties etc en ik knutsel zelf nog wat voerpuzzels maar het enige wat ze doen is slopen ik ben zonder overdrijven 24/7 bezig om ze een beetje in het gareel te houden, ik snap echt wel dat slopen erbij hoort maar dit heb ik nog nooit meegemaakt, in de nacht zitten ze nu in een binnenkennel want het was geen doen meer, zelfs de jaloezieën lagen op de grond.
Ons hele leven draait momenteel om de katten en het constant in de gaten houden.
Ik hoop dat ik hier even mijn verhaal kwijt kan zonder oordeel.
Wij wonen in de stad dus er is geen optie om ze naar buiten te laten gaan en ze zijn zeer overmoedig en nergens bang voor dus dat zou ik sowieso niet durven maar we hebben een groot huis.

Wie heeft er misschien wat tips en op welke leeftijd worden ze iets rustiger? Ik heb daar nooit eerder op gelet omdat ik dit nog niet niet heb meegemaakt met vorige katten.
Bedankt vast.
Groetjes
Brechtje

Moos en Jake
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten chaos

Bericht door Anne »

Zijn ze geholpen?
Misschien dat dat ze rustiger maakt
Wat vervelend dat het genieten niet op de voorgrond staat
Hopelijk hebben anderen nog tips
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten chaos

Bericht door Rik »

Welkom op het forum.
BrechtjeAdam schreef: 04 jan 2024 05:52 Ik hoop dat ik hier even mijn verhaal kwijt kan zonder oordeel.
Ik weet niet helemaal welk "oordeel" je zou verwachten maar ik zie niet iets waar ik negatief over zou kunnen zijn in jou post :smile:

Kittens kunnen wel druk zijn maar zoals jij het beschrijft zijn het echte slopertjes :grin:

Kun je een beetje beschrijven wat ze voor hunzelf WEL tot hun beschikking hebben buiten hun eigen speelkamer. Want ik lees dat er wel klimopties e.d. zijn in de speelkamer, maar heb je dat ook daarbuiten (dus in je woonkamer e.d.)? Katten hebben een grote behoefte aan het eigen maken van de (alle) ruimtes die tot hun beschikking staan. Dus ook een klimpaal, plankjes (cat-super-highway), kattenbak en slaapplaatjes in de woonkamer e.d.

Hoe ziet verder het spel eruit wat je met ze doet? Hoe lang en hoe vaak per dag?
Gebruik je de boil & simmer techniek?

Het lijken wel behoorlijk energieke kittens te zijn maar daardoor hebben ze waarschijnlijk wel wat meer begeleiding nodig (lees: spel).

PS. Ik neem aan dat ze gecastreerd zijn (of binnenkort aan de beurt zijn gezien hun leeftijd).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Juke1982
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2022 18:54

Re: Kitten chaos

Bericht door Juke1982 »

In de speelkamer kan je ze toch ook even laten sjeezen in de avond of nacht? Ik denk als je ze in een bench zet ze daarna alleen nog maar energieker zijn ..
Wat Rik ook zegt, lekker veel plankjes ophangen en grote hoge krabpalen dan kunnen ze helemaal los. Als ze ouder worden neemt dit echt wel af...en inderdaad castreren is sowieso een goed idee.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kitten chaos

Bericht door cerna »

Ik kan er niets aan doen, maar ik moest inwendig toch ook een beetje lachen toen ik jouw verhaal las want het bracht me terug naar 10 jaar geleden.

Ook nog nooit 2 kittens tegelijk gehad, maar toen kwam het er toch van. En och, Brits Kortharen zijn rustige katten dus dat kwam wel goed. Dachten we.
Nou, dat hebben we geweten. Het hele huis braken ze samen af. Zagen ook niets anders dan elkaar en alles wat voor hun voeten stond of lag, ging om.
In de badkamer - ja, zet die deur dan ook niet open - trokken ze de handdoeken van het rekje en dan vloog één er onder en de ander daar bovenop. Alles vol haakjes, natuurlijk.
Planten werden gesloopt want er zaten vliegen voor het raam en de andere 4 katten wisten niet waar ze blijven moesten.
Hoe vaak ik niet verzucht heb: "waar zijn we aan begonnen?"

Maar na de sterilisatie werd het langzaam rustiger en toen ze een jaar of 2 waren konden we weer opgelucht ademhalen. We hadden het overleefd.
Dus eh......... voor de komende 1,5 jaar veel sterkte gewenst.

Verder sluit ik me aan bij de andere reacties.
Afbeelding
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
BrechtjeAdam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2024 05:22

Re: Kitten chaos

Bericht door BrechtjeAdam »

Anne schreef: 04 jan 2024 11:12 Zijn ze geholpen?
Misschien dat dat ze rustiger maakt
Wat vervelend dat het genieten niet op de voorgrond staat
Hopelijk hebben anderen nog tips

Ze worden eind volgende week beide gecastreerd, ik hoop dat dit net de randjes eraf zal halen 🤞🤞🤞
Dank voor je reactie!
BrechtjeAdam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2024 05:22

Re: Kitten chaos

Bericht door BrechtjeAdam »

Rik schreef: 04 jan 2024 11:25 Welkom op het forum.


Ik weet niet helemaal welk "oordeel" je zou verwachten maar ik zie niet iets waar ik negatief over zou kunnen zijn in jou post :smile:

Kittens kunnen wel druk zijn maar zoals jij het beschrijft zijn het echte slopertjes :grin:

Kun je een beetje beschrijven wat ze voor hunzelf WEL tot hun beschikking hebben buiten hun eigen speelkamer. Want ik lees dat er wel klimopties e.d. zijn in de speelkamer, maar heb je dat ook daarbuiten (dus in je woonkamer e.d.)? Katten hebben een grote behoefte aan het eigen maken van de (alle) ruimtes die tot hun beschikking staan. Dus ook een klimpaal, plankjes (cat-super-highway), kattenbak en slaapplaatjes in de woonkamer e.d.

Hoe ziet verder het spel eruit wat je met ze doet? Hoe lang en hoe vaak per dag?
Gebruik je de boil & simmer techniek?

Het lijken wel behoorlijk energieke kittens te zijn maar daardoor hebben ze waarschijnlijk wel wat meer begeleiding nodig (lees: spel).

PS. Ik neem aan dat ze gecastreerd zijn (of binnenkort aan de beurt zijn gezien hun leeftijd).
Hoi,

Dank voor je reactie ;-)
Helaas is op andere fora de toon nogal anders daarom waag ik mij er liever niet meer aan maar ik had al gelezen dat het er hier niet zo aan toe gaat dus ik durfde het wel aan.
Ze hebben in principe het hele huis tot hun beschikking, op iedere verdieping een kattenbak en krabpaal/speeltjes, ik werk vanuit huis dus op momenten dat ik in bespreking ben gaan ze naar de speelkamer dat is nooit langer dan één a twee uurtjes de rest van de dag lopen ze vrij rond.

Ik moet misschien zelf ook meer met ze spelen, ze zijn altijd samen bezig waardoor dat minder is dan bij de vorige katten dat gaat ongemerkt omdat je eigenlijk meer aan het kijken bent hoe ze samen ravotten, ik ga dat sowieso doen!

Ze worden eind volgende week geholpen heb stille hoop dat dit net beetje meer rust geeft in de lijfjes 😁🤞🤞
BrechtjeAdam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2024 05:22

Re: Kitten chaos

Bericht door BrechtjeAdam »

Juke1982 schreef: 04 jan 2024 12:41 In de speelkamer kan je ze toch ook even laten sjeezen in de avond of nacht? Ik denk als je ze in een bench zet ze daarna alleen nog maar energieker zijn ..
Wat Rik ook zegt, lekker veel plankjes ophangen en grote hoge krabpalen dan kunnen ze helemaal los. Als ze ouder worden neemt dit echt wel af...en inderdaad castreren is sowieso een goed idee.

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Hoi,

Dankjewel voor je antwoord!
Ze zijn nagenoeg de hele dag aan het ravotten en slapen heel weinig dus ik merk dat ze het zelf ook wel fijn vinden in de kennel, ze gaan dan ook meteen liggen slapen soort verplichte rust, het is overigens geen bench maar een kennel in de speelkamer, hier hangen hangmandjes in waar ze heerlijk in liggen.
Ze worden volgende week gecastreerd, hoop dat dit beetje meer rust geeft 🤞
BrechtjeAdam
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2024 05:22

Re: Kitten chaos

Bericht door BrechtjeAdam »

cerna schreef: 04 jan 2024 13:19 Ik kan er niets aan doen, maar ik moest inwendig toch ook een beetje lachen toen ik jouw verhaal las want het bracht me terug naar 10 jaar geleden.

Ook nog nooit 2 kittens tegelijk gehad, maar toen kwam het er toch van. En och, Brits Kortharen zijn rustige katten dus dat kwam wel goed. Dachten we.
Nou, dat hebben we geweten. Het hele huis braken ze samen af. Zagen ook niets anders dan elkaar en alles wat voor hun voeten stond of lag, ging om.
In de badkamer - ja, zet die deur dan ook niet open - trokken ze de handdoeken van het rekje en dan vloog één er onder en de ander daar bovenop. Alles vol haakjes, natuurlijk.
Planten werden gesloopt want er zaten vliegen voor het raam en de andere 4 katten wisten niet waar ze blijven moesten.
Hoe vaak ik niet verzucht heb: "waar zijn we aan begonnen?"

Maar na de sterilisatie werd het langzaam rustiger en toen ze een jaar of 2 waren konden we weer opgelucht ademhalen. We hadden het overleefd.
Dus eh......... voor de komende 1,5 jaar veel sterkte gewenst.

Verder sluit ik me aan bij de andere reacties.
Afbeelding
Hahaha oh ik zie het zo voor me als ik je verhaal lees, heel herkenbaar!
Ik hoop dat ze na de castratie volgende week al iets meer rust zullen krijgen en net wat je zeg, we moeten er even doorheen.
Ik ben drukker met deze twee dan ik ooit met mijn kinderen ben geweest 😂.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten chaos

Bericht door Rik »

BrechtjeAdam schreef: 06 jan 2024 14:06 Ik moet misschien zelf ook meer met ze spelen, ze zijn altijd samen bezig waardoor dat minder is dan bij de vorige katten dat gaat ongemerkt omdat je eigenlijk meer aan het kijken bent hoe ze samen ravotten, ik ga dat sowieso doen!
Ja, sommige katten hebben meer behoefte aan extra spel. Ook de manier van spelen kan van belang zijn. Je moet er zelf ook heel betrokken en enthousiast bij zijn (want die energie moet overspringen). Flink laten springen en rennen achter het veertje aan de hengel kan veel uitmaken.
BrechtjeAdam schreef: 06 jan 2024 14:06 Ze worden eind volgende week geholpen heb stille hoop dat dit net beetje meer rust geeft in de lijfjes 😁🤞🤞
Realiseer je wel dat het 6 weken kan duren voordat de hormonen volledig uit het lichaam zijn. Dus een verandering zal niet direct zijn. De eerste paar dagen natuurlijk wel want dan zijn ze nog onder de indruk van de narcose. Maar daarna kan het wel weer even een paar weken terugvallen naar het oude niveau.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie